Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk "About to end range anxiety"

Startet av Powerflux, torsdag 19. mars 2015, klokken 21:29

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: ElGreeen på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:07
Sitat fra: Mippen på lørdag 28. februar 2015, klokken 06:21
Jeg er ikke helt enig med at hybrider skal få samme fordeler som elbiler. Da er vi egentlig et steg tilbake i forhold til å få alle over på 0 utslipp. Forhandlerene reklamerer ofte med et forbruk helt ned i 0,18 liter pr mil men det er ikke reelt. Her er fra plugg-inn hybrider siden her inne. Outlander hybrid som er en av de beste med 5 mil oppgitt rekkevidde på strøm. Hvis hybrider skal ha samme fordeler syns jeg det i det minste burde være et krav med 8-10 mil rekkevidde på strøm og mindre rekkevidde på bensin/diesel. Da kunne man ha tillatt biler som I3 rex med en liten bensintank og strøm generator.

Sitat fra: ErikMe på fredag 21. februar 2014, klokken 00:43
Har vært innom 3 ganger å prøvekjørt Outlander PHEV instyle +.  Siste gang fikk jeg låne bilen over natt.

Dette noterte jeg meg angående bensinforbruk :

1. 50 % batteri,  - 4 grader. Småkjøring til barnehage og butikk etc.. forbruk 0.7  Dette var SKIKKELIG småkjøring med stopp/start flere ganger, opp/ned bratte bakker etc.. på snøføre.   Mulig jeg dro på litt her og der :) Varmeapperat på auto med kaldstart.  Vil vel tippe at forbruket hadde vært 1.5 med en vanlig romslig bensinbil under samme forhold

2. Tomt batteri. ca 4-5 mil, 0 grader.  ca 0.6. Kjørte rolig som en prest i rundt 100 for å se forbruk med tomt batteri og forsiktig kjøring. "ruske føre" med litt sludd på E6.

3. 80 % batteri, 6-7 mil. -1  Motorvei, kjørte "normalt" i 110 og sparte ikke men kjørte fornuftig. Så lenge det var batteri lå jeg på 0.32 Hele turen endte på 0.46

På alle turene hadde jeg varmen på 21 grader. god temp i bilen men ikke badstue. Slo ned vifter etc da det ble varmt.

Veldig festlig å følge med på forbruk / energi - flow i løpet av turene. Fin bil for oss som er litt "nerdete" dette tror jeg :)

Enig med Mippen.
Og,  Hybridbiler bør ikke få muligheten til å "overkjøre" elbilene ved at elbilgodene blir mindre attraktive slik at folk flest vender elbilene ryggen og velger hybrider. Hybrider må få bedre rekkevidde på kun elektrisitet. Dessuten synes jeg den beskrevne testen (Interessant lesning forresten) av Outlander PHEV punkt 3 (langkjøring) beviser at drivstoff forbruket blir for høyt Til at en slik bil skal ha f.eks tilnærmet samme goder som en elbil.

For mye fokus på hybridteknologi nå vil underbygge elbilenes fordeler og vi kan få enda en pause i utviklingen av ren elbilteknologi. Misforstå meg ikke, jeg er glad for hybridteknolgien, men la det ikke bli en sovepute for mer miljøvennelig teknologi. Mulig Nissan og Tesla om et par år kommer med "smashing" elbilteknologi, så la oss beholde fordelene til minst 2017!!

Jeg hadde en Opel med instrumenter til å måle forbruk og testet dette opp mot en hybrid - Hybriden er ikke noe besparelser som du ser igjen.
Konkluderte at Opelen og hybriden faktisk ikke har noen forskjell av betydning i løpet av et år - bare en mer avansert bil som faktisk når den begynner å trøble kommer til å bli et mareritt.

Skulle jeg da ha en fossil hadde det blitt en liten Diesel - ingen problemer med et snitt på 0.39. Men nå har jeg satset litt på fremtiden og er helelektrisk om jeg ikke tar en tur med motorsykkelen, men etter at teslaen kom i huset er liksom ikke det det helt store - fylte en tank siste år.


Powerflux

Kanskje en real oppbremsing i elbilsalget grunnet usikkerhet rundt vilkårene kan få de FOLKEvalgte til å våkne opp og lese skriften på veggen?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kos

Sitat fra: Powerflux på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:05
Kanskje en real oppbremsing i elbilsalget grunnet usikkerhet rundt vilkårene kan få de FOLKEvalgte til å våkne opp og lese skriften på veggen?

Hei tror ikke de folkevalgte er de verste her - my mer bekymret for lobbyistene som sniker rundt med feite lommebøker og " betalte eksperter" for å fremme sine syn. Noen bilmerker er mer aktiv enn andre og fossil interessen støtter lett en lobbyist eller to om de får en folkevalgt til å tro at han eller hun har en god sak.

Hybrid produsentene - kan sikkert snart fortelle at ut av deres motor kommer det kun elektrisk forurensning laget av elbiler.

Espen Hugaas Andersen

Når de går gjennom fordelene til elbiler i år, så bør de komme frem til en ny plan med så bred tilslutning på stortinget som mulig. I planen kan det godt ligge inne beskrivelser for hvordan insentivene skal avvikles, altså i hvilken rekkefølge og hvilke kriterier som må møtes for at insentivet skal fjernes.

Jeg syns fritaket for mva og engangsavgift burde i hvert fall beholdes til nærmere 2020, og gradvis avvikles over 3-4 år. De andre insentivene er ikke like viktige, og kan fjernes ett etter ett frem til man fjerner fritak for mva og engangsavgift.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Davidsv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:05
Jeg syns fritaket for mva og engangsavgift burde i hvert fall beholdes til nærmere 2020, og gradvis avvikles over 3-4 år. De andre insentivene er ikke like viktige, og kan fjernes ett etter ett frem til man fjerner fritak for mva og engangsavgift.
Bompengefritaket er nok også veldig viktig for mange.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Mippen

Bompenger er også viktig ja. Jeg bor på en øy hvor bompengene var nedbetalt for noen år siden. Det ble sagt at de var ferdig men så hadde de ikke før revet den gamle bommen før de satt opp flere nye autopass stasjoner rundt på øyen fordi de fant ut at de ville tjene mer penger til å ruste opp veiene. Helt utrolig... Kunne ikke de bare ha beholdt den ene bommen i stedet? Kunne vi i det minste ha kunnet kjøre på butikken uten å betale 20kr hver gang vi skal handle, og bare betalt til og fra øyen. Det er bare oss som bor sør på øyen som blir rammet av bommen. De som bor nord på øyen og jobber der ute slipper unna. Vi betaler for de som bor der nord når det er der veiene først og fremst trenger å oppgraderes. Det er innfartsparkering også, men den er på innsiden av bomringen. Det er derfor billigere og lettere å kjøre over broen når man likevel må betale for å komme til gratis parkeringene. Derfor er det også fryktelig kø i rushet. Snakk om god planlegging. Jeg fikk elbilen min før bomringen kom, men er forbanna lel.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA