Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering halvveis inn i året - avgifter?

Startet av Hassy, torsdag 19. mars 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

Hassy

nrk.no leste jeg i går igjen et innlegg om at elbilen kan bli forvist fra kollektivfeltet.

http://www.nrk.no/rogaland/elbiler-forsinker-kollektivtrafikken-1.12229994

Nå har jeg et år på veien som elbilfører. Jeg kjører daglig fra Asker til Oslo både med elbil og med dieselbil. Det er ikke ofte at det stopper opp i kollektivfeltet, og når det stopper er det kun for kort tid. Det som ofte er grunnen til at det stopper, er at en dieselbil (eller bensin) har kjørt frem til det punktet hvor kollektivfeltet starter og ikke kommer seg inn i sitt kjørefelt.

Jeg opplever også at diesel-/bensinbiler ikke har det spesielt travelt med å komme seg ut av veien. Dersom de lykkes i å sperre trafikken er det uansett elbilen som generelt sett får skylden for at ikke bussen kommer seg frem.

Jeg mener at elbilforeningen må gå i spissen for å foreslå en ny merking i påkjøringsområdene slik at diesel-/bensinbilene ikke har mulighet til å sperre veien for kollektivtrafikken (og elbilene).

Kanskje bør man foreslå en forsøksordning med en alternativ oppmerking på en spesiell påkjøring der man vet at det er problemer. Jeg har en følelse av at det bør gjøres noen praktiske tilpassninger før man konkluderer med at det er elbilen som skaper problemene. Om man påvirker et system, og det ikke virker etter intensjonen, bør man gjøre tilpassninger. Det blir jo meningsløst å gå tilbake til start uten at man har forsøkt å løse situasjonen med tilpassningstiltak.

Min erfaring er jo kun på strekningen Asker-Oslo. Hva slags erfaringer har dere fra andre steder? Dersom min oppfatning er representativ for resten av landet, er det jo synd om elbilene får skylden for de problemene kollektivtrafikken opplever. 





tonl

Jeg har samme oppfatning som deg. Det oppstår kø når biler fra side veien skal inn på motorveien hvor det allerede stillestående kø. Disse må kjører "via" kollektivfeltet. Dette er et problem kun i rush tiden. For min del kan de forbyr elbil på kollektivfelt i rushtiden. Noe må de skylder på og da er det gjerne elbiler.

Thomas Parsli

Så vidt jeg vet er Statens Vegvesen klar over problemet (med påkjøringene) og har vurdert både lysregulering og ombygging.

Når det gjelder (vei)merking og skilting fungerer det dårlig i praksis og det (vikeplikt og sperrelinje) håndheves ikke av politiet.

Jeg tror man velger enkleste løsning (kaste ut elbiler eller kreve "2+") i påvente av at E18 bygges om.
Tipper det blir "2+" fra neste år i kollektivfeltet flere steder.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

En skulle tro at Norge kun består av Oslo!

I Stavanger kan jeg ikke med min beste vilje forstå at elbiler lager noe som helst problem i kollektivfeltene, snarere tvert i mot!

Elbilene lager mye større problemer ellers, på lik linje med fossilbilene.

Sirup

Her i Bergensområdet kan jeg ikke se at elbilene skaper problemer i kollektivfeltene i det hele tatt.

Vi har generelt få kollektivfelt som elbilene kan bruke, for flere av kollektivfeltene er skiltet med "forbudt for motorkjøretøy", med unntak for buss og taxi. Dette gjelder bl.a snarveien i strandgaten og tunnelen under universitetet.

Flere av "kollektivfeltene" er og tillatt for alle biler med flere enn to personer inni.

Generelt forårsaker ikke elbilene i kollektivfeltene her i bergensområdet noen problemer, de avhjelper tvert imot køproblemer for dem som ikke kan benytte kollektivfeltene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

weld77

Jeg tror at dette (i Oslo) er det første og på god tid eneste incentivet som kommer til å forsvinne. Delvis grunnet eventuell hindring av kollektivtrafikk (mener jeg personlig ingenting om, jeg bor øst for sentrum og det er ikke kollektivfelt på Ring 3 på den siden), og delvis fordi det er et incentiv som muligens til en viss grad er kontraproduktivt. Det er en høyst reell mulighet for at en hel del folk på vestsiden av byen kjører elbil fremfor å reise kollektivt, men vil gå over til kollektivt dersom det ikke lengre er mulig å kjøre i "hurtigfila" inn til byen. Det er også varslet en økning av kollektivtilbudet i Oslo, og det betyr flere busser i bussfila på innfartsveien.

Hva som er realitetene her vet jeg ikke, men jeg ville ikke latt tilgang til kollektivfeltet veie veldig tungt i en beslutning om å kjøpe elbil i området rundt Oslo, for jeg tror det er en høyst reell mulighet for at det godet forsvinner, og det ganske snart.

Personlig har jeg dog større tro på høyere bompengesatser for fossile kjøretøy, det vil gi et tyngre økonomisk incentiv til å kjøre elektrisk eller å reise kollektivt og vil i seg selv nok være med på å redusere køene inn og ut av de større byen, og kanskje i særdeleshet Oslo hvor det til tider går svært sakte i rushtrafikken.

ElGreeen

#6
Jeg tror mer på å sette forbud mot å kjøre elbil i kollektivfeltet på deler av døgnet. Dette feltet er til og med praktisk tomt fra Asker til Oslo utenom rushtiden. Hva med å tillate elbiler i kollektivfeltet før kl 07:00 og etter kl 10:00 på hverdagene? Selv på en lørdag velger jeg "kollektivt" å følger fartsgrensen, mens fosilene raser i de to andre feltene langt over lovlig fartsgrense. Jeg bruker da kapasiteten optimalt.

Eller hva med å tenke nytt? Opprett et eget miljøfelt, samtidig som kollektivfeltet kun er for busstrafikk. Det vil jo gi et betydelig insentiv til å velge elbiler i Oslo området. Det bedrer også luftkvaliteten langt utenfor Oslo sentrum.  Men det er det vel ingen politikere som våger å innføre (enda).

Edit til svar til Weld77:  mitt fokus er optimal bruk av de tre feltene fra Asker til Oslo (veldig fokusert på denne strekningen jeg da) , slik at elbilene kan få bli værende i kollektivfeltet litt lenger også på denne strekningen. Det er jo til gunst for alle bilistene da elbiler vil føre til lengere køer enn hva som er tilfellet i de ordinære feltene nesten hele døgnet. Kapasiteten på veien er sprengt også i helgene, mens det er mindre trafikk i kollektivfeltet på denne tiden av uken. Det er jo snakk om å ruste opp veien til sinnsyke 40 mrd. Just saying!
Nissan Leaf Tekna 2015

weld77

Utenfor rushtiden utgjør det ingen forskjell om man kan kjøre i kollektivfeltet eller ikke. Trafikken flyter greit basert på de 2 eller 3 vanlige feltene bortsett fra på morgenen og på ettermiddagen. Jeg kjørte en gang fra Rikshospitalet til Nordstrand på Ring 3, startet klokka 16 og rygget inn i garasjen hjemme klokken 17. Denne turen tar normalt ca 20 minutter.

Det utgjør fint lite for reisetiden for deg eller andre at du kjører i fartsgrensen i kollektivfeltet mens trafikken på de to andre feltene går 10-20 over, det er lett å kjøre forbi på motorvei om ikke veien er smekkfull.

Jeg irriterer meg aldri over biler som ligger i fartsgrensen i høyre fil, men folk som tror det er helt ok å daffe i fartsgrensen/10 under fartsgrensen i venstre fil mens det er masse plass i høyre fil irriterer meg.

bno

Sitat fra: K S på fredag 27. februar 2015, klokken 12:08
En skulle tro at Norge kun består av Oslo!

I Stavanger kan jeg ikke med min beste vilje forstå at elbiler lager noe som helst problem i kollektivfeltene, snarere tvert i mot!

Elbilene lager mye større problemer ellers, på lik linje med fossilbilene.

Vi har da ikke noe kollektiv felt her i Stavanger. Det få hundrede meyrene vi har er da ikke verdt å snakke om en gang og i tillegg seg at vi elbil førere holder oss unne det lille som er. Så ja Oslo er navlen ....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kims

Sitat fra: weld77 på fredag 27. februar 2015, klokken 21:27
Utenfor rushtiden utgjør det ingen forskjell om man kan kjøre i kollektivfeltet eller ikke. Trafikken flyter greit basert på de 2 eller 3 vanlige feltene bortsett fra på morgenen og på ettermiddagen.

Altså, du uttaler deg relativt bombastisk om trafikale forhold du helt åpenbart ikke har satt deg inn i.

Det MYE trafikk på E18, også utenom rushtiden. For å illustrere hvor lite du har satt deg inn i dette: Det står bom stille søndag ettermiddag/kveld fra Sandvika til Lysaker.

Og midt på dagen er det helt klart en fordel å kunne bruke 3 felt på E18 inn til byen, både i helger og på hverdager.


Kim

weld77

Sitat fra: Kims på fredag 27. februar 2015, klokken 22:57
Det MYE trafikk på E18, også utenom rushtiden. For å illustrere hvor lite du har satt deg inn i dette: Det står bom stille søndag ettermiddag/kveld fra Sandvika til Lysaker.


AKA rushtiden, i form av "alle skal hjem fra helgetur samtidig". Jeg har da kjørt E18 mange ganger. Normalt null stress utover da alle andre også skal kjøre E18. Ring 3 kjører jeg tidt og ofte også - flyter helt fint utover bestemte tidsintervaller.

ElGreeen

Weld77 med flere: jeg har e-18 som lokalvei.  :-\ Her på vestsiden av Oslo er det ingen alternativer inn til byen. Det er for oss her på denne siden av byen viktig at hwy'en brukes optimalt. fleksibilitet er nøkkelen fremfor forhastede beslutninger om totalforbud. Det tror jeg alle typer bilister vil nyte godt av, elbilister eller ei.

Det har også vært snakk om å opprette et eget miljøfelt, i tillegg til et eget kollektivfelt. Om det ikke blir vedtatt i første omgang, så vil dette definitivt være tilfellet i fremtiden.  For øyeblikket politisk vanskelig, men etter min mening et viktig steg i riktig retning. Dette vil jo være flott for førere av nullutslippsbiler som i stor grad vil bedre luftkvaliteten i stor-Oslo. Jeg tror mange utrolig nok glemmer miljøaspektet opp i det hele og tenker kun buss vs elbilisme.
For min del synes jeg det er heller bedre å kreve inn bompenger fra elbiler enn å stenge oss ute fra kollektivfeltet (mulig dette utsagnet er lite populært  ???) Rart dette ikke er et større tema enn tilgangen til the fast lane. Bompenger er jo betalingen av bruken av veien (... Som kommer...) og bidrag til kollektivtrafikken.







Nissan Leaf Tekna 2015

Sigurd

Sitat fra: K S på fredag 27. februar 2015, klokken 12:08
En skulle tro at Norge kun består av Oslo!

I Stavanger kan jeg ikke med min beste vilje forstå at elbiler lager noe som helst problem i kollektivfeltene, snarere tvert i mot!

Elbilene lager mye større problemer ellers, på lik linje med fossilbilene.

Norge består ikke av Oslo. Norge består av transportkorridoren mellom Oslo og Asker/Bærum, i retningen mot Oslo på morgenen og fra Oslo på ettermiddagen. Jeg kjører denne strekningen i motsatt retning av dette hver dag, og har aldri noen problemer i kollektivfeltet, annet enn at jeg må redusere hastigheten noe i forbindelse med enkelte påkjøringsveier.

Mitt løsningsforslag: Aldri mer enn ett felt til fossilbiler med én person. 2+ i midtre felt, og kollektivfelt i høyre felt der det er hensiktsmessig. Alternativt ha kollektivfeltet i venstre felt, og bygge holdeplass-øyer midt i veien, med fotgjenger-adkomst via bro eller undergang.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Sitat fra: Hassy på fredag 27. februar 2015, klokken 11:07
nrk.no leste jeg i går igjen et innlegg om at elbilen kan bli forvist fra kollektivfeltet.

http://www.nrk.no/rogaland/elbiler-forsinker-kollektivtrafikken-1.12229994

Jeg synes det er besynderlig at det blir avholdt et slikt møte uten representanter for elbilistene (les: elbilforeningen) tilstede!
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Hassy

Jeg synes det er litt merkelig at alle godtar at det er elbilene som skaper problemer i kollektivfeltene. Som sagt kjører jeg inn til Oslo hver morgen og jeg tror aldri jeg har vært mer enn 5 minutter forsinka i forhold til om det ikke var annen trafikk. (Og da forutsetter jeg at man kjører i fartsgrensen, noe de fleste aldri gjør).

Er disse skalte forsinkelsene som bussjåførene opplever reelle? Jeg tror mange av dem har problemer med å holde ruta si sånn som alle busser har over alt. Det er veldig lett for en bussjåfør å skylde på elbilene. De har jo alt å tjene på å få elbilene ut av kollektivfeltet. Jeg tror faktisk ikke noe på at elbilene lager noe serlig forsinkelser for kollektivtrafikken. Dette bør i det minste måles og dokumenteres før det vedtas som en sannhet.

Det er greit at ikke elbilene skal kjøre i kollektivfeltet tid evig tid, men årsaken til at de evt. blir forvist bør baseres på fakta og ikke synsing fra misunnelige fosdilbilister og bussjåfører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA