Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Gynt, torsdag 19. mars 2015, klokken 22:52

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 27. februar 2015, klokken 22:35
Likevel, jeg ser ikke helt hva Regjeringen vil oppnå ved å utfordre Venstre på elbilfordelene, siden Jonas Gahr Støre og Ap sikkert vil være svært interessert i å støtte Venstre og Kristelig Folkeparti i denne saken.  Ikke nødvendigvis fordi Ap er et utpreget grønt parti, men fordi det er en glimrende sak å påføre Høyre og Fremskrittspartiet et nederlag i - og en ønskedrøm for Ap å kunne profilere seg på en miljøsak for en gangs skyld.

Personlig har jeg vært helt enig med FrP ang. bilavgifter tidligere. Men nå, nå som det finnes elbiler som gir reelle alternativer til fossilbilene, og det uten disse avgiftene, så ser jeg at avgiftene på fossiler kan forsvares som ett incentiv for elbiler. At elbiler er avgiftfrie har egentlig ikke så stor verdi, men at fossilbilene blir skattet så høyt gir avgiftfritaket en mye større effekt enn det ville vært uten.

Så kanskje FrP er redd for å miste støtten de har blant "folk flest" for å redusere (fossil)bilavgiftene når man nå har reelle avgiftsfrie alternativer som tross alt er ett mer fornuftig valg? Virker kanskje litt søkt, men er egentlig den eneste gode grunnen jeg kan se for at de av alle skulle være så ivrige på å fjerne elbil-incentivene så tidlig.

Alternativet måtte være at de var oljebetalte klimafornektere med en agenda om å beholde bilparken mest mulig fossil så lenge det går (og litt til).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

Det store problemet med FrP er jo at dei følgjer vinden raskare enn ein barnevimpel. For tre år sidan, når elbil var hipt og kult, lot dei seg avbilde i elbil medan dei lova dyrt og heilag at elbilar skulle vere avgiftsfrie så lenge dei hadde noko dei skulle ha sagt.

Så, det siste året, har motorjournalistar og elbilmotstandarar fått hyle fritt i media, og skapt eit inntrykk av at folk vil ha vekk elbilfordelane (sjølv om eg har møtt svært få i det verkelege liv som meiner dette).

Dermed er det stor fare for at det plutseleg blir ei prestisjesak for FrP å fjerne desse fordelane. Om nokon skulle hugse på kva dei sa for tre år sidan, vil dei berre kome og seie at situasjonen har endra seg, og at dei viser styrke ved å kunne innrette seg etter samfunnsendringane.

Men eg har no likevel eit håp om at dei andre partia har littegranne mellom øyra, og klarar å halde på fordelane ei stund til.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gordon Retriever

#17
Meanwhile, in Calfornia:

Los Angeles Times skriver at California igjen vurderer å innføre halv sales tax for elbiler. Behovet for å minske utslippet av klimagasser er stort, og viljen til å innføre dette incentivet er tilstede, men kostnaden er en utfordring.

Frp ikke tidligere vært utpreget opptatt av utslipp av klimagasser, samtidig som finansminister Siv Jensen ved presentasjonen av revidert statsbudsjett i fjor fokuserte ganske mye på hvor stort inntektstap hun mener elbilsalget i Norge påfører Staten....

ElGreeen

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 03. mars 2015, klokken 23:51
Meanwhile, in Calfornia:

Los Angeles Times skriver at California igjen vurderer å innføre halv sales tax for elbiler. Behovet for å minske utslippet av klimagasser er stort, og viljen til å innføre dette incentivet er tilstede, men kostnaden er en utfordring.

Frp ikke tidligere vært utpreget opptatt av utslipp av klimagasser, samtidig som finansminister Siv Jensen ved presentasjonen av revidert statsbudsjett i fjor fokuserte ganske mye på hvor stort inntektstap hun mener elbilsalget i Norge påfører Staten....

Nå er det generelt lavere moms i USA (tror det er ca 8% i California). I tillegg får de vel i en del stater i USA $7.500 skattefradrag ved kjøp av elbil. Slik "subsidiering" (som mange kaller det her hjemme) er det snakk om å innføre i Frankriket også. Norge må fortsette med dagens politikk og for all del ikke innføre noen engangsavgift og full moms. Lokal luftforurensing fra biltrafikk bør tilhøre historien om noen år frem i tid.
Nissan Leaf Tekna 2015

weld77

#19
Det er mva som er det store fritaket. For en Tesla P85D blir avgiftene som følger etter regimet som gjelder for andre biler:

- Vekt: ca 220.000 (ca 100.000 om vekten av batteriet trekkes fra, det har vel vært nevt som et alternativ)
- CO2: ca -100.000 (0 utslipp)
- Effektavgift: 0

Totalt ca120.000 i engangsavgift. Ca 0 kroner  dersom vekten av batteriet trekkes fra. Mva ville ugjøre rundt 225.000 avhengig av spec/utstyr.

Beregningsgrunnlaget for effektavgift er det som heter "continously rated power output" som er effekten som er oppgitt i vognkortet. På min P85D er motoreffekten 66kW erller 90HK i følge vognkortet. At den kan produsere nesten 700 gamp i et kort tidsrom er altså helt irrelevant for effektavgiften. Alle Model S har samme oppgitte effekt siden det nok er kjølingen av batteriet ved høy belastning over tid som er den begrensende faktor.

At Model S ville kostet type 2 millioner med vanlige avgifter er altså tull og tøys, i motsetning til hva som er populært å tro.

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

weld77

#21
Sitat fra: TB på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:16
Artikkel frå desember 2013:
Hvor mye ville egentlig en Tesla kostet med avgifter?
http://www.gronnbil.no/nyhetsarkiv/hvor-mye-ville-egentlig-en-tesla-kostet-med-avgifter-article364-239.html

Fin link, sånn rent bortsett fra at den oversikten er feil. Engangsavgiftene for en Tesla er ikke høye fordi det er 0 kroner i effektavgift. Forskjellen på en bensinbil med 700 hester og en elbil med 700 hester er at førstnevnte kan holde den effekten lenge, lenge, lenge. På en Tesla strupes effekten ganske kjapt for å beskytte batteriet. Det er kontinuerlig effekt over tid som er beregningsgrunnlaget. Telsa kan levere nok effekt til å cruise på Autobahn i 160 fordi det ikke krever veldig mye effekt å opprettholde farten, men den holder ikke lenge på en bane før elektronikken struper ned effekten for å beskytte batteriet.

For å holde 80-90 kilometer i timen med en vanlig bil trengs 20-30 hestekrefter. Det tregs en del flere for å komme seg opp i den farten innen rimelig tid.

Bare å legge inn i en kalkulator å se. Husk bare at det er 90 hestekrefter og ikke 700 som gjelder. Effektavgiften er høyere for en Nissan Leaf (noen få tusenlapper) enn for en Tesla (0 tusenlapper). En bil må ha ca 100 hestekrefter i vognkortet før det begynner å bli effektavgift utav det. (disclaimer: Jeg vet ikke hva som står i vognkortet til en Leaf, men på min P85D står det som sagt 90 hestekrefter, ikke 691)

smaug01

Leaf har full effekt oppgitt i vognkortet. Hele analogien med at det er full effekt over tid som er grunnlaget virker noe søkt. Veimyndighetene bryr seg vanligvis ikke om en bil faktisk klarer å fungere med 100% effektuttak over tid eller om motoren vil skjære seg. Så lenge effektavgiften er 0 uansett på elbil bryr sikkert ingen seg noe særlig men den dagen avgiftene kommer tviler jeg på at Teslaforhandleren klarer å annonsere med 700hk mens bilen blir avgiftslagt som en 90hk bil uten at det kommer til å gå en kule varmt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på fredag 20. mars 2015, klokken 12:40
Leaf har full effekt oppgitt i vognkortet. Hele analogien med at det er full effekt over tid som er grunnlaget virker noe søkt. Veimyndighetene bryr seg vanligvis ikke om en bil faktisk klarer å fungere med 100% effektuttak over tid eller om motoren vil skjære seg. Så lenge effektavgiften er 0 uansett på elbil bryr sikkert ingen seg noe særlig men den dagen avgiftene kommer tviler jeg på at Teslaforhandleren klarer å annonsere med 700hk mens bilen blir avgiftslagt som en 90hk bil uten at det kommer til å gå en kule varmt.

Uansett er det EU-typegodkjenningen som gjelder, tror norske myndigheter skal slite med å sette den til side.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Det er sant nok, spørsmålet blir om den kan annonseres som en 700hk bil? Vannscooter blir avgiftsbelagt ut fra effekten ut fra vannjet pumpen som er røflig 50% av motoreffekten og der er da oppgitt effekt i annonser da også 50%.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Leaf_2014

Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.

For min del har jeg lenge vurdert Tesla, men den er for stor for parkeringsplassen og ladekapasiteten er dårlig. To biler og ladeplass på jobben ble vurdert. Ja det ville i det minste gjort at det ble en parkeringsplass mindre i byen, så hvis tusenvis av osloborgere gjorde det så hadde det redusert bilbruken inn til byen :-)
Leaf 2014

kos

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 23. mars 2015, klokken 18:27
Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.

For min del har jeg lenge vurdert Tesla, men den er for stor for parkeringsplassen og ladekapasiteten er dårlig. To biler og ladeplass på jobben ble vurdert. Ja det ville i det minste gjort at det ble en parkeringsplass mindre i byen, så hvis tusenvis av osloborgere gjorde det så hadde det redusert bilbruken inn til byen :-)

Om Venstre og Krf bakker ut på miljøet så er Frp og nå Senterpartiet klar for å knuse elbilsatsingen med å innføre skatter og avgifter - så dette henger nå i en tynn tråd. Borten Mo har talt - elbilen skal knuses og miljø er kun for mjølkekyr og har ikke noe med folk å gjøre. Han har ingen problemer med Frp - og mener vel snart at adelen må innføres for å drive jordbruk. Så dette er snart over.

smaug01

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 23. mars 2015, klokken 18:27
Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.

For min del har jeg lenge vurdert Tesla, men den er for stor for parkeringsplassen og ladekapasiteten er dårlig. To biler og ladeplass på jobben ble vurdert. Ja det ville i det minste gjort at det ble en parkeringsplass mindre i byen, så hvis tusenvis av osloborgere gjorde det så hadde det redusert bilbruken inn til byen :-)
Elbilutviklingen står jo ikke i ro da heller. 5 år fram i tid tror jeg vi kommer til å se biler som ikke har behov for så ofte lading. Sannheten er at dagens biler i småbilklassen er vanskelig å drifte i et elbiløkosystems perspektiv. Laderen er litt for dyre og tjener ikke seg inn fort nok samtidig som de må stå litt for tett for at bilene skal ha en aksjonsradius som duger for folk flest.

I dag, sånn det er nå, tror jeg vi snart er kommet til den ideelle antallet elbilbrukere sett i sammenheng med bruken av bilen. Med det mener jeg at så langt tror jeg at de fleste som kan bruke elbil enkelt og greit eller at elbilen i praksis passer for dem, har elbil. Med dobbelt antall elbiler, si 100000 elbiler på veiene, tror jeg at veldig mange som egentlig ikke har en levesett som funker sammen med elbil som går 10-20mil pr lading. Grunnen til at så mange elbileiere er fornøyd med en bil som bare går 10-20 mil pr lading, må jo være at det i det store og det hele fungerer helt topp. Jeg er i samme båt selv. Bilen er jo egentlig "ubrukelig" sett utenfra med alle ting man kan gjøre med en vanlig bil men likevel: Bilen er fantastisk fordi jeg gjør jo ikke alle de tingene en normal bil kan gjøre som å dra på campingferie med campingvogn, kjøre til Finnmark på tur osv osv osv.
Om 5 år kan dette ha snudd ganske kraftig tror jeg. Alle fordelene med en normal bil er nok ikke til stedet men da kan man nok i mye større grad kjøre på en normal langtur på 20-25 mil, lade bilen og kjøre tilbake samme dag uten å ha brukt noe særlig lengre tid enn man ville ha gjort med en bensinbil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

cra

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 23. mars 2015, klokken 18:27
Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.

Ja, det blir i grunn like dumt som å prøveå tvinge alle til å ta kollektivt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

#29
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Skjervesbu på mandag 23. mars 2015, klokken 18:27
Går ikke av å tvinge elbil på folket når det ikke er alternativer for alle. Mange i byen har ikke lademulighet og det blir rett og slett for dumt å straffe alle uten enebolig.

For min del har jeg lenge vurdert Tesla, men den er for stor for parkeringsplassen og ladekapasiteten er dårlig. To biler og ladeplass på jobben ble vurdert. Ja det ville i det minste gjort at det ble en parkeringsplass mindre i byen, så hvis tusenvis av osloborgere gjorde det så hadde det redusert bilbruken inn til byen :-)
Elbilutviklingen står jo ikke i ro da heller. 5 år fram i tid tror jeg vi kommer til å se biler som ikke har behov for så ofte lading. Sannheten er at dagens biler i småbilklassen er vanskelig å drifte i et elbiløkosystems perspektiv. Laderen er litt for dyre og tjener ikke seg inn fort nok samtidig som de må stå litt for tett for at bilene skal ha en aksjonsradius som duger for folk flest.

I dag, sånn det er nå, tror jeg vi snart er kommet til den ideelle antallet elbilbrukere sett i sammenheng med bruken av bilen. Med det mener jeg at så langt tror jeg at de fleste som kan bruke elbil enkelt og greit eller at elbilen i praksis passer for dem, har elbil. Med dobbelt antall elbiler, si 100000 elbiler på veiene, tror jeg at veldig mange som egentlig ikke har en levesett som funker sammen med elbil som går 10-20mil pr lading. Grunnen til at så mange elbileiere er fornøyd med en bil som bare går 10-20 mil pr lading, må jo være at det i det store og det hele fungerer helt topp. Jeg er i samme båt selv. Bilen er jo egentlig "ubrukelig" sett utenfra med alle ting man kan gjøre med en vanlig bil men likevel: Bilen er fantastisk fordi jeg gjør jo ikke alle de tingene en normal bil kan gjøre som å dra på campingferie med campingvogn, kjøre til Finnmark på tur osv osv osv.
Om 5 år kan dette ha snudd ganske kraftig tror jeg. Alle fordelene med en normal bil er nok ikke til stedet men da kan man nok i mye større grad kjøre på en normal langtur på 20-25 mil, lade bilen og kjøre tilbake samme dag uten å ha brukt noe særlig lengre tid enn man ville ha gjort med en bensinbil.

Jeg var der du beskriver ovenfor. Elbilen som går 10 mil var helt utenkelig. Dekket kun fra til jobb og var egentlig ubrukelig til det også. Så Leaf for første gang i 2012 og ble overbevist om at dette er fremtiden helt til man fikk se alle ulempene med bilen. Skuffet over rekkevidden da jeg hadde ventet på denne utviklingen siden 2001.

Så kom Tesla og jeg fikk et alternativ som virket forlokkende og bilen ble bestilt. Erfaringen er enkelt. Endelig er bilen som ikke forurenser og som dekker hele mitt bilhold 100% . Som en bil å kjøre langt med samtidig som den har en teknologi som virker bedre enn en bensin. - faktisk langt over forventningene. Og langtur ble plutselig noe som jeg velger bort bensinen til fordel for teslaen.

Ja det gikk så lang at jeg solgte alle bensinbilene og kjøpte da en bil med rekkevidde 15 mil, Fordi den dekket all småkjøringen og er kjapp å lade og lett i en by som var bygget i middelalderen. Jeg kjører i snitt 45 - 50 000 km i året og er helelektrisk. Det eneste som er til ettertanke er prislappen. Ser at dette ikke er en løsning for alle da kostnaden er i øvre lag av hva man ønsker å bruke på bil. Men tesla har bevist at det er ingen problemer med å velge vekk bensinbilen til fordel til elektriske biler. Ja jeg vil påstå som resten av familien at hvem ønsker å kjøre en bensinbil mer. Elbilen er en langt bedre bil på alle måter. Den eneste som kan virke i motsatt retning er rekkevidden på en lading. - men med teslaen er dette problemet fullstendig parkert om du bestilte med alle ladeløsningene som bilen kan leveres med. Faktisk er man mer uthvilt etter en langtur med teslaen enn med en bensinbil.

Det store gjennombruddet for elbilen er når en gjennomsnittlig elbil kjører 30 mil og koster 300 000 kroner. Da er bensinbilen i Norge sine dager over. Uansett hvor man måtte bo - bilen er rett og slett overlegen på alle områder.

Men vi er ikke der i dag, og derfor er det viktig at insentivene videreføres i 5 år til. Da tenker jeg at den norske bilparken vil av egne resultater være overlegen konkurransemessig at insentivene er overflødige og man kan behandle elbilene som alle andre kjøretøy. For meg er den siste fossilbilen registrert på meg  - om jeg ikke ønsker å ta vare på en veteranbil, museums bil for det er der fossilbilen vil havne. Så hva kan stoppe denne utviklingen - Frp og nå Senterpartiet - Borten Mo er en direkte miljøfientlig politikker og hans politiske motstander FRP er blitt hans alliert. Og så snakker han om å bli større enn Frp - han vil antagelig dele skjebne med FRP. Jeg har alltid likt SP sin distriktspolitikk - den har alltid hatt en grønn linje. Den er helt brutt med Borten Mo.  Han ble Navarsete bane, og at hun ble forbannet på denne drittsekken ( Miljøminister Berentsen uttalelse om politikkere med miljøfientlig politikk). Håper at Borten Mo går på en politisk smell  og at Senterpartiet ikke er et  alternativ sammen med AP når de har slike holdninger til miljø. Kan bare slå seg sammen med FRP. Og forhåpentligvis kjempe om å være minst og nest minst i norsk politikk.

Så venstre her har dere en mulighet til å overta mange velgere og vise at det lønner seg å tenke grønn politikk..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA