Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solfilm på Model S

Startet av NordicMaster, lørdag 21. mars 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 16:30
Da burde du si det til de som har godtatt regelverket å ikke på et forum som dette.
Hendvend deg til samferdseldepartemange om du ikke er enig regelverket.

Kos tror at betjentene har mulighet til å komme tilbake etter 2 timer å sjekke om bilen er borte eller har stilt urskiven, det har de ikke. for kontrollen som Trafikkbetjentene gjør er stikk kontroller. Jeg ser du også har kaldt meg idiot, så dine kommentarer ser jeg glatt over heretter. Trodde folk her var mere saklig enn å henge ut folk. Du blir foresten meldt til moderator for dette utsagne.

Det er helt feil at betjentene ikke kan komme tilbake - er det betjentene , arbeidsgiver eller lovverket som sier det. Antagelig  i denne saken så kunne de ventet til klokken 1100 siden da er første time for bøtleggelse.
Dette er  atter en gang dårlige vurderinger av trafikkbetjenter..

Trafikkbestyrer

Amoss: akkurat slik jobber mange kommuner. De legger godvilje til å håndhever ikke.
Men noen gjør det....
Hadde trådstarter stått her i kommunen, hadde vedkommende ikke fått ileggellse.
Men da noen kommuner utdyper seg i sin håndheving som eks Oslo så er jeg nødt til å gi dere regelverket slik det er. Men jeg personlig mener at ankomstid hadde holdt på urskiven. Jeg vet om kommuner som ikke sjekker elbiler i det hele tatt. De bare går forbi

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på søndag 01. mars 2015, klokken 16:26
Case 2:
Betjent observerer en elbil (altså derfor unntatt avgift) uten betalt parkering kl. 10:50.
Parkeringur står på 00:00
Betjent kan da ikke vite om uret er disfunksjonalt (automatisk ur), om bruker har glemt å stille uret (manuelt eller automatisk ur med stillemuligheter) eller om bruker rett og slett har glemt å stille klokken.
Det betjenten vet er at bilen IKKE KAN ha stått utover lovlig tid, noe han kan verifisere ved å se på egen klokke.

Selvfølgelig kan den ha stått over lovlig tid, den kan f.eks ha stått der siden 12:00 dagen før. Om begrensningen er 2 timer i tiden 9-17 har den kl. 10:00 dagen etterpå stått 6 timer innenfor tidsbegrensningstiden. Jeg vil vel tro at selv om den har stått der bare siden kl. 16:00 dagen før kan den få bot kl. 10:01, siden den da har stått 2 timer og 1 minutt innen tidsbegrensningstiden. 1 time dagen før og 1 time+1 minutt gjeldende dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2015, klokken 16:49
Sitat fra: Amoss på søndag 01. mars 2015, klokken 16:26
Case 2:
Betjent observerer en elbil (altså derfor unntatt avgift) uten betalt parkering kl. 10:50.
Parkeringur står på 00:00
Betjent kan da ikke vite om uret er disfunksjonalt (automatisk ur), om bruker har glemt å stille uret (manuelt eller automatisk ur med stillemuligheter) eller om bruker rett og slett har glemt å stille klokken.
Det betjenten vet er at bilen IKKE KAN ha stått utover lovlig tid, noe han kan verifisere ved å se på egen klokke.

Selvfølgelig kan den ha stått over lovlig tid, den kan f.eks ha stått der siden 12:00 dagen før. Om begrensningen er 2 timer i tiden 9-17 har den kl. 10:00 dagen etterpå stått 6 timer innenfor tidsbegrensningstiden. Jeg vil vel tro at selv om den har stått der bare siden kl. 16:00 dagen før kan den få bot kl. 10:01, siden den da har stått 2 timer og 1 minutt innen tidsbegrensningstiden. 1 time dagen før og 1 time+1 minutt gjeldende dag.


Den der er tvilsom - så vist du står der 1 time tre dager på rad så kan du bøtlegges den siste.

Nei - startet du klokken 1600 og hadde en time til det går inn i friperioden så kan du bøtlegges først klokken 1100 neste dag. Om ikke blir dette prinsippet helt tullete å tolke. Den starter klokken 0900 alle dager. Så om jeg kom klokken 1600 ville jeg stilt klokken 1600 og fulgt lovverket. Klokken 1100 neste dag ville tiden gå ut. Da ny periode starter klokken 0900. - forstår at dette er vanskelig å forstå - men det er en stor friperiode i mellom. Det er den som er premisset for når det stopper og når det stanser med overtredelser.



Thomas Parsli

Så lenge urskivene (manuelle eller automatiske) ikke viser dato, er alt mulig.
Står den stilt til 09:00 kan den jo ha stått i et eller flere døgn!

Men det er rimelig å anta at 00:00 betyr at bilen ble parkert ved midnatt, og at den bare har stått 1:17 av den lovlige parkeringstiden på 2:00
Og da er det enkelt å regne ut at bilen burde fått stå til 11:01 før den fikk bot.

Dette er også grunnen til at jeg ikke skjønner hvorfor man skal stille tiden frem i slike tilfeller.

Men boten er altså skrevet etter forskriftene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 01. mars 2015, klokken 17:05
Så lenge urskivene (manuelle eller automatiske) ikke viser dato, er alt mulig.
Står den stilt til 09:00 kan den jo ha stått i et eller flere døgn!

Men det er rimelig å anta at 00:00 betyr at bilen ble parkert ved midnatt, og at den bare har stått 1:17 av den lovlige parkeringstiden på 2:00
Og da er det enkelt å regne ut at bilen burde fått stå til 11:01 før den fikk bot.

Dette er også grunnen til at jeg ikke skjønner hvorfor man skal stille tiden frem i slike tilfeller.

Men boten er altså skrevet etter forskriftene.

Thomas


Om en kom og parkerte klokken 1500 og hadde behov for å stå der til klokken 1100 neste dag så har man 2 timer frem til klokken 17 . Da går man inn i friperioden og ny begrensningstid starter klokken 0900.

Når uret viser 1500 så indikerer den at den kom i går klokken 1500 og stod der til friperioden startet. For så å starte på nu neste døgn klokken 0900. Andre måter å tolke dette på er umulig med mindre man må flytte klokken hele tiden, da har man heller ikke behov for parkeringen. Det er heller ikke mulig å tolke det på en annen måte. Eller er det jeg beskriver over ulovlig?

Amoss

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 16:44
Amoss: akkurat slik jobber mange kommuner. De legger godvilje til å håndhever ikke.

Godt å høre :)  Har blitt litt for mange områder i samfunnet der ting går etter firkantete regler, og hvor logikk og god gammeldags "sunn fornuft" har blitt kastet ut med vaskevannet.


Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2015, klokken 16:49
Selvfølgelig kan den ha stått over lovlig tid, den kan f.eks ha stått der siden 12:00 dagen før. Om begrensningen er 2 timer i tiden 9-17 har den kl. 10:00 dagen etterpå stått 6 timer innenfor tidsbegrensningstiden. Jeg vil vel tro at selv om den har stått der bare siden kl. 16:00 dagen før kan den få bot kl. 10:01, siden den da har stått 2 timer og 1 minutt innen tidsbegrensningstiden. 1 time dagen før og 1 time+1 minutt gjeldende dag.

Fullt mulig du teknisk sett har rett her, men ikke logisk, slik jeg ser det. Hver dag kan du så der i to timer sammenhengende uten å få bot. Etter kl. 17:00 er den ene dagen slutt, og klokken 09:00 starter den nye dagen. Så ditt case så skulle bilen fått bot dagen før.

Men om jeg skulle hatt en slik skilting utenfor der jeg bor, så ville jeg - logisk sett - ha tolket det slik at jeg kunne komme hjem og parkere der kl. 15:00 - stå to timer gratis til kl. 17:00. Da ville det være gratis frem til kl. 09:00, hvor en ny 2 timers periode starter. Så kunne jeg kjørt hjemme fra kl. 11:00 etter å ha brukt den nye 2 times perioden den nye dagen. (En slik praksis ville muligens gitt visse problemer med arbeidsgiver/kunder/oppdragsgivere etc, men det en helt annen sak :p).

Men så klart, god mulig du har ett poeng om man følger boka til punkt og prikke. Og ja, er klar over at om man "trekker lapp" så følger den praksisen du skisserer - men det forutsetter jo også at man betaler for disse to timene. Tviler på at det hadde vært ulovlig å parkere der kl. 15:00 og betalt til 17:00, og så i løpet av ettermiddagen/kvelden/natten vært ute å betalt for 2 nye timer som gjelder fra kl. 09:00 uten å flytte bilen? Men sikker skal jeg så klart ikke si at jeg er :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Caspar

Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:59
Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

Kan du utdype dette litt nærmere? Hvilke produsenter av ur er det som leverer ur som ikke manuelt kan stilles frem, og har det vært en regelendring av dette i Europa i 2012?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Trafikkbestyrer

#38
Jeg kan prøve å forklare dette med et eksempel:

Vi bruker samme tilfellet som før 09:00 -17:00 maks 2 timer mot avgift.

Kommer man klokken 16:00 har man mulighet til å stå til klokken 10:00 dagen etter.

Kommer du klokken 17:00 kan urskiven stilles til 17:00 eller 09:00, dette fordi reguleringen på skiltet har opphørt. så begge vil gi p-tid til 11:00

Så kommer avvike:
Kommer du klokken 18:00 står det i forskriften at urskiven skal stilles frem til da reguleringen starter. Her i dette tilfellet  09:00
For det er akkurat slik en p-automat ville gitt dere.

Man skal fysisk flytte bilen etter endt 2 timer parkering. Mange kjøper bare ny billett, mens vi flytter bare urskiven fremover 2 timer. Dette vil da ikke være greit, ettersom man allerede har stått maks tid.
Det er en grunn til at det er maks p-tid i gatene, å det er ofte til hensyn av butikker ++++
Noen ganger ringer butikkene å ber om å ta en kontroll på maks p-tid i deres gate.

Så en oppfordring : ikke skyt budbringeren!!!

Thomas Parsli

Det er da lov å betale 15:00-17:00, stå gratis fra 17:00-09:00 og så gå ut og betale fra 09:00-11:00?!

"Maks 2 timer mot avgift" er underskilt (806) og gjelder hovedskiltet. Det er altså lov å stå to timer mellom 09 og 15 på den aktuelle lørdagen, underskiltet gjelder ikke tiden man har parkert dagen før...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 01. mars 2015, klokken 19:36
Det er da lov å betale 15:00-17:00, stå gratis fra 17:00-09:00 og så gå ut og betale fra 09:00-11:00?!

"Maks 2 timer mot avgift" er underskilt (806) og gjelder hovedskiltet. Det er altså lov å stå to timer mellom 09 og 15 på den aktuelle lørdagen, underskiltet gjelder ikke tiden man har parkert dagen før...

Thomas

Men kommer du 15.00 kan du ikke betale for både 15:00-17:00 og 09:00-11:00 på samme billett.

Thomas Parsli

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 17:11
Om en kom og parkerte klokken 1500 og hadde behov for å stå der til klokken 1100 neste dag så har man 2 timer frem til klokken 17 . Da går man inn i friperioden og ny begrensningstid starter klokken 0900.

Slik leser også jeg underskiltet med tidsbegrensning (det gjelder hovedskiltet).

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 17:11
Når uret viser 1500 så indikerer den at den kom i går klokken 1500 og stod der til friperioden startet. For så å starte på nu neste døgn klokken 0900. Andre måter å tolke dette på er umulig med mindre man må flytte klokken hele tiden, da har man heller ikke behov for parkeringen. Det er heller ikke mulig å tolke det på en annen måte. Eller er det jeg beskriver over ulovlig?

Jeg tolker det på samme måte.
Underskiltet brukes for å få sirkulasjon på parkeringsplassene, da er det totalt uvesentlig om man stod der dagen før.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 19:46
Men kommer du 15.00 kan du ikke betale for både 15:00-17:00 og 09:00-11:00 på samme billett.

Nei, automaten lar deg ikke velge lenger parkeringstid enn underskiltet viser.
Men hva hvis du kommer 15:30 -får du betale til 10:30 dagen etter?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 01. mars 2015, klokken 19:50
Men hva hvis du kommer 15:30 -får du betale til 10:30 dagen etter?

Lenge siden jeg betalte på sånne automater, men kom du 16:00 kunne du betale for to timer og stå til 10:00 sett at betalingstiden var 09:00-17:00 og makstid 2t.

Trafikkbestyrer

Sitat fra: Caspar på søndag 01. mars 2015, klokken 19:11
Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:59
Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

Kan du utdype dette litt nærmere? Hvilke produsenter av ur er det som leverer ur som ikke manuelt kan stilles frem, og har det vært en regelendring av dette i Europa i 2012?

Jeg finner ikke linken nå om nytt regelverk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA