Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av 1000kwh, torsdag 19. mars 2015, klokken 14:42

« forrige - neste »

1000kwh

#30
Sitat fra: pwb på søndag 01. mars 2015, klokken 19:52


Sitat fra: ingardj på torsdag 26. februar 2015, klokken 20:31
Hei! Samboeren min skal starte i en jobb 55 km unna der vi bor. Hun skal pendle hver dag, og det kommer til å bli forferdelig dyrt med Passaten vi har.

Mye bompenger/ferge?
Ingen. Hun skal kjøre Holmestrand - Hokksund :)

Edit: Forsåvidt et poeng at hun skal kjøre halvparten på E18. Prøver å overbevise henne om at det er lurt å ligge i 90-100km/t hvis vi skal ha elbil ;) Da tar det jo litt lengre tid vel og merke.

Sele

Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 18:55
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

Når det gjelder rekkevidde så er forskjellen minimal.

K S

Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 18:55
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

Når det gjelder rekkevidde så er forskjellen minimal.

På papiret, ja. Hvis du leser Finnøy sine forsøk her på forumet så vil du se noe annet.

Sele

Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 18:55
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

Når det gjelder rekkevidde så er forskjellen minimal.

På papiret, ja. Hvis du leser Finnøy sine forsøk her på forumet så vil du se noe annet.

Når det gjelder rekkevidde så er det veeeldig teoretisk,avhengig av ditt og datt. Zoe,leaf eller kia stiller i samme klasse. Skal du ha rekkevidde av betydning så er det Tesla som gjelder,forøvrig uoppnåelig for meg. Er fornøyd med leafen jeg og kia'en eller zoe'en hadde gjort samme jobb. Når det gjelder hva vi liker så er vi alle forskjellige heldigvis.

Luftventil

Sitat fra: ingardj på søndag 01. mars 2015, klokken 12:21
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 11:18
Da du prøvekjørte Leaf, var det Tekna eller acenta du kjørte? Rimelig stor forskjell i kvalitetsfølelsen på de to spør du meg.


Takk for alle svarene jeg har fått! Jeg tviler ikke på at Leaf har vært en veldig bra bil for mange, men hvis jeg skal ha en ny bil (2015 modell) så føler jeg Leafen er for datert og veldig klar for en overhaling.

Det siste jeg gjør nå er å prøvekjøre VW E-Golf bare for å ha det gjort. Har nå en 2006 Passat 2.0tdi Highline som det har vært en del tull med, men med en helt ny bil dekkes vel det meste av garantien skulle det skje noe. :) 

Samboeren har Chademo (grønn kontakt, Øvre Eiker) lader ved jobben som vi kan bruke som hurtiglading. Da faller egentlig Zoe og E-Golf bort. I3 har for kort rekkevidde.

Valgte har egentlig falt på en Kia Soul nå som jeg har avveid alt. Jeg vet jeg gnåler om den elbil-pipelyden (og Kia var værst), men det kan være grunn nok til at vi avventer hele elbilkjøpet en stund. Vil ikke ha en bil som er irriterende å kjøre. Men som sagt må jeg prøvekjøre den en gang til før jeg kan konkludere med noe.

Igjen, takk for alle svarene. Jeg tipper denne tråden er veldig nyttig for andre også :)

Rekkevidden på i3 og E-Golf er lik, men BMW oppgir mer realistiske tall i markedsføringen enn det Volkswagen gjør. Og både i3 og E-Golf har, ifølge AMS, vesentlig bedre rekkevidde enn Leaf.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Powerflux

Har 42000 km bak meg i 1. gen Leaf. God bil på mange måter men vinterrekkevidde er helt avsindig dårlig hvis litt varmekomfort ønskes.
Skulle jeg valgt på øverste hylle er det ikke tvil om at Tesla er det eneste rette valget.....men....dette er nr. 2 pendler bil og 6-800K for bil nr. 2 er ikke innenfor rekkevidde.
Har 102 km t/r jobb, lader på jobb og har MYE kjøring på ettm/kveld. 16A lading er et absolutt must for å få dette til å fungere!
Jeg har fått "gleden" av å prøve en KIA Soul på et par turer og det er ikke tvil om at det er den eneste av kort/medium range bilene jeg nå ville valgt....dette til tross for at KIA har greid det kunststykket, og dette er borderline ÅNDSVAKT, å IKKE gi bilen APP styring av varme og lading.

Min kone virkelig hater Leafen både pga rekkevidden og de forsakelsene man ofte må koste på seg for å få hverdagen til å gå rundt, men også fordi hun er jævlig bortskjemt med å kjøre 4x4 nærmest hele tiden på vinterstid og syntes Leafen er bortimot ubrukelig på vinterføre! Jeg deler ikke helt hennes oppfattning der men at Leafen ikke er optimal på vinterføre er nok ikke helt på viddene....

Med tanke på det kjøremønsteret jeg har er økonomien i EL bil helt uslåelig og således er Leafen et godt kjøp. I dag ville Soulen vært 1. valget uansett hva fruen mener men skulle fordelene til elbiler bortfalle så er det hasta luego elbil umiddelbart!!


Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

K S

Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 22:51
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 18:55
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

Når det gjelder rekkevidde så er forskjellen minimal.

På papiret, ja. Hvis du leser Finnøy sine forsøk her på forumet så vil du se noe annet.

Når det gjelder rekkevidde så er det veeeldig teoretisk,avhengig av ditt og datt. Zoe,leaf eller kia stiller i samme klasse. Skal du ha rekkevidde av betydning så er det Tesla som gjelder,forøvrig uoppnåelig for meg. Er fornøyd med leafen jeg og kia'en eller zoe'en hadde gjort samme jobb. Når det gjelder hva vi liker så er vi alle forskjellige heldigvis.

Sele, flott at du er fornøyd. Jeg er også fornøyd med Soul. Rekkevidde er ikke teoretisk, det er veldig fysisk når bilen stanser før du er fremme!
Jeg har ikke behov for å hevde at mitt valg er bedre enn ditt, men ut fra andres erfaring med Leaf så har den kortere rekkevidde enn Soul. En strekning med krevende topografi på totalt 90 km kjører jeg lett med Soul, har gjerne 60-70 km i restrekkevidde. En med Leaf påstod han hadde nesten tomt batteri.
Fra Stavanger til Finnøy med tre undersjøiske tunneller er det vel ca 45 km en vei, dette er utfordrende for Leaf t/r, men null problem med Soul.
At du tror Leaf har samme rekkevidde betyr lite i praktisk bruk. Min bruk av elbilen hadde blitt kraftig redusert hvis jeg hadde kjøpt Leaf, siden jeg hadde vært helt i grenseland hvis jeg hadde kjørt Leaf.

Sele

Sitat fra: K S på mandag 02. mars 2015, klokken 06:51
Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 22:51
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Sele på søndag 01. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: K S på søndag 01. mars 2015, klokken 18:55
Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

Når det gjelder rekkevidde så er forskjellen minimal.

På papiret, ja. Hvis du leser Finnøy sine forsøk her på forumet så vil du se noe annet.

Når det gjelder rekkevidde så er det veeeldig teoretisk,avhengig av ditt og datt. Zoe,leaf eller kia stiller i samme klasse. Skal du ha rekkevidde av betydning så er det Tesla som gjelder,forøvrig uoppnåelig for meg. Er fornøyd med leafen jeg og kia'en eller zoe'en hadde gjort samme jobb. Når det gjelder hva vi liker så er vi alle forskjellige heldigvis.

Sele, flott at du er fornøyd. Jeg er også fornøyd med Soul. Rekkevidde er ikke teoretisk, det er veldig fysisk når bilen stanser før du er fremme!
Jeg har ikke behov for å hevde at mitt valg er bedre enn ditt, men ut fra andres erfaring med Leaf så har den kortere rekkevidde enn Soul. En strekning med krevende topografi på totalt 90 km kjører jeg lett med Soul, har gjerne 60-70 km i restrekkevidde. En med Leaf påstod han hadde nesten tomt batteri.
Fra Stavanger til Finnøy med tre undersjøiske tunneller er det vel ca 45 km en vei, dette er utfordrende for Leaf t/r, men null problem med Soul.
At du tror Leaf har samme rekkevidde betyr lite i praktisk bruk. Min bruk av elbilen hadde blitt kraftig redusert hvis jeg hadde kjøpt Leaf, siden jeg hadde vært helt i grenseland hvis jeg hadde kjørt Leaf.

Flott at vi er fornøyde begge to. Oppgitt rekkevidde for bilene er teoretiske da rekkevidde påvirkes av kjørestil og forholdene der du kjører.

Soul har ifølge kia norge en rekkevidde på 212km. Forventet rekkevidde på 170-180km. I vinterhalvåret til mellom 100 og 140km.

Nissan norge oppgir en rekkevidde ved en hastighet på 61km/h,temperatur på 20 grader,ac oppvarming ac av til 199km,fritidskjøring.
Ved vinter,by,stopp og kjør,trafikkork: 24km/h,temperatur -10 grader,oppvarming ac på en rekkevidde på 124km.
Det jeg vil fram til er at disse bilene er i en klasse som jeg vil kalle begrenset rekkevidde. Skal du ha noe som er vesentlig bedre så er det Tesla. Jeg valgte elbil ut i fra km fram og til bake til jobb uten og måte tappe bilen for strøm.
Har forøvrig tilgang til lading på jobb.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Sele på mandag 02. mars 2015, klokken 08:07
...
Soul har ifølge kia norge en rekkevidde på 212km. Forventet rekkevidde på 170-180km. I vinterhalvåret til mellom 100 og 140km.

Nissan norge oppgir en rekkevidde ved en hastighet på 61km/h,temperatur på 20 grader,ac oppvarming ac av til 199km,fritidskjøring.
Ved vinter,by,stopp og kjør,trafikkork: 24km/h,temperatur -10 grader,oppvarming ac på en rekkevidde på 124km.
...

Bilfabrikantene burde vært tiltalt for bedrageri nesten alle som en med de røverhistoriene de serverer oss om rekkevidder fra NEDC. Jeg vil påstå at NEDC tullerekkeviddene er blitt en konkurranse i oppfinnsomhet som har lite med virkeligheten å gjøre; den som er mest krativ til å finne en måte å lure testen på kommer med de mest urealistiske resultatene. Dessverre lar vi oss lure og vil gjerne tro på dette bedraget.
Glem Nissan sine 199km, tenk på hva man oppnår i hverdagen - det er her vi kjører.
Litt mer substans er det i gjennomsnittsforbruk man får av standardiserte målemetoder. Her har Eurloeaf et forbruk på 1,5 kW/mil (150W/km) og f.eks. Soul 1,46 kW/mil. I praksis betyr dette at med betydelig større batteri klarer en Soul i hverdagen å kjøre lengre mellom hver lading enn en Leaf. En i3 klarer seg godt mot en Leaf pga mye lavere forbruk selv om tilgjengelig batterikapasitet er mindre.


Bilfabrikantene burde ikke få lov til å markedsføre en rekkevidde som overstiger gjennomsnittsforbruk i standard test som regnes ut fra en tilgjengelig batterikapasitet minus "reserven" i bunn. I praksis har man normalt bare 90% til rådighet før alt blinker og lyser og forteller at man må lade igjen. Skal man ha bilen noen år/kjøper brukt så må man også ta høyde for at batterikapasitet langsom reduseres. Det betyr at må kunne klare seg innenfor 75% av realistisk kapasitet for ny bil med opptil 40-50% reduksjon om vinteren (drivstoffvarmer vil gi mindre reduksjon).


Sele

Det jeg vil fram til er at om en Soul går noen km lengre enn en Leaf så har ikke det noen betydning for meg. Dessuten så er rekkevidde avhengig av så mangt. For meg er det to klasser når det gjelder rekkevidde enn så lenge. 1. Tesla. 2. Alle de andre.

emil

En ting som ofte glemmes fordi man nesten tar det som en selvfølge er at Soul ikke kommer med noen mobilapp eller fjernstyring av klima/lading o.l. Nå er ikke Carwings verdens beste system, men det virker meste parten av tiden for de fleste brukere.

Ebe

Verdt å ta med mulighet for forvarming. Man kan da starte varmingen av Leaf mens ladekabelen står i selv utenfor vanlig "programmeringstid". Skulle vært interessant å visst hva det gjør med rekkevidda kontra en Soul som ikke får forvarmet seg.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA