Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solfilm på Model S

Startet av NordicMaster, lørdag 21. mars 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

NordicMaster

Jeg forstår jo nå at saken stiller dårlig og en donasjon blir betalt (jeg velger å tro at pengene blir brukt til å betale strømmen jeg har brukt)

Det jeg ikke forstår er hvorfor regelen er slik. Hvilke problemtilfeller er det man unngår ved å kreve at uret skal stilles frem til tidspunktet hvor betalingsperioden starter? Er det slik at man mener at det vil føre til en uforholdsmessig kalkuleringsoppgave for betjenten?

Trafikkbestyrer

Sitat fra: parkeringsur.no på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:08
Her har desverre Bymiljøetaten rett hvor ulogisk det kan virke. Som TB forklarer lenger opp i tråden så skal parkeringsuret stilles frem til det tidspunktet den tidsbegrensede parkeringen starter. Dette er jo svært ulogisk.

Ulogisk??? Det kunne ikke vært mere logisk.... Hadde du kjøpt en billett på samme plass hadde ikke p-tiden på billetten startet før etter klokken 0900, altså automatene hopper over gratis perioden, å starter da på maks tiden i gaten... Er det ikke dette som er hensikten med urskiven????
Å da urskiven er en billett å regne, må urskiven stå på samme tid som automaten regner maks p-tid i fra. Altså klokken 09:00

Trafikkbestyrer

Det er samferdselsdepartemange som har laget disse retningslinjene, de har lagt til grunne hvordan en automat gjør dette om du hadde betalt på den. Hadde du kjøpt 1 billett klokken 00:00 så skal automaten regne fra da reguleringen begynner (eks 09:00) å da mente de at slik skulle en urskive også være ettersom urskive er en billett å regne..

fredsjo

LITT på siden; men hvor får jeg en slik urskive? Manuell er vel greiest skjønner jeg ;)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

moonbuggy

Sitat fra: NordicMaster på lørdag 28. februar 2015, klokken 20:10
Jeg forstår jo nå at saken stiller dårlig og en donasjon blir betalt (jeg velger å tro at pengene blir brukt til å betale strømmen jeg har brukt)

Det jeg ikke forstår er hvorfor regelen er slik. Hvilke problemtilfeller er det man unngår ved å kreve at uret skal stilles frem til tidspunktet hvor betalingsperioden starter? Er det slik at man mener at det vil føre til en uforholdsmessig kalkuleringsoppgave for betjenten?
Helt enig med deg.  Det totalt firkantet og ulogisk. Hvorfor i all verden kan man ikke godta 0.00 på klokken ?
Har noen parkert 10.00 og glemt å stille klokken, deres dumhet og bot kl. 11.01. Det burde da vel absolutt ikke noe problem med praktisere dette logisk og regne 2 timer fra kl. 9.00.

Trafikkbestyrer

Sitat fra: fredsjo på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:27
LITT på siden; men hvor får jeg en slik urskive? Manuell er vel greiest skjønner jeg ;)

Du MÅ ikke ha urskive... Du kan skrive lapp om ankomstid, kjøpe billett til 1 kr på automaten, evt som ei dame her i byen bruker en kjempe gammel klokke (sånn med svære klokker på toppen)

emil

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 00:16
Sitat fra: fredsjo på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:27

Du MÅ ikke ha urskive... Du kan skrive lapp om ankomstid, kjøpe billett til 1 kr på automaten, evt som ei dame her i byen bruker en kjempe gammel klokke (sånn med svære klokker på toppen)

fredsjo

Hehe, for enkelhetens skyld tar jeg en sånn vanlig manuell en [emoji6] takk for tips!
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Olatho

Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 28. februar 2015, klokken 20:20
Sitat fra: parkeringsur.no på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:08
Her har desverre Bymiljøetaten rett hvor ulogisk det kan virke. Som TB forklarer lenger opp i tråden så skal parkeringsuret stilles frem til det tidspunktet den tidsbegrensede parkeringen starter. Dette er jo svært ulogisk.

Ulogisk??? Det kunne ikke vært mere logisk.... Hadde du kjøpt en billett på samme plass hadde ikke p-tiden på billetten startet før etter klokken 0900, altså automatene hopper over gratis perioden, å starter da på maks tiden i gaten... Er det ikke dette som er hensikten med urskiven????
Å da urskiven er en billett å regne, må urskiven stå på samme tid som automaten regner maks p-tid i fra. Altså klokken 09:00

Forskjellen er at parkerinbgsautomaten naturlig nok vet hvor du er, og hvilke regler som gjelder der. Urskiva vet bare at du har stoppa.
Den dagen disse skiltene kan kommunisere med urskivene, og fortelle dem hva som er start og stopp-tid for periodene, så er jeg enig i at det burde fungere som du beskriver. 
Så lenge urskivene er såpass enkle som de er, så burde regelverket endres, så urskiva alltid stilles til det tidspunktet man parkerer (det er tross alt sånn de fungerer) og så klarer nok trafikkbetjentene å regne ut hva som er to timer fra kl 09:00 hvis urskiva sier 08:45.

Trafikkbestyrer

Klarer dere ikke å sette dere inn i regelverk?? Klarer ikke elbileiere å lese skilter?? urskiven er så enkel i bruk som det går ann...
Vi får håpe elbiler mister avgiftsfritt parkering ettersom dette med urskiver er så utrolig vanskelig for elbileiere.... Da kommer dere til å klage som bare f.... Rart at danskene + mange byer i Norge kan ha gater med urskive å forbruker er storfornøyde. Bare se på Sandefjord...
Jeg er den første til å le da det blir avgift på parkering for elbil... Så kan dere angre på hvorfor dere ikke gadd å sette dere litt inn i regelverket.

Regelverket er det samme over hele Europa. Samferdselsdepartemanget har bare tatt i bruk samme regleverk som de andre i Europa. Mulig det er du Olatho som går mot strømmen her.....

Jeg prøver bare å hjelpe dere til å forstå regelverket, vil dere ikke, eller er i mot regelverket kommer det sånne gule lange lapper på vinduet deres...

kos

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 14:52
Klarer dere ikke å sette dere inn i regelverk?? Klarer ikke elbileiere å lese skilter?? urskiven er så enkel i bruk som det går ann...
Vi får håpe elbiler mister avgiftsfritt parkering ettersom dette med urskiver er så utrolig vanskelig for elbileiere.... Da kommer dere til å klage som bare f.... Rart at danskene + mange byer i Norge kan ha gater med urskive å forbruker er storfornøyde. Bare se på Sandefjord...
Jeg er den første til å le da det blir avgift på parkering for elbil... Så kan dere angre på hvorfor dere ikke gadd å sette dere litt inn i regelverket.

Regelverket er det samme over hele Europa. Samferdselsdepartemanget har bare tatt i bruk samme regleverk som de andre i Europa. Mulig det er du Olatho som går mot strømmen her.....

Jeg prøver bare å hjelpe dere til å forstå regelverket, vil dere ikke, eller er i mot regelverket kommer det sånne gule lange lapper på vinduet deres...

Er litt vanskelig å se logikken i "regelverket" underskiltet starter klokken 0900, første bot kan da først bli gitt klokken 1100. Så er det betjentens vurdrering at klokken eller skiven var stilt på 0000. Det betyr bare at vedkommende kom klokken 0000. Altså i den frie perioden. Jeg vil hevde at vedkommende betjent i dette tilfelle er litt slakk i hodet og ikke klarer å vurdere. Han kunne jo ventet eller kommet tilbake til klokken 11 00, da hadde saken vært en annen. Men han har jo "liksom" en sak at klokken eller skiven skulle stått på 0900. Idiot.

Olatho

Hva er det for noe idiotisk pisspreik?
Jeg har da ingen problemer med å sette meg inn i regelverket. Tvert imot.
Derimot argumenterer jeg for å _forandre_  reglene fordi jeg mener de er tullete, og det er avvik mellom det som åpenbart er _intensjonen_  med skiltet, og det som er praksis med dagens ordlyd.
Hvis du ikke klarer å se forskjell på å forstå et regelverk, og det å mene at regelverket burde endres, så foreslår jeg at du holder deg for god til å slenge med leppa på den måten.

Amoss

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 14:52

Klart det er flott at noen kommer inn her med sakkunnskap og hjelper til med å forklare regler, oppklare missforståelser og ikke minst belyse ting fra motsatt side. Det skal du ha takk for, og det er jeg helt sikker på at flere her også setter pris på.

Men jeg håper også du kan innse at det ikke alltid er en kobling mellom regelverk og logikk. Derfor faller påstanden din tidligere om at "Det kunne ikke vært mere logisk...." litt på steingrunn når det fremstilles overfor folk som ellers ikke nødvendigvis forholder seg til firkantete regler men heller til nettopp logikk.

Gir her to "user cases" for å illustrere logikken (merk at jeg ikke bestrider at du har helt rett i hva reglene i dag sier):

Begge case tar utgangspunkt i skiltingen i TP.

Case 1:
Betjent observerer en elbil (altså derfor unntatt avgift) uten betalt parkering kl. 11:10.
Parkeringur står på 00:00
Betjent kan da ikke vite om uret er disfunksjonalt (automatisk ur), om bruker har glemt å stille uret (manuelt eller automatisk ur med stillemuligheter) eller om bruker rett og slett har glemt å stille klokken.
Det betjenten vet er at bilen KAN ha stått over lovlig tid, og at han ikke har noen mulighet til å verifisere at den ikke har det.
Forelegg skrives ut (helt logisk).

Case 2:
Betjent observerer en elbil (altså derfor unntatt avgift) uten betalt parkering kl. 10:50.
Parkeringur står på 00:00
Betjent kan da ikke vite om uret er disfunksjonalt (automatisk ur), om bruker har glemt å stille uret (manuelt eller automatisk ur med stillemuligheter) eller om bruker rett og slett har glemt å stille klokken.
Det betjenten vet er at bilen IKKE KAN ha stått utover lovlig tid, noe han kan verifisere ved å se på egen klokke.
Forelegg skrives IKKE ut (helt logisk).

... jada, forstår altså at reglene her sier noe annet, og at konklusjonen i case 2 blir "Forelegg skrives ut (helt ulogisk)."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trafikkbestyrer

Da burde du si det til de som har godtatt regelverket å ikke på et forum som dette.
Hendvend deg til samferdseldepartemange om du ikke er enig regelverket.

Kos tror at betjentene har mulighet til å komme tilbake etter 2 timer å sjekke om bilen er borte eller har stilt urskiven, det har de ikke. for kontrollen som Trafikkbetjentene gjør er stikk kontroller. Jeg ser du også har kaldt meg idiot, så dine kommentarer ser jeg glatt over heretter. Trodde folk her var mere saklig enn å henge ut folk. Du blir foresten meldt til moderator for dette utsagne.

kos

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 01. mars 2015, klokken 16:30
Da burde du si det til de som har godtatt regelverket å ikke på et forum som dette.
Hendvend deg til samferdseldepartemange om du ikke er enig regelverket.

Kos tror at betjentene har mulighet til å komme tilbake etter 2 timer å sjekke om bilen er borte eller har stilt urskiven, det har de ikke. for kontrollen som Trafikkbetjentene gjør er stikk kontroller. Jeg ser du også har kaldt meg idiot, så dine kommentarer ser jeg glatt over heretter. Trodde folk her var mere saklig enn å henge ut folk. Du blir foresten meldt til moderator for dette utsagne.

Det var ikke din kommentar som jeg beskrev som idiot. Heller vedkommende parkeringsbetjent. Og de har jeg dårlig erfaring med. parkeringsbøter til brannvesenet på utrykning, full fyr i huset. Ambulanser får parkeringsbøter når de hjelper pasienter i gaten. Politiet på utrykning får bøtere osv. Sikkert rett alt det dere, men i alle lover og regler skal det utøves sjønn. Men i denne saken er det helt objektivt en slakk person ute og går. Unnskyld om det var deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA