Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solfilm på Model S

Startet av NordicMaster, lørdag 21. mars 2015, klokken 18:17

« forrige - neste »

NordicMaster

Hei

Jeg parkerte kl 00:00 natt til lørdag (brukte elektronsik urskive som viste 00:00) på en plass med følgende skilt (ikke akkurat dette, men et likt)



Jeg fikk tilleggsavgift kl 10:17 (altså en time og 17 minutter etter at betalingsperioden startet) fra Bymiljøetaten i Oslo med følgende begrunnelse: "Annen forseelse - tilleggsavgift: feil innstilt urskive, viser 0.00 pl 3"

Jeg mener at jeg kan stå fra 09:00 til 11:00 på en lørdag på en slik plass selv om bilen ble hensatt (urskiven viser når bilen ble parkert) før avgiftsperioden startet. Tror dere jeg har en sak eller må skiven være satt til start av betalingsperiode?

kos

Sitat fra: NordicMaster på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:30
Hei

Jeg parkerte kl 00:00 natt til lørdag (brukte elektronsik urskive som viste 00:00) på en plass med følgende skilt (ikke akkurat dette, men et likt)



Jeg fikk tilleggsavgift kl 10:17 (altså en time og 17 minutter etter at betalingsperioden startet) fra Bymiljøetaten i Oslo med følgende begrunnelse: "Annen forseelse - tilleggsavgift: feil innstilt urskive, viser 0.00 pl 3"

Jeg mener at jeg kan stå fra 09:00 til 11:00 på en lørdag på en slik plass selv om bilen ble hensatt (urskiven viser når bilen ble parkert) før avgiftsperioden startet. Tror dere jeg har en sak eller må skiven være satt til start av betalingsperiode?

Slik som dette er skiltet kan de først gi bøter fra klokken 1100. Så den hadde jeg ikke betalt. Utenom skiltede tider er det fri parkering.

moonbuggy

Sitat fra: nime01 på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:25
Ville det ikke være mer hensiktsmessig å stille urskiven på 0900, siden parkeringen er gratis frem til da? Da vet jo kontrolløren at tiden går ut 1100.
De fleste elektroniske urskiver lar seg ikke stille(det er vel kanskje hensikten også)  ;)

NordicMaster

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:46
Sitat fra: nime01 på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:25
Ville det ikke være mer hensiktsmessig å stille urskiven på 0900, siden parkeringen er gratis frem til da? Da vet jo kontrolløren at tiden går ut 1100.
De fleste elektroniske urskiver lar seg ikke stille(det er vel kanskje hensikten også)  ;)

Ja, det er akkurat det problemet som er poenget.

TB

Ein teori:
Parkeringsbetjent har sett 00:00 - og tenkt at klokka ikkje er stilt. Det er ofte vanleg at digitale klokker viser 00:00 før dei er stilt, etter bytte av batteri osv.

Ta kontakt med Bymiljøetaten i Oslo og forklar tidspunkt du parkert var tilfeldigvis kl 00.00

Har lagt ved utdrag av "Forskrift om offentlig Parkeringsregulering og Parkeringsgebyr" under.
Som det viser er regelverket ikkje tilpassa parkering med elektronisk urskive.

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Parkeringsbestemmelser%281%29.pdf
Sitat§ 11. Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført
påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at
kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det
tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset
parkering på det tidspunktet kjøretøyet stilles på plass, stilles
viseren på parkeringsskiven på det tidspunktet det igjen innføres
tidsbegrenset parkering.

senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet
fjernes. er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse
av parkeringstiden skje før den løper ut, men samlet parkeringstid
må alikevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på
stedet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Davidsv

Uansett om det var noe feil med klokka kan det logisk sett umulig være grunn til å gi bot før kl 11.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

TB

Sitat fra: Davidsv på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:53
Uansett om det var noe feil med klokka kan det logisk sett umulig være grunn til å gi bot før kl 11.
I hht. regelverk sitert over er det diverre mulig å ilegge tilleggsavgift av to årsaker:

- Om klokka er defekt / eller det er ingen skive / klokke i bilen.

- Om klokka ikkje er stilt korrekt i hht "Forskrift om offentlig Parkeringsregulering og Parkeringsgebyr":
"(..)Stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunktet det igjen innføres tidsbegrenset parkering."

Men, i følge reklamen til t.d. http://www.parkeringsur.no har Bymiljøetaten i Oslo godkjent elektroniske ur, så mulig regelverket ikkje blir praktisert som nevnt over? Trådstarter må prøve ein klage, for å sjå kva det fører til.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olatho

Dette har vært diskutert tidligere, og da har det blitt henvist til at regelverket er sånn. Til tross for at de fleste elektroniske parkeringsur ikke kan stilles, og jo hele poenget med automatiske ur jo forsvinner hvis man uansett må stille dem manuelt.
Så det kan (dessverre) hende at boten er korrekt ilagt, men i så fall bør vi jobbe for å få endret regelverket, så automatiske parkeringsur faktisk kan brukes som de er tenkt.

NordicMaster

Da har jeg sendt en klage og venter på svaret. Gebyret var på 300,- og med tanke på at jeg får gratis strøm i Oslo fra kommunen så tenker jeg at de 300,- muligens blir som en donasjon til driften å regne. Takk Oslo Kommune :-)

Jeg regner dog uansett med at klagen blir tatt til følge da det er urimelig å forvente at man må bruke et manuelt ur for å parkere i byen.

TB

Ein mulig måte å bevise sin uskyld på vil vere å betale litt på p-automat. Dermed vil automat lage lapp med parkering til t.d. 0910 - og med dato for tidspunkt lapp er kjøpt.

Ergo: Resterende p-tid er fri.

Tilleggsavgift til Bymiljøetaten:
Støtter NordicMaster at betaling av tilleggsavgift til Bymiljøetaten i Oslo gjeres med ein viss glede med tanke på den jobben som er gjort for i mange år for elbilister med fri strøm.

Det er noko heilt anna enn på tvilsomt grunnlag betale tilleggsavgift til private selskap, ofte på 700 kr eller meir.

Om du treng parkering ein heil dag i Oslo sentrum er det (dessverre) rimelig parkering å stå heile dagen på ein 2 timer plass, pluss kr 300 i tilleggsavgift om du sammenlikner med p-hus.
Sist eg parkerte i p-hus var prisen 380 kr, og det var ikkje heile dagen...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

arthur

Er det ikke slik at bøter fra det offentlige må betales også om du klager og får medhold og at man ellers kan risikere et betydelig tilleggsgebyr? Dette i motsetning til bøter fra private.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

parkeringsur.no

Her har desverre Bymiljøetaten rett hvor ulogisk det kan virke. Som TB forklarer lenger opp i tråden så skal parkeringsuret stilles frem til det tidspunktet den tidsbegrensede parkeringen starter. Dette er jo svært ulogisk. Som det også bemerkes her så burde det jo ikke være mulig å få gebyr før kl. 1100 i denne saken uansett om bilen ikke hadde ur. For å løse dette så har alle våre ur en knapp på baksiden som gjør det mulig å manuellt stille ankomsttiden fremover til det tidspunktet den tidsbegrensede parkeringen starter.

Hilsen Benedicte
www.parkeringsur.no

jkirkebo

Sitat fra: Davidsv på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:53
Uansett om det var noe feil med klokka kan det logisk sett umulig være grunn til å gi bot før kl 11.

Tja, de kan nok ilegge bot før 11:00, f.eks om det står 13:43 på uret.  Da har man jo definitivt stått der mer enn 2 timer innenfor tidsbegrensningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trafikkbestyrer

Hvis du kom 00:00 på natten skal urskiven stilles frem til klokken 09:00. Hadde du kommet kl 14:30 dagen før, kunne du stått til 10:30 føre maks tiden var oppfylt.

Det står bra forklart at urskiven skal stilles på ankomsttid eller ved start på avgiftstid alt om når du ankom gaten. I ditt tilfellet klokken 09:00

Man vil også kunne få tilleggsavgift for "manglende urskive" hvis du ikke har oppgitt ankomsttid på annen måte.

Urskiven er ment som en billett!!!
Vi tar en liten oppsummering folkens :

1. Ingen urskive = ingen billett
2. Tildekket urskive = ikke kontrolerbar
3. Urskive feil stillt = feil oppgitt tid
4. Utløpt urskive = mer enn tillatt p-tid

Alle disse brukes der tilleggsavgifter kan skrives...

Å husk at det er kun stillbare urskiver som er godkjente i Europa. Jeg vet det er enkelte danske firma som har solgt digitale skiver som ikke er stillbare ment for danskene frem til 2012 (sånn ca).... Tydelig at danskene sitter på gammle urskiver de vil bli kvitt...

NordicMaster

Jeg kan legge til at jeg har en Park Lite og etter litt søking har jeg funnet ut at knappene faktisk kan stille tiden fremover. Klippet dette fra manualen:

SitatManuel indstilling
Som loven kræver, kan din PARK
LITE® også stilles manuelt.
BEK. Nr. 327 af 29/04/2003 (§3 stk.
3): "Såfremt der under et køretøjs
parkering indtræder en periode uden
tidsbegrænsning, skal viseren senest
ved periodens udløb indstilles på det
tidspunkt, hvorfra der på ny gælder
en tidsbegrænsning."
Hvis du har behov for at stille din
PARK LITE® manuelt, skal du blot
trykke på knap 3 , og uret tæller
frem i intervaller på 15 minutter. Hold
knappen inde, og slip, når det ønskede
tidspunkt vises. Bemærk, at denne
funktion kun er tilgængelig, når PARK
LITE® er i parkeringstilstand.

Manualen kan lastes ned her

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA