Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solfilm på Model S

Startet av NordicMaster, lørdag 21. mars 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

Trafikkbestyrer

Automaten gir deg kun 2 timer uansett når du kjøper billett. (Men automaten hopper over fri tiden) Så kommer du klokken 00:00, vil du kun få betalt til 11:00.

Amoss

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 19:25
Jeg kan prøve å forklare dette med et eksempel:

Vi bruker samme tilfellet som før 09:00 -17:00 maks 2 timer mot avgift.

Kommer man klokken 16:00 har man mulighet til å stå til klokken 10:00 dagen etter.

Kommer du klokken 17:00 kan urskiven stilles til 17:00 eller 09:00, dette fordi reguleringen på skiltet har opphørt. så begge vil gi p-tid til 11:00

Så kommer avvike:
Kommer du klokken 18:00 står det i forskriften at urskiven skal stilles frem til da reguleringen starter. Her i dette tilfellet  09:00
For det er akkurat slik en p-automat ville gitt dere.

Man skal fysisk flytte bilen etter endt 2 timer parkering. Mange kjøper bare ny billett, mens vi flytter bare urskiven fremover 2 timer. Dette vil da ikke være greit, ettersom man allerede har stått maks tid.
Det er en grunn til at det er maks p-tid i gatene, å det er ofte til hensyn av butikker ++++
Noen ganger ringer butikkene å ber om å ta en kontroll på maks p-tid i deres gate.

Vi vil ikke få 2 nye timer selv om vi går over til ny dag. Eks: du kommer klokken 15:00. Stiller skiven frem til 15:00.
Du kan da stå lovlig frem til 17:00.
Står du da til klokken 11:00 har du fått 4 timer på den parkeringen, å da vil du ha overtrått maks p-tid. For det gjelder fra da du satte fra deg bilen.

Så en oppfordring : ikke skyt budbringeren!!!

Ingen fare, skyter uansett kun med løskrutt ;)

Ser altså at igjen blir det en hva som er reglene og hva min logiske sans tilsier at det burde være :p  Logisk sett så ser jeg altså på de to siste timene den ene dagen som en annen parkeringsperiode enn de 2 første dagen etter - få fremt man altså har trukket ny billett eller flyttet på urskiven - selv om bilen ikke fysisk har vært flyttet.  Har altså ikke noe problem med at det er ett krav at bilen må være flyttet mellom f.eks. 09:00 - 11:00 og så 11:00 - 13:00 samme dag.

Så får det bli opp til enhver å avgjøre hva de mener om hvem av delene - min logikk eller reglene - som er feil ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Det var jo nettopp for å unngå at folk stilte urskiven to og to timer fram at man tidligere _ikke_  kunne stille på dem. Noe jeg i alle fall synes er mer logisk enn dagens regelverk, som jeg altså ønsker å endre på.
(Og det at jeg skriver det her betyr ikke at jeg ikke også jobber for det via andre kanaler).

kos

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 20:09
Automaten gir deg kun 2 timer uansett når du kjøper billett. (Men automaten hopper over fri tiden) Så kommer du klokken 00:00, vil du kun få betalt til 11:00.

Trodde det var elbil man hadde på parkeringsplassen - da betaler man ikke på offentlig kommunal grunn. Og da er det klokka som gjelder.

Sigurd

Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:59
Hvis du kom 00:00 på natten skal urskiven stilles frem til klokken 09:00. Hadde du kommet kl 14:30 dagen før, kunne du stått til 10:30 føre maks tiden var oppfylt.

Det står bra forklart at urskiven skal stilles på ankomsttid eller ved start på avgiftstid alt om når du ankom gaten. I ditt tilfellet klokken 09:00

Man vil også kunne få tilleggsavgift for "manglende urskive" hvis du ikke har oppgitt ankomsttid på annen måte.

Urskiven er ment som en billett!!!
Vi tar en liten oppsummering folkens :

1. Ingen urskive = ingen billett
2. Tildekket urskive = ikke kontrolerbar
3. Urskive feil stillt = feil oppgitt tid
4. Utløpt urskive = mer enn tillatt p-tid

Alle disse brukes der tilleggsavgifter kan skrives...

Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

Men man må jo være trafikkbestyrer for å tolke regelverket så firkantet som dette. Spørsmålet man må stille seg når man skal håndheve lovverket er: "Hva har lovgiver tenkt når denne loven (forskriften) ble utarbeidet".

Det kan jo umulig være noen tvil om at det utenfor det angitte tidsintervallet er fri parkering. Når det kan dokumenteres ved elektronisk urskive at bilen ble parkert utenfor det regulerte tidsintervallet, kan det jo ikke være meningen at man blir ilagt gebyr for å ha stått for lenge før det faktisk har gått to timer inn i det regulerte intervallet. Det er jo umulig noen juridisk forskjell på når parkeringen regnes som påbegynt om du trekker parkeringsbillett som viser at du har begynt parkeringen kl 0000, men at parkeringsavgiften gjelder fra kl 0900, eller om du har et parkeringsur som viser at du har begynt parkeringen kl 0000.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

kos

Sitat fra: Sigurd på mandag 02. mars 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:59
Hvis du kom 00:00 på natten skal urskiven stilles frem til klokken 09:00. Hadde du kommet kl 14:30 dagen før, kunne du stått til 10:30 føre maks tiden var oppfylt.

Det står bra forklart at urskiven skal stilles på ankomsttid eller ved start på avgiftstid alt om når du ankom gaten. I ditt tilfellet klokken 09:00

Man vil også kunne få tilleggsavgift for "manglende urskive" hvis du ikke har oppgitt ankomsttid på annen måte.

Urskiven er ment som en billett!!!
Vi tar en liten oppsummering folkens :

1. Ingen urskive = ingen billett
2. Tildekket urskive = ikke kontrolerbar
3. Urskive feil stillt = feil oppgitt tid
4. Utløpt urskive = mer enn tillatt p-tid

Alle disse brukes der tilleggsavgifter kan skrives...

Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

Men man må jo være trafikkbestyrer for å tolke regelverket så firkantet som dette. Spørsmålet man må stille seg når man skal håndheve lovverket er: "Hva har lovgiver tenkt når denne loven (forskriften) ble utarbeidet".

Det kan jo umulig være noen tvil om at det utenfor det angitte tidsintervallet er fri parkering. Når det kan dokumenteres ved elektronisk urskive at bilen ble parkert utenfor det regulerte tidsintervallet, kan det jo ikke være meningen at man blir ilagt gebyr for å ha stått for lenge før det faktisk har gått to timer inn i det regulerte intervallet. Det er jo umulig noen juridisk forskjell på når parkeringen regnes som påbegynt om du trekker parkeringsbillett som viser at du har begynt parkeringen kl 0000, men at parkeringsavgiften gjelder fra kl 0900, eller om du har et parkeringsur som viser at du har begynt parkeringen kl 0000.

Man har ikke fått med seg at elbiler står gratis på parkeringsplassen - men har du en forskrift å tolke imot dine kunder så kan man kverulere på den og vise at her sitter både dommer og bøddel. Navnet på slik oppførsel er ikke lov å uttale her på forumet.

kos

Sitat fra: Sigurd på mandag 02. mars 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:59
Hvis du kom 00:00 på natten skal urskiven stilles frem til klokken 09:00. Hadde du kommet kl 14:30 dagen før, kunne du stått til 10:30 føre maks tiden var oppfylt.

Det står bra forklart at urskiven skal stilles på ankomsttid eller ved start på avgiftstid alt om når du ankom gaten. I ditt tilfellet klokken 09:00

Man vil også kunne få tilleggsavgift for "manglende urskive" hvis du ikke har oppgitt ankomsttid på annen måte.

Urskiven er ment som en billett!!!
Vi tar en liten oppsummering folkens :

1. Ingen urskive = ingen billett
2. Tildekket urskive = ikke kontrolerbar
3. Urskive feil stillt = feil oppgitt tid
4. Utløpt urskive = mer enn tillatt p-tid

Alle disse brukes der tilleggsavgifter kan skrives...

Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

Men man må jo være trafikkbestyrer for å tolke regelverket så firkantet som dette. Spørsmålet man må stille seg når man skal håndheve lovverket er: "Hva har lovgiver tenkt når denne loven (forskriften) ble utarbeidet".

Det kan jo umulig være noen tvil om at det utenfor det angitte tidsintervallet er fri parkering. Når det kan dokumenteres ved elektronisk urskive at bilen ble parkert utenfor det regulerte tidsintervallet, kan det jo ikke være meningen at man blir ilagt gebyr for å ha stått for lenge før det faktisk har gått to timer inn i det regulerte intervallet. Det er jo umulig noen juridisk forskjell på når parkeringen regnes som påbegynt om du trekker parkeringsbillett som viser at du har begynt parkeringen kl 0000, men at parkeringsavgiften gjelder fra kl 0900, eller om du har et parkeringsur som viser at du har begynt parkeringen kl 0000.

Perioden for betaling starter 0900 og stopper klokken 1700 og 1500 i helgene. det betyr at uansett hva trafikkbetjenten mener så er det fysisk og teoretisk umulig å ilegge bot før klokken 1100. Hva trafikkbetjenten gjør der før klokken 1100 er sikkert uaktuelt, da den verken kan komme tilbake eller på noen som helst måte kan prøve å kontrollere sin egen klokkkee   ------- hva gjør trafikkbetjenten der før klokken 1100????

emil

Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 09:30
... hva gjør trafikkbetjenten der før klokken 1100????

Sjekker at de som har parkert der overholder parkeringsbestemmelsene og enten har betalt på automat eller bruker p-skive riktig. Står det fossilbiler parkert der 09:05 uten gyldig p-billett kan han skrive gebyr med god samvittighet.

Caspar

#53
Elbil og parkering engasjerer og det er jo bra.

De fleste i denne diskusjonstråden er nå enige om at parkeringsuret skal stilles på den tiden gratisparkeringen begynner. I dette tilfellet kl. 0900. Vi kan gjerne diskutere om det er smart eler ikke, men foreskriften er helt klar.

Når det gjelder problematikken som går på om du ankommer kl.1600 og står gratis til kl.1700, og igjen lar bilen stå til neste morgen kl.0900 så er det tydeligvis litt flere meninger. Har du da bare en time igjen av dine maks 2 timers gratisparkering? Du kan gjerne ankomme kl. 1500 og stå 2 timer gratis til kl. 1700 og la bilen stå over natten. Neste perioden med avgiftsparkering utløser en ny maksperiode som du enten kan betale for hvis du kjører fosilt, eller du kan stå der gratis med en elbil. Eneste du må gjøre er å stille uret til kl. 0900. som står på kl. 1500 fra dagen før. Ny periode med tidsbegrenset parkering (0900-1700) utløser med andre ord ny (hel) periode hvor du kan stå gratis.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

kos

Sitat fra: Caspar på mandag 02. mars 2015, klokken 17:59
Elbil og parkering engasjerer og det er jo bra.

De fleste i denne diskusjonstråden er nå enige om at parkeringsuret skal stilles på den tiden gratisparkeringen begynner. I dette tilfellet kl. 0900. Vi kan gjerne diskutere om det er smart eler ikke, men foreskriften er helt klar.

Når det gjelder problematikken som går på om du ankommer kl.1600 og står gratis til kl.1700, og igjen lar bilen stå til neste morgen kl.0900 så er det tydeligvis litt flere meninger. Har du da bare en time igjen av dine maks 2 timers gratisparkering? Du kan gjerne ankomme kl. 1500 og stå 2 timer gratis til kl. 1700 og la bilen stå over natten. Neste perioden med avgiftsparkering utløser en ny maksperiode som du enten kan betale for hvis du kjører fosilt, eller du kan stå der gratis med en elbil. Eneste du må gjøre er å stille uret til kl. 0900. som står på kl. 1500 fra dagen før. Ny periode med tidsbegrenset parkering (0900-1700) utløser med andre ord ny (hel) periode hvor du kan stå gratis.

Takk endelig  :) :)

Olatho

Sitat fra: Caspar på mandag 02. mars 2015, klokken 17:59
Elbil og parkering engasjerer og det er jo bra.

De fleste i denne diskusjonstråden er nå enige om at parkeringsuret skal stilles på den tiden gratisparkeringen begynner. I dette tilfellet kl. 0900. Vi kan gjerne diskutere om det er smart eler ikke, men foreskriften er helt klar.

Når det gjelder problematikken som går på om du ankommer kl.1600 og står gratis til kl.1700, og igjen lar bilen stå til neste morgen kl.0900 så er det tydeligvis litt flere meninger. Har du da bare en time igjen av dine maks 2 timers gratisparkering? Du kan gjerne ankomme kl. 1500 og stå 2 timer gratis til kl. 1700 og la bilen stå over natten. Neste perioden med avgiftsparkering utløser en ny maksperiode som du enten kan betale for hvis du kjører fosilt, eller du kan stå der gratis med en elbil. Eneste du må gjøre er å stille uret til kl. 0900. som står på kl. 1500 fra dagen før. Ny periode med tidsbegrenset parkering (0900-1700) utløser med andre ord ny (hel) periode hvor du kan stå gratis.

Er du helt sikker på dette? 
Jeg tror dessverre ikke det stemmer.  Det stemmer i alle fall ikke for de som må betale. 
Ankommer du kl 1600 og betaler for to timer, så gjelder billetten fram til kl 1000 dagen etter.  Og det er ikke mulig å betale for 3 timer (1600-1700 og 0900-1100) på en gang - som jo hadde vært naturlig, dersom det var en helt ny periode hver dag.

Det er selvsagt teknisk mulig å betale for én time fra 1600 - 1700, og så gå ut en gang etter kl 1700 og kjøpe en ny billett for 0900-1100 dagen etter, men dette er jo "det samme" som å kjøpe ny billett uten å flytte bilen mellom klokka 0900 og 1700, så jeg _tror_ ikke det  egentlig er lov.

kos

Sitat fra: Olatho på mandag 02. mars 2015, klokken 18:51
Sitat fra: Caspar på mandag 02. mars 2015, klokken 17:59
Elbil og parkering engasjerer og det er jo bra.

De fleste i denne diskusjonstråden er nå enige om at parkeringsuret skal stilles på den tiden gratisparkeringen begynner. I dette tilfellet kl. 0900. Vi kan gjerne diskutere om det er smart eler ikke, men foreskriften er helt klar.

Når det gjelder problematikken som går på om du ankommer kl.1600 og står gratis til kl.1700, og igjen lar bilen stå til neste morgen kl.0900 så er det tydeligvis litt flere meninger. Har du da bare en time igjen av dine maks 2 timers gratisparkering? Du kan gjerne ankomme kl. 1500 og stå 2 timer gratis til kl. 1700 og la bilen stå over natten. Neste perioden med avgiftsparkering utløser en ny maksperiode som du enten kan betale for hvis du kjører fosilt, eller du kan stå der gratis med en elbil. Eneste du må gjøre er å stille uret til kl. 0900. som står på kl. 1500 fra dagen før. Ny periode med tidsbegrenset parkering (0900-1700) utløser med andre ord ny (hel) periode hvor du kan stå gratis.

Er du helt sikker på dette? 
Jeg tror dessverre ikke det stemmer.  Det stemmer i alle fall ikke for de som må betale. 
Ankommer du kl 1600 og betaler for to timer, så gjelder billetten fram til kl 1000 dagen etter.  Og det er ikke mulig å betale for 3 timer (1600-1700 og 0900-1100) på en gang - som jo hadde vært naturlig, dersom det var en helt ny periode hver dag.

Det er selvsagt teknisk mulig å betale for én time fra 1600 - 1700, og så gå ut en gang etter kl 1700 og kjøpe en ny billett for 0900-1100 dagen etter, men dette er jo "det samme" som å kjøpe ny billett uten å flytte bilen mellom klokka 0900 og 1700, så jeg _tror_ ikke det  egentlig er lov.

NB elbil - det er det jeg snakker om. fossil blir det noe annet.

emil

Mellom to tidsbegrensede betalingsperioder skal du vel strengt tatt både flytte bilen din og egentlig bruke den til noe annet enn å bare flytte den, dvs ta en tur på butikken eller lignende før du kan komme tilbake for ny tidsbegrenset periode. Vil derimot tro at det er greit for en totimers parkering med fossilbil å betale for en time først og så betale for en ny time etterpå, men ikke betale for en time først og så to timer etterpå uten å ta en kjøretur i mellomtiden.

Hadde en liten krangel med en p-vakt her i byen på det som mente at jeg bare hadde justert klokka to timer frem når jeg faktisk hadde kjørt en tur på både post og bank før jeg parkerte på samme plass igjen (og hadde kvitteringer som beviste hendelsene).

kos

Sitat fra: emil på mandag 02. mars 2015, klokken 18:59
Mellom to tidsbegrensede betalingsperioder skal du vel strengt tatt både flytte bilen din og egentlig bruke den til noe annet enn å bare flytte den, dvs ta en tur på butikken eller lignende før du kan komme tilbake for ny tidsbegrenset periode. Vil derimot tro at det er greit for en totimers parkering med fossilbil å betale for en time først og så betale for en ny time etterpå, men ikke betale for en time først og så to timer etterpå uten å ta en kjøretur i mellomtiden.

Hadde en liten krangel med en p-vakt her i byen på det som mente at jeg bare hadde justert klokka to timer frem når jeg faktisk hadde kjørt en tur på både post og bank før jeg parkerte på samme plass igjen (og hadde kvitteringer som beviste hendelsene).
Problemet er overivrige parkeringsvakter som tolker alt i den favør at de kan gi forelegg. - Har opplevde selv å se parkeringsvakter gi bot til ambulanse som behandler skadet person på fortauet  - parkeringsvakten mente at siden de ikke stod med blålys og sirener på, så kunne de bøt legges

Amoss

Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 18:53
NB elbil - det er det jeg snakker om. fossil blir det noe annet.

I alle fall jeg tar utgangspunkt i at *prinsippet* er det samme. Enten betaler man og får billett, eller man stiller parkeringsuret. Reglene *bør* være de samme (det er i alle fall det logiske etter mitt syn).  Derfor har jeg og flere til diskutert begge deler om hverandre her. - Og om det skulle være en forskjell, så er det greit å få frem den også.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA