Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solfilm på Model S

Startet av NordicMaster, lørdag 21. mars 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Amoss på mandag 02. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 18:53
NB elbil - det er det jeg snakker om. fossil blir det noe annet.

I alle fall jeg tar utgangspunkt i at *prinsippet* er det samme. Enten betaler man og får billett, eller man stiller parkeringsuret. Reglene *bør* være de samme (det er i alle fall det logiske etter mitt syn).  Derfor har jeg og flere til diskutert begge deler om hverandre her. - Og om det skulle være en forskjell, så er det greit å få frem den også.

Tror vi mener det samme - men elbil betyr at man har løst billett. Så er det klokka som bestemmer når tiden går ut. Dvs og her er forskjellen med elbil og ikke. Står klokka på 1500 så er det to timer til friperioden og så er det ny periode klokken 0900. Noe som tilsier bot først klokken 1100. Eller er det å stille klokken som er viktig ?
Det er her fossilbilen og elbilen er forskjellig - elbilen har i prinsipp løst billett.

kos

Kan det være mulig at vedkommende betjent faktisk tror at 0000 så virket ikke klokka. Og ga dermed bot for ikke urskive ?

Caspar

Hei
Bymiljøetaten takker for din henvendelse.
En ny dag utløser en periode(i dette tilfellet 2 timer). Du må ut å stille urskiven på klokken 09.00. Da kan du stå til 11.00. Akkurat på samme måte som andre biler må ut å kjøpe billett.
For at el-bil skal kunne stå gratis må det brukes urskive. Du kan se på urskiven som en erstatning for billett.
Bilen må da flyttes på klokken 11.00.
Håper dette gir svar på det du spør om.

Med vennlig hilsen

Kundesenteret
Bymiljøetaten
Oslo kommune
Telefon dir.: 23 48 20 30
Sentralbord: 02 180

Åpningstider:
man-fre 08.00-15.30
tors 10.00-16.00

Besøksadresse:
Hollendergata 5
www.oslo.kommune.no 

Case closed........................     
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

NordicMaster

Sitat fra: Caspar på mandag 02. mars 2015, klokken 20:37
Hei
En ny dag utløser en periode(i dette tilfellet 2 timer). Du må ut å stille urskiven på klokken 09.00. Da kan du stå til 11.00. Akkurat på samme måte som andre biler må ut å kjøpe billett.
For at el-bil skal kunne stå gratis må det brukes urskive. Du kan se på urskiven som en erstatning for billett.

Hva var spørsmålet?

kos

Jeg tror vi ender denne diskusjonen med hva som står i forskriftene og jeg tillater meg å konkludere:
§ 11.Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.

Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skje før den har løpt ut, men samlet parkeringstid må likevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.

Konklusjon : Betjenten ga en bot som alt oppi hodet hans burde vurdert at han ikke burde. Utøvet sjønn.
Konklusjon 2: han hadde helt rett og jeg har helt feil .

Amoss

Sitat fra: NordicMaster på mandag 02. mars 2015, klokken 21:40
Hei

Hva var spørsmålet?

Antar det var ett svar på dette innlegget fra meg:
Sitat fra: Amoss på søndag 01. mars 2015, klokken 20:30
Ser altså at igjen blir det en hva som er reglene og hva min logiske sans tilsier at det burde være :p  Logisk sett så ser jeg altså på de to siste timene den ene dagen som en annen parkeringsperiode enn de 2 første dagen etter - få fremt man altså har trukket ny billett eller flyttet på urskiven - selv om bilen ikke fysisk har vært flyttet.  Har altså ikke noe problem med at det er ett krav at bilen må være flyttet mellom f.eks. 09:00 - 11:00 og så 11:00 - 13:00 samme dag.

Så får det bli opp til enhver å avgjøre hva de mener om hvem av delene - min logikk eller reglene - som er feil ;)

Caspar:  Takk, da er vist ikke logikken min så alt for ille allikevel - i alle fall i Oslo :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Nå var vel egentlig spørsmålet om en elbil med et parkeringsur som viste 00:00 burde få bot 10:17 -eller om parkeringsvakten kunne anta at bilen ble parker ved midnatt og burde få stå til 11:00?

Jeg synes fortsatt parkeringsvakten burde vist skjønn og ikke skrevet bot før 11:01
Men jeg forventer ikke at parkeringsvakter viser skjønn, bare så det er sagt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Hei

Med vennlig hilsen

Kundesenteret
Bymiljøetaten
Oslo kommune
Telefon dir.: 23 48 20 30
Sentralbord: 02 180

Åpningstider:
man-fre 08.00-15.30
tors 10.00-16.00

Besøksadresse:
Hollendergata 5
www.oslo.kommune.no 

Case closed........................   

Jeg ville svart dem følgende:
Hei,
Kan dere være snille og forklare hva som er formålet med at en bil med parkeringsur skal måtte stille uret til kl 9? Det bør jo være åpenbart for parkeringsvakten at bilen har stått der mindre enn to timer så lenge klokkeslettet viser en gang mellom 1900 og 0900?

------------
Dersom de kan gi et FORNUFTIG svar på dette, er jeg villig til å legge diskusjonen død, men enn så lenge har jeg ikke sett noen som har gitt en fornuftig forklaring her i forumet i alle fall.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

NordicMaster

Fikk resultat av klagen i dag. Skjønn det det som kan

Sitat
Viser til din henvendelse.

Bymiljøetaten har frafalt ileggelsen på bakgrunn av din forklaring.

Liknende frafall kan ikke påregnes automatisk.

Oslo kemnerkontor er informert om vedtaket, eventuelt innbetalt beløp refunderes.

Thomas Parsli

Jeg skjønner det utmerket:

Boten er frafalt, fordi de har vist skjønn.
Det er lov, selv i etterkant, av en offentlig etat.

All honnør til mennesket som tok den avgjørelsen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:41
Jeg skjønner det utmerket:

Boten er frafalt, fordi de har vist skjønn.
Det er lov, selv i etterkant, av en offentlig etat.

All honnør til mennesket som tok den avgjørelsen!

Thomas

Gratulerer så mye - skulle bare mangle : Det er lov å bruke skjønn og i denne saken er jo bilen hele beviset.

Olatho

Da gjenstår det bare å få endret forskriften, så vi slipper å være avhengig av at enkeltpersoner vise skjønn.

Sitat§ 11.Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.

Alt som trengs er å fjerne den siste setningen.

kos

Sitat fra: Olatho på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:26
Da gjenstår det bare å få endret forskriften, så vi slipper å være avhengig av at enkeltpersoner vise skjønn.

Sitat§ 11.Parkeringstid

Alt som trengs er å fjerne den siste setningen.

Eller bare fortsette å bruke skjønn - som all lovgivning er avhengig av..

grorudklovnen

Man kan lure på om de digitale urviserne som enkelte forhandlere gir bort i Oslo ved bilkjøp er mer misvisende enn nyttige for elbileiere.

Caspar

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:39
Man kan lure på om de digitale urviserne som enkelte forhandlere gir bort i Oslo ved bilkjøp er mer misvisende enn nyttige for elbileiere.

Har du en manuell urskive med flyttbar viser så må du hver gang du parkerer på tidsbegrenset parkering huske å sette den på ankomsttidspunkt. Parkerer du slik som denne tråden beskriver så må du sette viseren på det tidspunktet tidsbegrensningen begynner.

Har du et automatisk parkeringsur behøver du ikke å tenke på å angi ankomsttidspunkt hvis du parkerer i den perioden det er tidsbegrensning. Hvis du skal parkere slik som denne tråden handler om, så må du trykke på en knapp og stille uret frem til tidspunktet for når tidsbegrensningen begynner.

Hva er du tenker er mere misvisende enn nyttig med det?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA