Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med Tesla S 85D Tråden

Startet av kjetaam, lørdag 21. mars 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

Gliderman

Jeg spurte for morro skyld Nissan om hvorfor 6,6kW lader blir neglisjert eller frarådet:
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

leafnor

Sitat fra: Gliderman på onsdag 05. august 2015, klokken 11:57
Jeg spurte for morro skyld Nissan om hvorfor 6,6kW lader blir neglisjert eller frarådet:
Begrepet "bilselger" står seg fortsatt skjønner jeg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Så da er det greit at forhandler fraråder nyttig tilleggsutstyr bare fordi han ikke har biler inne med slikt utstyr?  ???

kodalse

Sitat fra: Olee på torsdag 06. august 2015, klokken 09:47
Så da er det greit at forhandler fraråder nyttig tilleggsutstyr bare fordi han ikke har biler inne med slikt utstyr?  ???
Helt klart kortsiktig fornuftig. Riktignok ikke for å etablere gode kundeforhold, men for salgsstatistikken inneværende måned.

Tipper "Salgssjæfen" har holdt en tale på morramøte i denne duren:

"Gutter nå har vi alt for mange Leaf med ordinær lader inne. Middag på byens beste restaurant for to til den som har solgt ut flest biler med 3.3 kW ladere ved månedsskifte.
Kom igjen folkens brett opp armene og la oss få ut disse minst kurante bilene!"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rødkleiv

6,6 kw lader er kjekt å ha for alle, men neppe nødvendig for alle.

Ute på tur er Chademo mer utbredt enn AC lading, og dessuten mye raskere.
Poenget for de fleste må derfor være å lade litt raskere hjemme, men totalinvesteringen kommer raskt opp i 10-15 000 med lader i bilen og nødvendig elektrikkerarbeid hjemme.
For den prisen kan man hurtiglade mer enn 100 ganger hos Fortum eller andre.

6.6 kw lader er helt klart en fordel hvis man skal selge bilen en gang, men man får ikke igjen investeringen.


THE

Som med alt annet (ekstra)utstyr og opsjoner du kan velge mellom når du kjøper bil, så må du ta en vurdering av om du har bruk for utstyret, og hvor mye er du eventuelt villig til å betale?

Personlig valgte jeg bort eGolf blant annet pga. max 3,3kW AC lading. Hvis jeg hadde kjøpt Leaf, så hadde det vært uaktuelt for meg uten 6,6kW lader. Årsaken er at jeg har 100km kjøring i løpet av dagen uten lademuligheter. Hvis jeg skal kunne bruke bilen til kjøring på ettermiddag/kveld, så trenger jeg rask lading etter jobb. Da det heller ikke er noen hurtiglader i nærheten av hjemmet eller langs daglig kjørerute, så er eneste muligheten rask(ere) hjemmelading. Valget for meg ble Renault Zoe m/11kW ladeboks hjemme. Hvis jeg hadde hatt tilgang til hurtiglader i nærheten av hjemmet eller på tur hjem fra jobb, så hadde jeg nok vurdert det som tilstrekkelig med 3,3kW AC lading.

Poenget mitt er at det er verken andre forumbrukere eller en bilselger som kan bestemme hva du har bruk for. Selvsagt er det mange gode råd å få fra erfarne elbilister, men ditt behov er det du som kjenner best. 

Som sagt tidligere, så dukker det opp mange 22kW stolper ved kjøpesenter, veikroer osv., og da er det absolutt greit å ha muligheten til å lade raskt på AC. Kanskje slipper du å bruke tid på en ladestopp ved hurtiglader fordi du ladet mens du gjorde nødvendige innkjøp eller hadde matpause på turen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

emil

Sitat fra: jj44nn på torsdag 06. august 2015, klokken 14:32
Hei

Er dette en 22kW stolpe?

En 22kW (eller 7.2kW) stolpe kan se sånn ut, men siden dette ser ut som en av Oslo Kommune sine stolper er det stor sansynlighet for at den aktuelle stolpen kun er 3.6kW.

jj44nn

Sitat fra: emil på torsdag 06. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: jj44nn på torsdag 06. august 2015, klokken 14:32
Hei

Er dette en 22kW stolpe?

En 22kW (e..er 7.2kW) stolpe kan se sånn ut, men siden dette ser ut som en av Oslo Kommune sine stolper er det stor sansynlighet for at den aktuelle stolpen kun er 3.6kW.

Så slike ladestoler i Oslo er ikke 22kw stolpe? Er ikke dette type 2 lader som de fleste sier blir mer og mer normalt?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

emil

Sitat fra: jj44nn på torsdag 06. august 2015, klokken 14:56
Så slike ladestoler i Oslo er ikke 22kw stolpe? Er ikke dette type 2 lader som de fleste sier blir mer og mer normalt?

Type2 stolper kan være alt fra 3.6kW til 22kW. Hvis det ikke er gjort spesielle justeringer er det følgende som er mest vanlig:

3.6kW : 230V/16A enfase
7.2kW : 230V/32A enfase
11kW : 400V/16A trefase
22kW : 400V/32A trefase

Biler med kun enfaselading, i prinsippet alle bortsett fra Tesla og Zoe ser 3.6kW og 7.2kW på 11 og 22kW stolper siden disse kun bruker en av 400V sine tre faser og får vanlig 230V ut.

For Zoe sin del er det heller ingen garanti om at Type2 er TN-nett som kreves for at den skal lade. 11-22kW der derimot garantert Zoe-kompatibel hvis oppkobling er gjort riktig (forekommer feilkoblet transformator der N og Jord ikke er koblet sammen på trafo).

E_S

Type 2 av den typen der kan støtte *opp til* 22kW (32A 3-fas), men trenger ikke å være mer enn 3,6kW (16A 1-fas), og såvidt jeg vet er alle stolpene til Oslo kommune bare 3,6kW. Stolpene har vel teknisk mulighet for mer, men det er ikke kablet for det. 3-faslading over type 2 er heller ikke mulig  der det er IT-strømnett (uten trafo og dill), som dessverre er de fleste steder i Oslo ennå.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jj44nn

Sitat fra: emil på torsdag 06. august 2015, klokken 15:00
Sitat fra: jj44nn på torsdag 06. august 2015, klokken 14:56
Så slike ladestoler i Oslo er ikke 22kw stolpe? Er ikke dette type 2 lader som de fleste sier blir mer og mer normalt?

Type2 stolper kan være alt fra 3.6kW til 22kW. Hvis det ikke er gjort spesielle justeringer er det følgende som er mest vanlig:

3.6kW : 230V/16A enfase
7.2kW : 230V/32A enfase
11kW : 400V/16A trefase
22kW : 400V/32A trefase

Biler med kun enfaselading, i prinsippet alle bortsett fra Tesla og Zoe ser 3.6kW og 7.2kW på 11 og 22kW stolper siden disse kun bruker en av 400V sine tre faser og får vanlig 230V ut.

For Zoe sin del er det heller ingen garanti om at Type2 er TN-nett som kreves for at den skal lade. 11-22kW der derimot garantert Zoe-kompatibel hvis oppkobling er gjort riktig (forekommer feilkoblet transformator der N og Jord ikke er koblet sammen på trafo).

Vil det stå noe lignende info på stolpen?
3.6kW : 230V/16A enfase
7.2kW : 230V/32A enfase
11kW : 400V/16A trefase
22kW : 400V/32A trefase
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

emil

Hvis stolpen ikke er merket med noe spesiellt vil kan man anta at det er en 3.6kW og jeg vil tro at ladekontakter med høyere effekt vil være merket. Alle burde uansett vært merket med makseffekt. Ellers er det greit å sjekke ladekartene for å se hvor det eventuellt er kraftigere stolper.

lunitiks

6,6 kW er supert de dagene man har mye kjøring (f.eks. en travel lørdag), når man har glemt å sette i ladekontakten kvelden før (trust me, slikt skjer iblant), eller når man rett og slett stresser med å komme seg på en langtur og har knapt med batteri. Kort sagt: De dagene det er greit å lade fort! Om vinteren blir dette enda tydeligere.

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tomrh

Undrer meg storlig over dette snapshotet. Denne Leafen estimerer jo vanvittige 6 timer ladetid på 3 kW med 7 gjenværende batteristreker! På vår 2012-mod tar det kun ca. 2 timer å lade til 80% og 3,5 timer å lade til 100% fra dette nivået, det er jo bare en halvtime lengre enn estimert med 6 kW.  ??? Gammel-Leafen trekker nøyaktig 16A, det skulle tilsvare 3,6 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA