Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Preconditioning

Startet av odahle, fredag 20. mars 2015, klokken 00:54

« forrige - neste »

EinarV

Sitat fra: ZOE på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:11
Brukt både igår og idag. Gratis lading...

Sto en leaf på lading igår, da kunne ikke jeg lade samtidig på Ac, noe som var litt rart ...

Mulig de driver å tester litt i startfasen, dette strider mot det GK sier. Laderen skal takle DC og AC samtidig, men strupe litt på AC når DC trekker maks. De har valgt å strupe på AC pga annen prismodell på AC.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: odahle på fredag 18. september 2015, klokken 10:23
Sitat fra: Svk på fredag 21. august 2015, klokken 17:32
Utsatt til sep. Venter på montør
Noe nytt å melde her? Veldig spent på hvem som får benytte seg av denne. Bare kunder av Møller Bil Haugesund? Kun de som kjører VW? Alle?
September hvilket år?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Svk


EinarV

Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

odahle

Grønn Kontakt skal virkelig ha skryt for hvordan de har behandlet ladestasjonen i Aksdal etter at de tok over. Bra arbeid!
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

zbk

Skulle ønske at de heller justerte AC-effekt dynamisk etter hva som var tilgjengelig rest i stedet for å begrense den til 22kW  :o. For min del vil dette doble ladetiden som trengs på tur fra Bergen til Stavanger og i verste fall koste meg en ferje ekstra ventetid.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

EinarV

Sitat fra: zbk på fredag 04. desember 2015, klokken 09:46
Skulle ønske at de heller justerte AC-effekt dynamisk etter hva som var tilgjengelig rest i stedet for å begrense den til 22kW  :o. For min del vil dette doble ladetiden som trengs på tur fra Bergen til Stavanger og i verste fall koste meg en ferje ekstra ventetid.

Regner med du har full kontroll på dette, men det er maks 22kW på Stord også?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

LMOR

Noen som har oppdatert info om laderen på Møller Haugesund?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: zbk på fredag 04. desember 2015, klokken 09:46
Skulle ønske at de heller justerte AC-effekt dynamisk etter hva som var tilgjengelig rest i stedet for å begrense den til 22kW  :o. For min del vil dette doble ladetiden som trengs på tur fra Bergen til Stavanger og i verste fall koste meg en ferje ekstra ventetid.
DC hurtigladerne klarer typisk bare halv fart vinterstid, dvs man oppnår ofte ikke mer enn ca 22kWh. I alle fall er det min fasit etter over 100.000km med Leaf'en.

Hvordan er det med Zoe R210, klarer den full fart 43kWh om vinteren også (dersom laderen er kapabel for det),eller er det redusert effekt slik som på DC?

Med min Tesla Model S får jeg samme ladefart på 22kWh AC uansett om det er sommer eller vinter, men på DC hurtiglading får jeg bare 30-50% virkningsgrad på Tesla sine hurtigladere om vinteren.

odahle

Oppgraderingen av Aksdal blir bra. Jeg har vært innom flere ganger ila helgen, men det har alltid vært 2-3 biler i kø.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

LMOR

Det hadde hjulpet å få 1-2 stasjoner i Haugesund også. Unødvendig å kjøre til Aksdal og samtidig ta opp plass for de som trenger å lade på langtur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

THE

Sitat fra: Finnøy på søndag 20. desember 2015, klokken 22:15
Hvordan er det med Zoe R210, klarer den full fart 43kWh om vinteren også (dersom laderen er kapabel for det),eller er det redusert effekt slik som på DC?

Med min Tesla Model S får jeg samme ladefart på 22kWh AC uansett om det er sommer eller vinter, men på DC hurtiglading får jeg bare 30-50% virkningsgrad på Tesla sine hurtigladere om vinteren.

Hadde noen 43kW ladinger med Zoe Q210 i forrige uke. Etter 100 km kjøring med utetemp på -8 grader og batteritemp ca 15 grader ladet jeg med 40kW inn på batteriet til litt over 50% SOC (Amfi Voss). Batteritemp etter lading var ca 24-25 grader. Kjørte 70 km før neste 43kW lading (Trengereid), og batteritemp var 24 grader ved start lading. Utetemp -5 grader. Ladet med 40 kW inn på batteriet til ca 60% SOC. Begge laderne var ABB.

I praksis er det ca dobbel så lang ladetid på 22kW som på 43kW hvis man lader til max 60% SOC. Jeg har ikke hurtigladet ved kaldere enn -8, så det er mulig det vil gi lavere effekt. Uansett ser det ut til at batteritemp har mye å si, så det er nok viktig å kjøre bilen/batteriet god og varm før hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

odahle

Sitat fra: LMOR på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:10
Det hadde hjulpet å få 1-2 stasjoner i Haugesund også. Unødvendig å kjøre til Aksdal og samtidig ta opp plass for de som trenger å lade på langtur.
Absolutt, jeg kjører som regel "rundt" Aksdal for å lade, da jeg egentlig ville kjørt via T-forbindelsen til Stavanger. Synd at det ikke blir satt opp nye med den nye tildelingen heller. Vi må nok satse på private aktører på eget intiativ, om jeg forstod tildelingen til Enova riktig.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

turfsurf

Sitat fra: Finnøy på søndag 20. desember 2015, klokken 22:15
Med min Tesla Model S får jeg samme ladefart på 22kWh AC uansett om det er sommer eller vinter, men på DC hurtiglading får jeg bare 30-50% virkningsgrad på Tesla sine hurtigladere om vinteren.

Da har du i så fall kaldt batteri. Har ladet med 100kW+ mange ganger om vinteren. Viktig å ha rangemode av i god tid før man kommer til SC.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA