Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Gynt, torsdag 19. mars 2015, klokken 22:52

« forrige - neste »

Leaf_2014

Trine, kjære gamle gymnaslærern min:

Det er lett å politisk sett støtte elbil og det den gjør for miljøet. Politikk handler slik jeg ser det om en blanding av idealisme, sluhet og om å ikke terge på seg de feil folka. Elbileierne er en slik gruppe: ressurssterke, tildels opptatt av miljø og tildels grådige på egne vegne, med fast tro på at de er smartere enn de som ikke kjører elektrisk. Det er ingen samlet gruppering som arbeider mot elbiltilhengerne, selv om enkeltindivider bruker mye trolletid på nett, dermed er det sannsynligvis et godt politisk trekk å støtte elbilsaken som får såpass mye plass i media.

Jeg, for eksempel, skulle gjerne hatt litt mindre veistøv når jeg sykler til jobb. Idag knaste det i tennene da jeg kom på jobb. Men å bedre syklistenes kår er liksom ikke like hett. Ikke fem øre i momsreduksjon eller avgiftsletter mottar jeg på vintersyklingsutstyret jeg kjøpte sist vinter. Der er liksom mantraet at folk som sykler, sykler uansett. En gruppering som syklister kan bare drømme om å få like mye spalteplass eller politisk trøkk som elbilistene, selv om sykkel utvilsomt er mye bedre for miljøet enn elbil.

(Hadde forresten Per Sandberg som fotballtrener, så hvis noen vil diskutere så kjenner jeg ham også!)
Leaf 2014

kos

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:15
Trine, kjære gamle gymnaslærern min:

Det er lett å politisk sett støtte elbil og det den gjør for miljøet. Politikk handler slik jeg ser det om en blanding av idealisme, sluhet og om å ikke terge på seg de feil folka. Elbileierne er en slik gruppe: ressurssterke, tildels opptatt av miljø og tildels grådige på egne vegne, med fast tro på at de er smartere enn de som ikke kjører elektrisk. Det er ingen samlet gruppering som arbeider mot elbiltilhengerne, selv om enkeltindivider bruker mye trolletid på nett, dermed er det sannsynligvis et godt politisk trekk å støtte elbilsaken som får såpass mye plass i media.

Jeg, for eksempel, skulle gjerne hatt litt mindre veistøv når jeg sykler til jobb. Idag knaste det i tennene da jeg kom på jobb. Men å bedre syklistenes kår er liksom ikke like hett. Ikke fem øre i momsreduksjon eller avgiftsletter mottar jeg på vintersyklingsutstyret jeg kjøpte sist vinter. Der er liksom mantraet at folk som sykler, sykler uansett. En gruppering som syklister kan bare drømme om å få like mye spalteplass eller politisk trøkk som elbilistene, selv om sykkel utvilsomt er mye bedre for miljøet enn elbil.

(Hadde forresten Per Sandberg som fotballtrener, så hvis noen vil diskutere så kjenner jeg ham også!)

Et flott innlegg - ser saken med sykkel og er helt enig, men jeg måtte slutte å sykle grunnet eksos - spesielt når temperaturene var lave og lite vind. Ble rett og slett syk - men håper at du ser at det er sykkelveier vi trenger - vekk fra trafikken enten det er elbil eller fossil i kjørebanen. Men nå er det vel slik at de fleste har en sykkel og det største problemet er vel ikke momsfritak, men at den ikke blir brukt. Så at staten bruker noen av avgifts kronene til sykkelvei hadde jeg ønsket, før momsfritak på en sykkel eller hjelm for den del.

tomrh

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:41
Sitat fra: Skjervesbu på mandag 23. mars 2015, klokken 18:27
Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.
Ja, det blir i grunn like dumt som å prøveå tvinge alle til å ta kollektivt. :)
Er jo hele tiden snakk om å lokke folk, ikke tvinge. Folk er uansett vant til å betale avgifter i bøtter og spann.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Sykkelekspressveier (bedre standard på sykkelvei) burde bygges ut så raskt som mulig i og rundt de store byene. Det er en satsing på sykkelveier nå, men det går tregt, og resulterer i lite sammenhengende sykkelruter. Her burde det være mulig å bruke en del milliarder fra avkastningen fra oljefondet til å få opp hastigheten og kvaliteten i utbyggingen.

I tillegg mener jeg at momsfritak på el-sykler bør innføres slik som på elbil. Gjerne med at du da kan kjøpe med ekstrautstyr som vinterdekk, sykkelsko osv. momsfritt når du kjøper sykkel. Det begynner å bli et godt utvalg av el-sykler, men de koster fremdeles en god slump penger, og du skal sykle ganske mange dager før du har tjent inn investeringen.

Jeg syklet til jobb i Bergen da jeg jobbet der, og det var på en strekning med sykkelvei fra start til stopp. (Hop-Sandsli) Likevel er det en god del av sykkelveiene som er kombinerte gang/sykkelveger med alt for smal bredde. Når skoleunger til fots, folk som lufter bikkja, gamle damer og treningssyklister i kondomdress skal dele de samme 3 meter vegbredde blir det trangt. Spesielt utfordrende også at det er trafikk i begge retninger på denne smale vegen. Hadde en del stygge opplevelser der det er rart at det gikk godt. Tenkte også å kjøpe vinterdekk, men fant ut at det ble for dyrt for de få dagene det er behov for vinterdekk, så da ble det å ta bilen i stedet.

Jeg håper regjeringen fortsetter med intensiver for el-bil, for jeg tror at det er flere år til el-bil kan konkurrere med fossilbiler uten noen form for intensiver. Samtidig håper jeg at det blir satset skikkelig på utbygging av både sykkelveier, gangveier og fortau, og at det blir lagt til rette for trygg kryssing av bilvei for myke trafikanter. Kanskje like viktig er at det satses på drift og vedlikehold av gang- og sykkelveier. Folk flest vil kunne få en mer effektiv og raskere transport ved å gå/sykle enn ved å bruke kollektivtrafikk, i alle fall på reiser under 10 km, så jeg tror det vil være en vinn- vinn for samfunnet og sette fokus på gående og syklende. Stor helsegevinst, mindre press på kollektivtrafikken, og renere luft i byer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

#34
Sitat fra: THE på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:22
Sykkelekspressveier (bedre standard på sykkelvei) burde bygges ut så raskt som mulig i og rundt de store byene. Det er en satsing på sykkelveier nå, men det går tregt, og resulterer i lite sammenhengende sykkelruter. Her burde det være mulig å bruke en del milliarder fra avkastningen fra oljefondet til å få opp hastigheten og kvaliteten i utbyggingen.

I tillegg mener jeg at momsfritak på el-sykler bør innføres slik som på elbil. Gjerne med at du da kan kjøpe med ekstrautstyr som vinterdekk, sykkelsko osv. momsfritt når du kjøper sykkel. Det begynner å bli et godt utvalg av el-sykler, men de koster fremdeles en god slump penger, og du skal sykle ganske mange dager før du har tjent inn investeringen.

Jeg syklet til jobb i Bergen da jeg jobbet der, og det var på en strekning med sykkelvei fra start til stopp. (Hop-Sandsli) Likevel er det en god del av sykkelveiene som er kombinerte gang/sykkelveger med alt for smal bredde. Når skoleunger til fots, folk som lufter bikkja, gamle damer og treningssyklister i kondomdress skal dele de samme 3 meter vegbredde blir det trangt. Spesielt utfordrende også at det er trafikk i begge retninger på denne smale vegen. Hadde en del stygge opplevelser der det er rart at det gikk godt. Tenkte også å kjøpe vinterdekk, men fant ut at det ble for dyrt for de få dagene det er behov for vinterdekk, så da ble det å ta bilen i stedet.

Jeg håper regjeringen fortsetter med intensiver for el-bil, for jeg tror at det er flere år til el-bil kan konkurrere med fossilbiler uten noen form for intensiver. Samtidig håper jeg at det blir satset skikkelig på utbygging av både sykkelveier, gangveier og fortau, og at det blir lagt til rette for trygg kryssing av bilvei for myke trafikanter. Kanskje like viktig er at det satses på drift og vedlikehold av gang- og sykkelveier. Folk flest vil kunne få en mer effektiv og raskere transport ved å gå/sykle enn ved å bruke kollektivtrafikk, i alle fall på reiser under 10 km, så jeg tror det vil være en vinn- vinn for samfunnet og sette fokus på gående og syklende. Stor helsegevinst, mindre press på kollektivtrafikken, og renere luft i byer.

Nå er det slik at mangel av sykkelveier har latt syklistene rett til å kjøre på fortauet. Da er det ikke bikkja , gamle damer og gående som skal vike, men syklister. Mange stygge situasjoner der syklister kjører ned gående. Dette er en situasjon som kun de syklende har ansvar for. Men når det er sakt så er sykkel et flott transportmiddel og jeg gjentar - sykkelveier før momsfritak. Hvem skal betale sykkelveiene - sykler er i dag en billig sak om du vil ha en og moms er vel egentlig unødvendig å slippe. Samtidig bidrar gående, kollektivtransport og syklende med ingenting til vei. Det er det bilene som betaler. I min verden er det huseierne som burde betale veiene, fordi at enten du er gående , syklist eller bilist så har du glede av veien og den ender i et hus. Finansiering av veier burde vært lagt til huseierne og ikke bilistene alene. Det er langt flere som har glede av den veien. Og verdistigningen og gleden av huset stiger i takt med veistandarden på alle måter. Så her er det noen som slipper ekstremt billig fra det.

Amoss

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 10:55
Finansiering av veier burde vært lagt til huseierne og ikke bilistene alene. Det er langt flere som har glede av den veien. Og verdistigningen og gleden av huset stiger i takt med veistandarden på alle måter. Så her er det noen som slipper ekstremt billig fra det.

Men får ikke også resten av husholdet også noen fordeler av gode veier?  Leieboere også... (jada, de betaler vel det da som en del av husleien, men men... ).

Gode veier er ett gode som alle som bor i landet har fordeler av - jada, i noe varierende grad - og hele samfunnet som en helhet. Dette er altså ett fellesgode og utgiftene bør altså fordeles på alle. Mao: det bør taes på skatteseddelen i likhet med andre fellesgoder.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Sitat fra: Amoss på onsdag 25. mars 2015, klokken 11:04
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 10:55
Finansiering av veier burde vært lagt til huseierne og ikke bilistene alene. Det er langt flere som har glede av den veien. Og verdistigningen og gleden av huset stiger i takt med veistandarden på alle måter. Så her er det noen som slipper ekstremt billig fra det.

Men får ikke også resten av husholdet også noen fordeler av gode veier?  Leieboere også... (jada, de betaler vel det da som en del av husleien, men men... ).

Gode veier er ett gode som alle som bor i landet har fordeler av - jada, i noe varierende grad - og hele samfunnet som en helhet. Dette er altså ett fellesgode og utgiftene bør altså fordeles på alle. Mao: det bør taes på skatteseddelen i likhet med andre fellesgoder.

Hurra :) :) :)

Leaf_2014

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:18
det største problemet er vel ikke momsfritak, men at den ikke blir brukt. Så at staten bruker noen av avgifts kronene til sykkelvei hadde jeg ønsket, før momsfritak på en sykkel eller hjelm for den del.

Helt enig. Det som imidlertid har blitt fremmet (men som desverre får liten plass i media) er forslaget om grønn skatt på sykkel, dvs skattefradrag for syklede km til/fra jobb. Statens besparelser per km på sykkel har blitt estimert og er høyt (kan sikkert finne disse tallene) når man tar inn mindre behov for veiutbygging, kollektivtrafikk, bedre folkehelse etc.

http://stavrum.blogg.no/1413188074_skattefradrag_for_syk.html (men fyttikatta for en diskusjonstråd):
"Helsedirektoratet mener at den totale helsegevinsten ved å sykle er mellom 13 og 26 kroner per kilometer."

http://www.nettavisen.no/na24/vil-gi-titusener-i-skattelette-til-syklister/8496785.html

Leaf 2014

kos

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 12:16
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:18
det største problemet er vel ikke momsfritak, men at den ikke blir brukt. Så at staten bruker noen av avgifts kronene til sykkelvei hadde jeg ønsket, før momsfritak på en sykkel eller hjelm for den del.

Helt enig. Det som imidlertid har blitt fremmet (men som desverre får liten plass i media) er forslaget om grønn skatt på sykkel, dvs skattefradrag for syklede km til/fra jobb. Statens besparelser per km på sykkel har blitt estimert og er høyt (kan sikkert finne disse tallene) når man tar inn mindre behov for veiutbygging, kollektivtrafikk, bedre folkehelse etc.

http://stavrum.blogg.no/1413188074_skattefradrag_for_syk.html (men fyttikatta for en diskusjonstråd):
"Helsedirektoratet mener at den totale helsegevinsten ved å sykle er mellom 13 og 26 kroner per kilometer."

http://www.nettavisen.no/na24/vil-gi-titusener-i-skattelette-til-syklister/8496785.html

Noe av det beste forslagene som er laget - men for et bråk - skulle nesten tro på diskusjonen at du måtte være millionær for å kunne sykle og for å si det mildt. Ola dunk er en gjennomført idiot. Han mener at vår herre må la det regne penger, men bare på min tomt. Og som ikke det er nok så mener han at naboen er en gjennomført misunnelig skummel og egosentrisk person. F....F....F....en tullekultur.

Ferry

Sitat fra: THE på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:22
I tillegg mener jeg at momsfritak på el-sykler bør innføres slik som på elbil. Gjerne med at du da kan kjøpe med ekstrautstyr som vinterdekk, sykkelsko osv. momsfritt når du kjøper sykkel.

Det blir å åpne "a can of worms". I praksis innebærer forslaget ditt å fjerne mva. på alt av varer og tjenester. "Elsykkel" kan være nesten hva som helst. En liten lekesykkel med motoren fra en avdanka diskettstasjon + et tomt AA-batteri. Dette åpner for momsfritak på "sykkelklær", som er hva som helst av klær du ønsker å teoretisk kunne sykle i. Audi Q5 blir sykkelstativ. Den nye garasjen din blir sykkelskur, for ikke å si hele huset, og den tilhørende eiendommen som blir sykkelparkering.

kos

Sitat fra: Ferry på onsdag 25. mars 2015, klokken 12:45
Sitat fra: THE på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:22
I tillegg mener jeg at momsfritak på el-sykler bør innføres slik som på elbil. Gjerne med at du da kan kjøpe med ekstrautstyr som vinterdekk, sykkelsko osv. momsfritt når du kjøper sykkel.

Det blir å åpne "a can of worms". I praksis innebærer forslaget ditt å fjerne mva. på alt av varer og tjenester. "Elsykkel" kan være nesten hva som helst. En liten lekesykkel med motoren fra en avdanka diskettstasjon + et tomt AA-batteri. Dette åpner for momsfritak på "sykkelklær", som er hva som helst av klær du ønsker å teoretisk kunne sykle i. Audi Q5 blir sykkelstativ. Den nye garasjen din blir sykkelskur, for ikke å si hele huset, og den tilhørende eiendommen som blir sykkelparkering.

Derfor er momsfritak noe som jeg ikke prioriterer for sykkel, vil heller ha sykkelveier. men skattefordeler med å sykle til jobben kan man gjerne få. - eneste problemet er vel at alle sykler på papiret , mens de i realiteten kjører fossil - hvordan kontrollere dette ?

Leaf_2014

Med fare for at tråden bare handler om sykkel istedenfor elbil (føler jeg kupper tråden) så snakkes det flere steder om hvordan i alle dager man skal kunne sjekke hvorvidt folk sykler så mye som de gjør (ifbm skattetrekk for sykkel). Nå har det seg slik at min telefon (Android 5.0) allerede gjetter om jeg sykler, går eller lignende. Selvfølgelig skal gange være like skattereduserende som sykkel, men en middels kvisete app-utvikler burde vel kunne fikse dette?
Leaf 2014

kos

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 25. mars 2015, klokken 12:57
Med fare for at tråden bare handler om sykkel istedenfor elbil (føler jeg kupper tråden) så snakkes det flere steder om hvordan i alle dager man skal kunne sjekke hvorvidt folk sykler så mye som de gjør (ifbm skattetrekk for sykkel). Nå har det seg slik at min telefon (Android 5.0) allerede gjetter om jeg sykler, går eller lignende. Selvfølgelig skal gange være like skattereduserende som sykkel, men en middels kvisete app-utvikler burde vel kunne fikse dette?
Kjempelurt - den kjøper jeg. Så er det bare å bygge veier til syklene, få skattelette for syklende og gående. Og så må Venstre redde insentivene til elbilen. Så kan jeg legge meg nedpå igjen  :o

K S

Her var mange rare forslag. Skal Olga på 95 betale økt skatt for at jeg skal få bedre vei? Galskap.

Brukerne må betale for utbygging/slitasje. Feks så burde de som bruker piggdekk betalt minimum 5000 kr per år i ekstra årsavgift. Om bompenger er riktig vet jeg ikke, det beste hadde vært kilometeravgift, slik at mer bruk koster mer, samme hvor en kjører.
Men å belaste myke trafikanter med avgifter, nei, det blir feil. Heller avgifter på bruk av elbil! Elbil er ikke miljøvennlig, den er bare blant de mindre miljøfiendtlige!

cra

Sitat fra: K S på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:53
Her var mange rare forslag. Skal Olga på 95 betale økt skatt for at jeg skal få bedre vei? Galskap.

Alle er brukere av veien, direkte eller inndirekte. Selv Olga på 95, som kanskje er lenket til sengen av alderdom og gikt, bruker den. På veien transporteres hennes medisiner, maten hun bruker og sengetøyet på senga. Er hun så heldig å bo hjemme og har hjemmehjelp benytter disse veiene når de skal innom med varer og medisiner, og for å støvsuge og vaske opp.

Derfor bør infrastruktur dekkes over skatteseddelen. Noen bruker dem mer enn andre (spesielt direkte), men slik er det med de fleste tjenestene vi betaler via skatten. Jeg får mye igjen i form av at mine barn får gratis utdanning, men (heldigvis) lite gjennom bruk av helsetjenester. Selv den barnløse som har nytte av skolene, som utdanner legen han trenger, mekanikeren som reparerer bilen hennes osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA