Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk "About to end range anxiety"

Startet av Powerflux, torsdag 19. mars 2015, klokken 21:29

« forrige - neste »

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på fredag 27. februar 2015, klokken 09:37
http://e24.no/bil/jensen-kan-snart-fjerne-elbilfordeler/23404607

Hun kan fremme forslag, men det er vel fortsatt flertall i stortinget for dagens fordeler. En FRP finnansminister som vil øke avgifter er vel kanskje heller ikke det mest populære, men hun sitter nok i spenning og venter på svar fra EU på spørsmålene som er sendt dit så hun kan skylde på de på samme måte som dagens FRP bruker manglende stortingsflertall som unskyldning for at de ikke har gjennomført mange av valgløftene sine (som ble gitt uten det forbeholdet).

timingbeltkiller

Alle finansministre inntil nå har blitt temmet og ført inn i folden av "YES, Minister"
mafien fortere enn de orker si taburett.

Det er derfor SV Kristin og Frp Siv framtrer som klonede tvillinger som "sjefer" for finansdeptet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: emil på fredag 27. februar 2015, klokken 10:11
(som ble gitt uten det forbeholdet).

Alt valgflesk fra samtlige partier har som en forutsetting "dersom vi får ett flertall bak oss", noe som derfor ikke behøver å bli nevnt hver gang.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Søren ta tv2. Etter gårsdagens tv2 hjelper deg og påfølgende innslag om elbiler sine fordeler har visningene på elbilen jeg har ute for salg stupt. Nesten som det frister å sende regningen til tv2.
Fremtiden er elektrisk.

ElGreeen

Negative omtaler , samt uklare signaler fra politikere vil ødelegge for elbilsalget fremover. Jeg vurderte kjøp av elbil  for et år tilbake, og da var det mye av den samme kampanjen fra ulike kanter. Folk i ulike sammenhenger smiler litt når jeg sier jeg er elbilist, og parerer raskt med alle mytene om hvor mye elbilene forurenser. I trafikken føler jeg aggresjon mot meg som elbilist, fyrt opp av media. Jeg tror hybridteknologien vil bli mer ønskelig blant folk inntill batterikapasiteten bedres. Med fjerning og / eller fortsatt strøing av tvil fra politikere om godene, vil Toyota sjefene smile hele veien til banken.
Nissan Leaf Tekna 2015

Powerflux

Sitat fra: ElGreeen på fredag 27. februar 2015, klokken 19:51
Negative omtaler , samt uklare signaler fra politikere vil ødelegge for elbilsalget fremover. Jeg vurderte kjøp av elbil  for et år tilbake, og da var det mye av den samme kampanjen fra ulike kanter. Folk i ulike sammenhenger smiler litt når jeg sier jeg er elbilist, og parerer raskt med alle mytene om hvor mye elbilene forurenser. I trafikken føler jeg aggresjon mot meg som elbilist, fyrt opp av media. Jeg tror hybridteknologien vil bli mer ønskelig blant folk inntill batterikapasiteten bedres. Med fjerning og / eller fortsatt strøing av tvil fra politikere om godene, vil Toyota sjefene smile hele veien til banken.
Nøyaktig slik jeg ser det også!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kos

Frøken pose alias siv kommer til å drite seg helt ut med dette flertalls sytet. Her kommer hun til å sikre AP flertall og hennes egen politikk tilbake til protestene fra anders langes parti på o.et eller annet .

Frp kommer til å bli partiet som førte politikken som ingen ville ha, og som de selv heller ikke ønsket. Elbilen skal sikkert bli syretesten på påstandene. Aldri har det vært flere bomstasjoner i riket etter at vi fikk en mørkeblå regjering - innvandringspolitikken deres er til å le seg i hjel av. Og så skal hun virkelig bevise dette med å legge om avgiftene på biler med å krone verket med å sette avgifter på den eneste bilen som ikke forurenser i fosselandet Norge. tenker at frøken pose vil ha et litt lengre liv i politikken og for hennes parti, så skal mine spådommer bli gjort til skam så kan hun ikke fortsette å gi oss denne usikkerheten. Så jeg tenker at det blir ikke noe av at insentivene forsvinner.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

#9
Siv? Siv, hvem?  Trodde det var Per Sandberg som bestemte i Frp, jeg...
Og der er kanskje noe av nøkkelen: Et spørsmål om ledelse. Hvem bestemmer, hva ønsker man å oppnå. Etter at formueskatten er senket og Segway er blitt tillatt, hvilke viktige saker ønsker man nå å gripe fatt i for å sette sitt preg på Norge?

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 27. februar 2015, klokken 22:51
Etter at formueskatten er senket og Segway er blitt tillatt, hvilke viktige saker ønsker man nå å gripe fatt i for å sette sitt preg på Norge?

Må ikke glemme avgiftsreduksjon på båtmotorer...

kos

Hva ville jeg gjort om jeg var Siv. Insentivene for elbiler blir fredet til etter valget i 2017.
Hybridene fikk kjøre gratis gjennom bomstasjonene. Øket bomavgiften, fordi Venstre presset de på Diesel og Bensin. Redusert prisen på kjøp av bensinbiler og Diesel med noen symbolkroner.

Dette ville gitt Siv to år der de fleste byttet til hybrid eller elbil og strorskroting av gamle biler fordi bomstasjonene tok knekken på de.

Resultat innen noen få år ville hele bilavgiften være forandret til bilistenes fortrinn og Siv kunne notere en storseier.

Som bonus ville hun stått på krava for elbiler og hybrider i bomstasjonene og ville dermed tvunget avviklingen av bomstasjoner da de ikke lenger fikk noen betalende kunder.

Så hadde hun låst seg på dette vedtaket og hadde tvunget resten av opposisjonen til faktisk å avvikle hele bomfinansiering av veier.

Så ville insentivene sakte men sikkert bli avviklet og harmonisert med hybridene etter hvert som rekkevidden økte. Hybridene  skjebne ville sakte men sikkert bli avviklet med elbilens rekkevidde og hybridenes avgifter.

Som en superbonus så senket hun avgiftene på diesel og bensin i takt med at bilene går over til ny energi.


NegativeElectrode

Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 23:22
Hva ville jeg gjort om jeg var Siv. Insentivene for elbiler blir fredet til etter valget i 2017.
Hybridene fikk kjøre gratis gjennom bomstasjonene. Øket bomavgiften, fordi Venstre presset de på Diesel og Bensin. Redusert prisen på kjøp av bensinbiler og Diesel med noen symbolkroner.

Dette ville gitt Siv to år der de fleste byttet til hybrid eller elbil og strorskroting av gamle biler fordi bomstasjonene tok knekken på de.

Resultat innen noen få år ville hele bilavgiften være forandret til bilistenes fortrinn og Siv kunne notere en storseier.

Som bonus ville hun stått på krava for elbiler og hybrider i bomstasjonene og ville dermed tvunget avviklingen av bomstasjoner da de ikke lenger fikk noen betalende kunder.

Så hadde hun låst seg på dette vedtaket og hadde tvunget resten av opposisjonen til faktisk å avvikle hele bomfinansiering av veier.

Så ville insentivene sakte men sikkert bli avviklet og harmonisert med hybridene etter hvert som rekkevidden økte. Hybridene  skjebne ville sakte men sikkert bli avviklet med elbilens rekkevidde og hybridenes avgifter.

Som en superbonus så senket hun avgiftene på diesel og bensin i takt med at bilene går over til ny energi.

Du kan jo sende den til Siv og si at dette kan være hennes top secret masterplan ;)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

#13
Jeg er ikke helt enig med at hybrider skal få samme fordeler som elbiler. Da er vi egentlig et steg tilbake i forhold til å få alle over på 0 utslipp. Forhandlerene reklamerer ofte med et forbruk helt ned i 0,18 liter pr mil men det er ikke reelt. Her er fra plugg-inn hybrider siden her inne. Outlander hybrid som er en av de beste med 5 mil oppgitt rekkevidde på strøm. Hvis hybrider skal ha samme fordeler syns jeg det i det minste burde være et krav med 8-10 mil rekkevidde på strøm og mindre rekkevidde på bensin/diesel. Da kunne man ha tillatt biler som I3 rex med en liten bensintank og strøm generator.

Sitat fra: ErikMe på fredag 21. februar 2014, klokken 00:43
Har vært innom 3 ganger å prøvekjørt Outlander PHEV instyle +.  Siste gang fikk jeg låne bilen over natt.

Dette noterte jeg meg angående bensinforbruk :

1. 50 % batteri,  - 4 grader. Småkjøring til barnehage og butikk etc.. forbruk 0.7  Dette var SKIKKELIG småkjøring med stopp/start flere ganger, opp/ned bratte bakker etc.. på snøføre.   Mulig jeg dro på litt her og der :) Varmeapperat på auto med kaldstart.  Vil vel tippe at forbruket hadde vært 1.5 med en vanlig romslig bensinbil under samme forhold

2. Tomt batteri. ca 4-5 mil, 0 grader.  ca 0.6. Kjørte rolig som en prest i rundt 100 for å se forbruk med tomt batteri og forsiktig kjøring. "ruske føre" med litt sludd på E6.

3. 80 % batteri, 6-7 mil. -1  Motorvei, kjørte "normalt" i 110 og sparte ikke men kjørte fornuftig. Så lenge det var batteri lå jeg på 0.32 Hele turen endte på 0.46

På alle turene hadde jeg varmen på 21 grader. god temp i bilen men ikke badstue. Slo ned vifter etc da det ble varmt.

Veldig festlig å følge med på forbruk / energi - flow i løpet av turene. Fin bil for oss som er litt "nerdete" dette tror jeg :)
Fremtiden er elektrisk.

ElGreeen

#14
Sitat fra: Mippen på lørdag 28. februar 2015, klokken 06:21
Jeg er ikke helt enig med at hybrider skal få samme fordeler som elbiler. Da er vi egentlig et steg tilbake i forhold til å få alle over på 0 utslipp. Forhandlerene reklamerer ofte med et forbruk helt ned i 0,18 liter pr mil men det er ikke reelt. Her er fra plugg-inn hybrider siden her inne. Outlander hybrid som er en av de beste med 5 mil oppgitt rekkevidde på strøm. Hvis hybrider skal ha samme fordeler syns jeg det i det minste burde være et krav med 8-10 mil rekkevidde på strøm og mindre rekkevidde på bensin/diesel. Da kunne man ha tillatt biler som I3 rex med en liten bensintank og strøm generator.

Sitat fra: ErikMe på fredag 21. februar 2014, klokken 00:43
Har vært innom 3 ganger å prøvekjørt Outlander PHEV instyle +.  Siste gang fikk jeg låne bilen over natt.

Dette noterte jeg meg angående bensinforbruk :

1. 50 % batteri,  - 4 grader. Småkjøring til barnehage og butikk etc.. forbruk 0.7  Dette var SKIKKELIG småkjøring med stopp/start flere ganger, opp/ned bratte bakker etc.. på snøføre.   Mulig jeg dro på litt her og der :) Varmeapperat på auto med kaldstart.  Vil vel tippe at forbruket hadde vært 1.5 med en vanlig romslig bensinbil under samme forhold

2. Tomt batteri. ca 4-5 mil, 0 grader.  ca 0.6. Kjørte rolig som en prest i rundt 100 for å se forbruk med tomt batteri og forsiktig kjøring. "ruske føre" med litt sludd på E6.

3. 80 % batteri, 6-7 mil. -1  Motorvei, kjørte "normalt" i 110 og sparte ikke men kjørte fornuftig. Så lenge det var batteri lå jeg på 0.32 Hele turen endte på 0.46

På alle turene hadde jeg varmen på 21 grader. god temp i bilen men ikke badstue. Slo ned vifter etc da det ble varmt.

Veldig festlig å følge med på forbruk / energi - flow i løpet av turene. Fin bil for oss som er litt "nerdete" dette tror jeg :)

Enig med Mippen.
Og,  Hybridbiler bør ikke få muligheten til å "overkjøre" elbilene ved at elbilgodene blir mindre attraktive slik at folk flest vender elbilene ryggen og velger hybrider. Hybrider må få bedre rekkevidde på kun elektrisitet. Dessuten synes jeg den beskrevne testen (Interessant lesning forresten) av Outlander PHEV punkt 3 (langkjøring) beviser at drivstoff forbruket blir for høyt Til at en slik bil skal ha f.eks tilnærmet samme goder som en elbil.

For mye fokus på hybridteknologi nå vil underbygge elbilenes fordeler og vi kan få enda en pause i utviklingen av ren elbilteknologi. Misforstå meg ikke, jeg er glad for hybridteknolgien, men la det ikke bli en sovepute for mer miljøvennelig teknologi. Mulig Nissan og Tesla om et par år kommer med "smashing" elbilteknologi, så la oss beholde fordelene til minst 2017!!
Nissan Leaf Tekna 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA