Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering halvveis inn i året - avgifter?

Startet av Hassy, torsdag 19. mars 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

ElGreeen

#15
Sitat fra: Hassy på mandag 02. mars 2015, klokken 21:24
Jeg synes det er litt merkelig at alle godtar at det er elbilene som skaper problemer i kollektivfeltene. Som sagt kjører jeg inn til Oslo hver morgen og jeg tror aldri jeg har vært mer enn 5 minutter forsinka i forhold til om det ikke var annen trafikk. (Og da forutsetter jeg at man kjører i fartsgrensen, noe de fleste aldri gjør).

Er disse skalte forsinkelsene som bussjåførene opplever reelle? Jeg tror mange av dem har problemer med å holde ruta si sånn som alle busser har over alt. Det er veldig lett for en bussjåfør å skylde på elbilene. De har jo alt å tjene på å få elbilene ut av kollektivfeltet. Jeg tror faktisk ikke noe på at elbilene lager noe serlig forsinkelser for kollektivtrafikken. Dette bør i det minste måles og dokumenteres før det vedtas som en sannhet.

Det er greit at ikke elbilene skal kjøre i kollektivfeltet tid evig tid, men årsaken til at de evt. blir forvist bør baseres på fakta og ikke synsing fra misunnelige fosdilbilister og bussjåfører.

Amen! Helt enig. Jeg deler samme oppfatning. Jeg sitter på bussen til jobb enkelte dager på samme strekning jeg kjører elbil (norges mest diskuterte kollektivfelt vest for Oslo), og det er ikke mye en buss blir forsinket på en mandag morgen,som er den værste dagen i uken. Men buss sjåførene oppfører seg dårlig, med mye uffing og pesing , pressing i påkjøringsrampene, unnlater å flette og hiver seg på hornet. Jeg blir rent stresset og har liten lyst til å gjenta å bli passasjer neste dag.

I en reportasje på NRK for en stund tilbake hevdet busssjåfører at de kom inn til oslo over en time forsinket (disse time ekspressene) opptil flere ganger i uken. Men de kjemper mot toget og har altfor optimistiske tidsskjemaer.
Nissan Leaf Tekna 2015

Sigurd

Sitat fra: ElGreeen på mandag 02. mars 2015, klokken 21:45
Amen! Helt enig. Jeg deler samme oppfatning. Jeg sitter på bussen til jobb enkelte dager på samme strekning jeg kjører elbil (norges mest diskuterte kollektivfelt vest for Oslo), og det er ikke mye en buss blir forsinket på en mandag morgen,som er den værste dagen i uken. Men buss sjåførene oppfører seg dårlig, med mye uffing og pesing , pressing i påkjøringsrampene, unnlater å flette og hiver seg på hornet. Jeg blir rent stresset og har liten lyst til å gjenta å bli passasjer neste dag.

Når vi først er i gang med å disse bussjåfører: Er alle bussjåfører idioter i lyskryss? Jeg har flere ganger blitt stående uten å få kjøre på grønt fordi idioten i bussen som kom fra motsatt retning (med grønn pil til venstre før det ble grønt for meg) synes det er lurt å kjøre ut i krysset selv om det er kø i den retningen han skal, og han dermed blir stående å sperre all trafikk gjennom krysset helt til han får flyttet seg 20 meter. Hadde han ventet på neste grønne lys, hadde han kommet seg nøyaktig like langt på samme tid, fordi køen fortsatt står i den retningen han skulle. Skjønner de ikke at de tar stor plass? Eller driter de bare i det og mener alle andre skal ta hensyn til dem, og ikke motsatt?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Thomas Parsli

Jeg har tatt tiden med stoppeklokke i kollektivfeltet mellom Asker og Aker brygge, det er på de verste dagene rundt fem minutter forsinkelse pga. elbilen.
Da sammenligner jeg med hvor køene begynte for 10-11 år siden, når det knapt var elbiler i kollektivfeltet.

En busssjåfører som mener han blir en time forsinket lyver eller har dårlig virkelighetsforståelse.
Forsinkelsen ut av byen (E18 sørover) derimot, der blir de sikkert en time forsinket -men der kan de ikke skylle på elbiler...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ElGreeen

I går og i dag morges var det telling av elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Blommenholm. Desverre var det saktegående kø på denne strekningen begge dagene mellom omtrent kl 08:00 og 08:30.
Det lover dårlig. Jeg bare håper det i såfall blir begrensninger på tilgangen i de verste tidsrommene, og at det fortsatt vil bli mulig å kjøre samme strekning f.eks før kl 07:30 og etter kl 09:00.
Nissan Leaf Tekna 2015

pwb

Miljømessig er det jo mye bedre at elbiler står i kø enn at bussen gjør det.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:50
Jeg har tatt tiden med stoppeklokke i kollektivfeltet mellom Asker og Aker brygge, det er på de verste dagene rundt fem minutter forsinkelse pga. elbilen.

Jeg har målt forsinkelsen til 11 minutter mellom Sandvika og Høvik flere tirsdager kl. 8.00. Akkurat for øyeblikket er forsinkelsene faktisk mindre enn vanlig pga. manglende bru i Vestfold.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: ElGreeen på tirsdag 03. mars 2015, klokken 18:28
I går og i dag morges var det telling av elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Blommenholm. Desverre var det saktegående kø på denne strekningen begge dagene mellom omtrent kl 08:00 og 08:30.
Det lover dårlig. Jeg bare håper det i såfall blir begrensninger på tilgangen i de verste tidsrommene, og at det fortsatt vil bli mulig å kjøre samme strekning f.eks før kl 07:30 og etter kl 09:00.

Vegvesenet er jo mest opptatt av antall biler i feltet og ikke så opptatt av forsinkelsen. Hadde de virkelig ønsket å gjøre noe med problemet så hadde de tatt tak i påkjøringsrampen ved Blommenholm.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

De har jo ikke gjort noe, bortsett fra å telle trafikken tre-fire ganger og konkludere med at antallet kjøretøy i kollektivfeltet ikke er et problem...

Jeg tror de teller hele denne uken. Antar de har fått beskjed om å "gjøre noe" og først ønsker å telle.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hassy

Hvis elbilene fra Asker til Oslo må inn i de ordinære filene tror jeg at de som var misunnelige vil bli både overrasket og forbannet over den ekstra tiden det vil ta for alle, at både fossil- og elbilene kjører i de ordinære filene.

Det er faktisk ikke så mye kø fra Asker til Oslo som det var for bare noen år siden. Jeg tror at de som kjører elbil har vært med på å lette trykket betraktelig for alle bilene som skal inn til byen.

Hvilken miljøgevinst ligger i å skulle gjeninføre lenger og mer stillestående køer for alle?

Men dette er igjen "synsing". Som jeg har sagt hele tiden er jeg mest av alt opptatt av at beslutninger bør tas ut fra fakta og ikke basert på "synsing".

Sigurd

#24
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:16
Jeg har målt forsinkelsen til 11 minutter mellom Sandvika og Høvik flere tirsdager kl. 8.00.
11 minutter forsinkelse mellom Sanvika og Høvik er jo ganske mye, da. Det er en strekning på et par kilometer ,for de som ikke er lokalkjent... Dvs. normal kjøretid (i fartsgrensen) under 2 minutter.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Olemann

Det er gjort flere studier på denne type psykologiske forhold der noen opplever at andre får en fordel de ikke fortjener.   Det morsomme er at svært mange er villige til å miste en fordel selv, eller få en ulempe, bare det fører til at andre ikke oppnår noen fordel....

Altså; Det KAN tenkes at mange fossilbilister i køen gjerne godtar en økning i køen de selv må sitte i, bare for å oppnå å hindre at andre gleder seg over køfri bruk av taxifila....

Verden er sammensatt.....

Sitat fra: Hassy på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:29
Hvis elbilene fra Asker til Oslo må inn i de ordinære filene tror jeg at de som var misunnelige vil bli både overrasket og forbannet over den ekstra tiden det vil ta for alle, at både fossil- og elbilene kjører i de ordinære filene.

Leaf_2014

Elbilene skaper vel ikke problemer på påkjøringer, men de forsterker en eksisterende effekt kraftig.

Elbilene forsterker også køen på andre måter. Køen ved avkjøring ring 3 samt Sjølyst påvirkes betydelig av at elbiler skal flette inn. Det er tusenvis av fossiler som må vente et par sekunder per elbil som kommer forbi i kollektivfeltet, dermed er det langt mellom netto og brutto gevinst på elbilen i kollektivfeltet.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA