Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Gynt, torsdag 19. mars 2015, klokken 22:52

« forrige - neste »

Sigurd

Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift.
Det er jo enkelt. Bare innfør en avgift på f.eks. 20000 ved kjøp av piggdekk (4 år er vel en noenlunde rimelig snittalder ved bytte av dekk?). Så vil også de som bruker dem mindre betale mindre i avgift ved at de ikke trenger å bytte så ofte.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Thomas Parsli

Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Brukerne må betale for utbygging/slitasje....
...det beste hadde vært kilometeravgift, slik at mer bruk koster mer, samme hvor en kjører.

Mener du at kollektivtransport bør prises på samme måte?
Og hva med gang og sykkelvei -skal de også finansieres av "brukerene"?

Skal også helsetjenester finansieres av brukerene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Sitat fra: cra på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:23
Alle er brukere.....
Derfor bør infrastruktur dekkes over skatteseddelen.
Dekking av samfunnstilbudene inkl infrastruktur over skatteseddelen er til fordel for lavinntektgruppene.
Dekking ved avgifter er til fordel for høyinntektgruppene.

Norge har lavere skatter enn våre skandinaviske naboland og omtrent på linje med snittet i Vesteuropa.
N har til dels betydelig høyere avgifter enn Europa forøvrig.

Slik sett er N dumpekandidat i øvelsen sosial rettferdighet.
Riktignok modifiseres bildet noe av mindre brutto inntektsforskjeller i N.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Sitat fra: Sigurd på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:00
Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift.
Det er jo enkelt. Bare innfør en avgift på f.eks. 20000 ved kjøp av piggdekk (4 år er vel en noenlunde rimelig snittalder ved bytte av dekk?). Så vil også de som bruker dem mindre betale mindre i avgift ved at de ikke trenger å bytte så ofte.
+1

kos

Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Her var mange rare forslag. Skal Olga på 95 betale økt skatt for at jeg skal få bedre vei? Galskap.

Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift. Om bompenger er riktig vet jeg ikke, det beste hadde vært kilometeravgift, slik at mer bruk koster mer, samme hvor en kjører.
Men å belaste myke trafikanter med avgifter, nei, det blir feil. Heller avgifter på bruk av elbil! Elbil er ikke miljøvennlig, den er bare blant de mindre miljøfiendtlige!

Olga på 95 skal jo på gamleheimen - trenger vei hun også - selv når hun skal i graven. Vei er noe alle trenger.

K S

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:39
Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Her var mange rare forslag. Skal Olga på 95 betale økt skatt for at jeg skal få bedre vei? Galskap.

Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift. Om bompenger er riktig vet jeg ikke, det beste hadde vært kilometeravgift, slik at mer bruk koster mer, samme hvor en kjører.
Men å belaste myke trafikanter med avgifter, nei, det blir feil. Heller avgifter på bruk av elbil! Elbil er ikke miljøvennlig, den er bare blant de mindre miljøfiendtlige!

Olga på 95 skal jo på gamleheimen - trenger vei hun også - selv når hun skal i graven. Vei er noe alle trenger.

Da kan hun bli fakturert av de som utfører oppdraget for henne. Enkelt og greit, slik som vi blir når vi bruker taxi.
Det er egoistisk av oss bilførere å legge kostnadene på de som ikke kan eller vil bruke bil.
Hadde vi bare hatt kollektivtrafikk, les buss, så hadde vi hatt god fremkommelighet, det er matpakkekjørerne som står for størstedelen av køproblemene.

kos

Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:45
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:39
Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Her var mange rare forslag. Skal Olga på 95 betale økt skatt for at jeg skal få bedre vei? Galskap.

Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift. Om bompenger er riktig vet jeg ikke, det beste hadde vært kilometeravgift, slik at mer bruk koster mer, samme hvor en kjører.
Men å belaste myke trafikanter med avgifter, nei, det blir feil. Heller avgifter på bruk av elbil! Elbil er ikke miljøvennlig, den er bare blant de mindre miljøfiendtlige!

Olga på 95 skal jo på gamleheimen - trenger vei hun også - selv når hun skal i graven. Vei er noe alle trenger.

Da kan hun bli fakturert av de som utfører oppdraget for henne. Enkelt og greit, slik som vi blir når vi bruker taxi.
Det er egoistisk av oss bilførere å legge kostnadene på de som ikke kan eller vil bruke bil.
Hadde vi bare hatt kollektivtrafikk, les buss, så hadde vi hatt god fremkommelighet, det er matpakkekjørerne som står for størstedelen av køproblemene.

Om du definerer vei til brukere så er jeg enig med deg - vei er noe alle bruker og de som ikke bruker veien kan slippe å betale. Men jeg kommer ikke på eneneste som ikke bruker veien - gående bruker vei, syklende bruker vei, de som tar kollektiv bruker vei. Skal du ha varer så bruker du vei. Skal butikken som du kjøper varer hos så må du ha vei. Vei er en samfunnsoppgave som alle har bruk for og dermed er den en sak som alle bør bidra til.

Men om noen skal betale mer eller mindre kan jo tenkes. At det bare er bilistene som er brukere av vei er tull. Vi bygget veier i dette landet lenge før bilen var oppfunnet og det var ikke bileierne som betalte veien da. Heller ikke de med hest. - men da bilen kom så ble de plutselig bare bilene som hadde bruk for vei. - eller de kunne skattlegges til alt mulig.

Sigurd

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:01
Men om noen skal betale mer eller mindre kan jo tenkes. At det bare er bilistene som er brukere av vei er tull. Vi bygget veier i dette landet lenge før bilen var oppfunnet og det var ikke bileierne som betalte veien da. Heller ikke de med hest. - men da bilen kom så ble de plutselig bare bilene som hadde bruk for vei. - eller de kunne skattlegges til alt mulig.
Hadde du fjernet alle personbilene hadde det i alle fall ikke vært behov for å utvide E18 gjennom Asker og Bærum... Da hadde vi klart oss lenge med enkle veier med 1 felt i hver retning over hele landet. Da kan du snakke om penger spart på statsbudsjettet...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

tomrh

Sitat fra: Sigurd på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:59
Da hadde vi klart oss lenge med enkle veier med 1 felt i hver retning over hele landet. Da kan du snakke om penger spart på statsbudsjettet...
Spare og spare. Det å bygge veier er som med alt annet, det skaper arbeidsplasser, lønna til arbeiderne øker forbruket slik at kjøpmennene også kan tjene penger etc. Økonomien holdes i gang. Mangel på behov gir lavere etterspørsel og deflasjon, jfr. de harde 30-åra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sigurd

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:33
Sitat fra: Sigurd på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:59
Da hadde vi klart oss lenge med enkle veier med 1 felt i hver retning over hele landet. Da kan du snakke om penger spart på statsbudsjettet...
Spare og spare. Det å bygge veier er som med alt annet, det skaper arbeidsplasser, lønna til arbeiderne øker forbruket slik at kjøpmennene også kan tjene penger etc. Økonomien holdes i gang. Mangel på behov gir lavere etterspørsel og deflasjon, jfr. de harde 30-åra.
Men da kan man like gjerne hyre noen til å grave en grøft og noen andre til å fylle den igjen...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA