Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffet over ladebrikken

Startet av 1000kwh, fredag 20. mars 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

1000kwh

Jeg prøvekjørte Kia Soul og la merke til en høyfrekvent lyd som var til stedet omtrent hele tiden. Det virker som den kommer fra motoren. Jeg vil anta at eldre eller mennesker med nedsatt hørsel ikke vil høre lyden. Samboeren min la også merke til det, men jeg hører sånne skarpe lyder godt og synte det var plagsomt.

Som en gammel tv eller noe annet elektrisk utstyr som piper konstant. CNET kommenterte denne lyden som en "deal-breaker" i sin test; http://www.cnet.com/products/2015-kia-soul-ev/ (ca 4:18 ut i videoen)

Er det noen andre som opplever denne lyden som plagsom? Har dere vent dere til den?

moonbuggy

Det du sier der var faktisk veldig merkbart når jeg prøvde Kia Soul. Testet først en I3 og bare halvtimen etter en Soul. Den lyden var veldig irriterende etter å komme fra en bortimot lydløs I3.

1000kwh

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. februar 2015, klokken 17:10
Det du sier der var faktisk veldig merkbart når jeg prøvde Kia Soul. Testet først en I3 og bare halvtimen etter en Soul. Den lyden var veldig irriterende etter å komme fra en bortimot lydløs I3.
Ja, flere sier de ikke hører den (fra tråden jeg har gående fra før), men jeg tror det er bare fordi de ikke klarer å høre den.

Men er det noen som har Soul og som har vendt seg til den? Dette er en potensiell deal-breaker for meg og egentlig :/

moby666

Jeg har ikke hørt noen ulyd og har normal hørsel. Har testet 3-4 forskjellige Soul og ingen har jeg hørt noen ulyder på.
Kia Soul er den mest lydløse elbilen jeg har kjørt, inkludert Tesla, eGolf og i3.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Leo

http://youtu.be/lS7RrHKY4iI?t=2m32s

Denne lyden du tenker på?
Jeg hører lyden, men ikke når jeg kjører. Den slår seg av etter passert 30kmt. Under 30 er den der, og ved revers. Har ikke kjørt noe særlig med vinduer nede, men legger ikke merke til den under vanlig kjøring.

1000kwh

Sitat fra: Leo på fredag 27. februar 2015, klokken 18:13
http://youtu.be/lS7RrHKY4iI?t=2m32s

Denne lyden du tenker på?
Jeg hører lyden, men ikke når jeg kjører. Den slår seg av etter passert 30kmt. Under 30 er den der, og ved revers. Har ikke kjørt noe særlig med vinduer nede, men legger ikke merke til den under vanlig kjøring.
Nei, den høres inne i kupeen og ved alle hastigheter. Kanskje best ved lave hastigheter. Jeg tror nok ikke den har noe med den falske motorlyden å gjøre. Det er en høyfrekvent lyd fra motoren eller noe annet som går på strøm. Har dere ikke hørt den skingrende lyden en gammel TV kan ha? Sånn er det. En slags piping.

Jeg tror enten har man ører som hører dette eller ikke. Men ser jo ikke ut som om folk flest oppfatter det som et problem, men bare de som hører akkurat denne lyden (denne frekvensen av lyd)..

"moonbuggy" ser ut til å høre den.. Jeg er 27, så jeg har enda god hørsel :P

rifusk

Jeg vet hva du mener, jeg hører lyden...

Men det er ikke noe jeg anser som sjenerende , du glemmer lyden ganske så fort ;)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

1000kwh

Sitat fra: rifusk på fredag 27. februar 2015, klokken 21:20
Jeg vet hva du mener, jeg hører lyden...

Men det er ikke noe jeg anser som sjenerende , du glemmer lyden ganske så fort ;)
Vurderer å prøvekjøre bilen på nytt for å høre om det irriterer. Fader altså, det skal alltid være noe. Jeg syntes bilen var perfekt, men man har jo ikke lyst å irritere seg når man har brukt 260-270000 :/

K S

Har en irriterende evne til å irritere/la meg plage av lyder, liker stillhet, som det er i Soul :-)
Hører ikke noe ulyd, annet enn dekkstøy på grunn av at alt for mange kjører med piggdekk.

1000kwh

Sitat fra: K S på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:04
Har en irriterende evne til å irritere/la meg plage av lyder, liker stillhet, som det er i Soul :-)
Hører ikke noe ulyd, annet enn dekkstøy på grunn av at alt for mange kjører med piggdekk.
Prøvekjørte Leaf i dag og lyden var der i denne også, men jeg mener den er merkbart mindre sjenerede i Leafen. Må vel ordne med ny prøvekjøring i Soulen :P


1000kwh

Sitat fra: moby666 på fredag 27. februar 2015, klokken 17:20
Jeg har ikke hørt noen ulyd og har normal hørsel. Har testet 3-4 forskjellige Soul og ingen har jeg hørt noen ulyder på.
Kia Soul er den mest lydløse elbilen jeg har kjørt, inkludert Tesla, eGolf og i3.

Sjekk om du hører 12 kHz her: http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/

Det er denne lyden bilen lager. Har lest litt rundt på nettet og folk sier Soul er stillere enn Leaf. Men det tror jeg rett og slett er fordi Leaf lager en lyd med lavere frekvens, men Soul lager en lyd mange ikke klarer å høre med som er enda mer irriterende for andre.

Ebe


Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:27
Prøvekjørte Leaf i dag og lyden var der i denne også, men jeg mener den er merkbart mindre sjenerede i Leafen. Må vel ordne med ny prøvekjøring i Soulen :P

Høyfrekvent lyd i Leaf? Eneste lyden jeg hører i vår er fotgjengervarsleren når jeg kjører i saktegående kø, men da slår jeg den bare av. Ellers er den helt knyst stille... Ørene mine er 30 år gamle... [emoji1]
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

OlavEmil

Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:57
Sitat fra: moby666 på fredag 27. februar 2015, klokken 17:20
Jeg har ikke hørt noen ulyd og har normal hørsel. Har testet 3-4 forskjellige Soul og ingen har jeg hørt noen ulyder på.
Kia Soul er den mest lydløse elbilen jeg har kjørt, inkludert Tesla, eGolf og i3.

Sjekk om du hører 12 kHz her: http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/

Det er denne lyden bilen lager. Har lest litt rundt på nettet og folk sier Soul er stillere enn Leaf. Men det tror jeg rett og slett er fordi Leaf lager en lyd med lavere frekvens, men Soul lager en lyd mange ikke klarer å høre med som er enda mer irriterende for andre.

Shit, det var ein grusom lyd. Høyrde definitivt ikkje noko slikt då vi prøvde Kia.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

JBS

#13
Den lyd i kan høre er helt " normal " .
Det er nemlig inverterens switch frekvens, altså den " grund frekvens " som bruge til at
" choppe - klippe " DC strømmen i stykker med, og lave 3 faser til motorstyring "Brushless".

Lyden køre op og ned i insisteret, da den styres med PWM, Pulse-width modulation.

Grunden til at man kan høre det, er de meget høje switch strømme som løber i enten de bruge MOSFET eller IGBT,
som bruges.

Grunden til man ikke kan høre dem i i3 og lign.  er enten valg af dæmpning eller højere switch frekvens.
Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

moonbuggy

Sitat fra: JBS på søndag 01. mars 2015, klokken 12:49
Den lyd i kan høre er helt " normal " .
Det er nemlig inverterens switch frekvens, altså den " grund frekvens " som bruge til at
" choppe - klippe " DC strømmen i stykker med, og lave 3 faser til motorstyring "Brushless".

Lyden køre op og ned i insisteret, da den styres med PWM, Pulse-width modulation.

Grunden til at man kan høre det, er de meget høje switch strømme som løber i enten de bruge MOSFET eller IGBT,
som bruges.

Grunden til man ikke kan høre dem i i3 og lign.  er enten valg af dæmpning eller højere switch frekvens.
Mvh Johnny
Personlig tror jeg at for I3s del, dempes lyden også av at plasseringen er under bagasjerommet bak i bilen og ikke rett foran føreren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA