Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden

Startet av kjetaam, lørdag 21. mars 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

E_S

Jeg har 6,6 kW-lader i bilen min og ville ikke vært foruten. Det gjør at man i tilfelle defekt/ikke-eksisterende hurtiglader kan lade "greit mye" på en 22kW type 2-kontakt uten å måtte sitte halve dagen og vente. I praksis får man nesten fulladet på et par timer, eventuelt får man fort fylt på noen mil på den tiden en vanlig handletur tar.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tomrh

6,6 kW lader er definitivt det som savnes mest i elbilparken vår, er knapt på mandagene da begge kommer hjem med halvfull bil etter jobb og det skal kjøres t/r Trondheim igjen få timer etterpå. La inn 32A 3-fas i garasjen i fjor sommer, neste elbil vi kjøper skal ha skikkelig AC-lademulighet, minst 6,6 kW og helst 11 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fredsjo

Et spørsmål litt på siden; hvor kraftig ladekabel kan man kjøpe som kobles til vanlig ladeplugg på leafen? Jeg skal trolig kjøpe en 16a med tiden, men kom over en på 24a i en butikk nå..? Trodde 16 var maks for oss som ikke tok kostnaden med 6.6kw lader.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

16A er maks hvis man ikke har 6,6Kw onboard lader.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: fredsjo på torsdag 12. mars 2015, klokken 11:08
Et spørsmål litt på siden; hvor kraftig ladekabel kan man kjøpe som kobles til vanlig ladeplugg på leafen? Jeg skal trolig kjøpe en 16a med tiden, men kom over en på 24a i en butikk nå..? Trodde 16 var maks for oss som ikke tok kostnaden med 6.6kw lader.

Du kan fint bruke en 32A ladekabel men får uansett ikke hentet ut mer enn 16A om du ikke har 6.6kW laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredsjo

2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

jj44nn

hvordan ser en 6,6kw lader ut på leafen, eller hvordan legger man merke til at den har 6,6 kw lader?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Mippen

#22
Det står med to ulike ladestyrker på "speedometeret" når du plugger i kabelen. Hvis det bare står en ladestyrke (3kw) når du plugger i så har du ikke dobbelt lader. Da står det ikke noe om 6kw en gang. Hele linjen er borte. Ellers kan du ikke se det da laderen ikke er synlig.


Fremtiden er elektrisk.

lifern

Jeg har kjørt Leaf i 1,5 år nå,og har ikke 6,6kw lader.Har klart meg utmerket godt uten.
Visste ikke om det når kjøpte heller,men hadde jeg kjøpt ny i dag hadde jeg nok av praktiske årsaker valgt 6,6.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Ser ikke at noen har nevnt pris noen sted
So here it is:
7.500 (Acenta og Tekna)
7.000 (Nordic).

Ref. prisliste nissan.no
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Det som ofte glemmes i debatten om 3,3 kw eller 6,6 kw er at dette ikke dreier seg om hjemmelading fra vanlig stikkontakt, men om type 2 lading. Den prisen på 7500,- er derfor litt misvisende fordi man i tillegg må kjøpe seg en type 2- type 1 (J1772) kabel og i tillegg må bruke et ladepunkt som gir så mye som 6.6 kw. Eller bruke ladepunktene som har kabel på punktet og gir mer enn 6,6 kw.

Dagens nytte med 6,6 kw lader er nok derfor betydelig mindre og kostnaden høyere enn det folk skal ha det til. Det er klart at det er veldig fint å ha de gangene man står ved et ladepunkt og kun skal vente på at bilen lader på enten 2,3 kw (som den medfølgende ladekladdden gir) eller 6,6 kw. Men hvor ofte skjer dette egentlig? Selv har jeg aldri vært i en slik situasjon, men det kan jo hende det plutselig spretter opp hundrevis av ladepunkter med 6.6 kw....

Mtp bruktbilsalg er det åpenbart at en bil med 6,6 kw lader slår en med bare 3,3. Spørsmålet er om investeringen på rundt 10 000,- gir noe særlig utslag på salgspris eller salgbarhet. Noe vil det ha å si, men hvor 10 000,- kroner + egen opplevd nytte tangerer bruktbilprisen og salgbarheten er nok veldig individuelt.

Hvis jeg hadde vært på utkikk etter en brukt leaf idag ville jeg nok neppe vært villig til å betale mer enn kanskje en tusenlapp ekstra for en 6,6 kw lader. Den tusenlappen er ikke fordi jeg trenger laderen, men fordi det er verdt å tape som "kjekt å ha"-utstyr.. MEN når sant skal sies brukes jeg en 16 ladekladd, så jeg er allerede godt stellt. Skulle jeg kjøpt ny LEAF idag ville jeg nok kjøpt både 6,6 kw lader, type2.-type1 kabel, OG 16 amp justerbar ladekladd...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

e-h

Jeg tror rask AC lading kan bli mer aktuelt i fremtiden enn det er nå. Rykter svirrer i Stavanger-området om at nettet ikke tåler flere hurtigladere. Dermed er det nok ikke usannsynlig at det blir flere og flere type 2 ladere hvis det kommer mer utbygging.

Har selv bestilt meg en type 2 stasjon til hjemmebruk med grunntanken om at den også kan brukes av fremtidige biler og venner som bor lengre borte. Rent økonomisk så vil denne ikke svare seg, og selv rent praktisk så blir den bare kjekk å ha. Ville selvsagt vært billigere i flere år ved å betale 99,- for de få hurtigladingene vi gjør fremfor å sette opp denne.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på fredag 15. mai 2015, klokken 02:43
Dagens nytte med 6,6 kw lader er nok derfor betydelig mindre og kostnaden høyere enn det folk skal ha det til. Det er klart at det er veldig fint å ha de gangene man står ved et ladepunkt og kun skal vente på at bilen lader på enten 2,3 kw (som den medfølgende ladekladdden gir) eller 6,6 kw. Men hvor ofte skjer dette egentlig? Selv har jeg aldri vært i en slik situasjon, men det kan jo hende det plutselig spretter opp hundrevis av ladepunkter med 6.6 kw....

Eh, det finnes jo alt hundrevis av slike. Alle 22kW ladepunktene leverer 6.6kW til Leaf. De begynner det å bli rimelig mange av nå, og etterhvert blir det flere 7.4kW punkter også (stort sett slike som bygges ut i Østfold nå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gliderman

Om det er nødvendig? Det kommer ann på ditt kjøremønster og behov. For meg betyr 6,6kW laderen at bilen er klar til bruk etter middagen og kan rulle enda mange mil før den lades opp i løpet av natta.
For meg er det, om ikke helt nødvendig, en kjempestor fordel. Er det vært pengene? Jepp, jeg synes det.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

K S

Har Kia Soul som har 6,6 kW lader som standard, og som Kia definerer som standard/normallader.
Har monter ladestasjon i garasjen og det gjør bilen mer fleksibel og raskere klar for nye oppdrag. Vanligvis trengs den ikke, men veldig bra når en har behov for raskere lading. Lader tross alt med 30-40 km i timen...
Er fornøyd med at Kia leverer dette som standard, for det er ikke sikkert jeg hadde tenkt på det selv (vår første elbil, kommer garantert til å ville ha 6,6 kW lader på neste elbil)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA