Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av 1000kwh, torsdag 19. mars 2015, klokken 14:42

« forrige - neste »

1000kwh

Hei! Samboeren min skal starte i en jobb 55 km unna der vi bor. Hun skal pendle hver dag, og det kommer til å bli forferdelig dyrt med Passaten vi har.

Det vi ser for oss er 55 km til jobb hvor hun kan lade med vanlig stikkontakt. Jeg vet man kan lade med vanlig kontakt med Soul, men kan man det med Leaf?

I tillegg skal hun kjøre mens hun er på jobb, og der er det usikkert hvor langt.

Er det bare Soul som er realistisk her, eller vil en brukt leaf fungere? Hvor langt kan man se for meg å kunne kjøre med en 4 år gammel leaf?

Har prøvekjørt Soul og digget den! Men en brukt leaf er jo 100000,- billigere.

Mange spørsmål. Takk for eventuelle svar! :D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei,
Alle elbiler på det norske markedet kan lade fra en "vanlig stikkontakt", dvs. noen forbehold for Zoe.
Hvis det er 55km en vei og muligheter for lading en gjennom en arbeidsdag så går det fint med en brukt Leaf. Jeg har selv kjørt snart 96.000km med min 2011 Leaf og har ca 50km hver vei med utfordrende topografi. Dessverre kan jeg ikke påregne å få ladet på jobb slik jeg nesten var garantert de første to årene, i praksis må jeg regne med 70km rekkevidde om vinteren.

Ser ingen betenkligheter med 4 år gammel Leaf så snat det er en "norsk" eller utgave for Europa utgave med varme i ratt og seter. Vær litt OBS på US importmodeller - sjekk egne tråder for dette. Jeg ville personlig heller aldri valgt en Leaf uten varme i ratt og seter, sistnevnte gjør at man kan spare på varmeapparatet for å beholde mer rekkevidde men samtidig ha bittelitt komfort om vinteren :-)

Hvis det var snakk om 2x50km eller mer med små muligheter for mellomlading i arbeidstiden så ville jeg som minimum hatt en Soul, men helst en Tesla. Det er nok å bruke minst en time hver vei i pendling om det ikke skal legges til halvtime-time med hurtiglading og venting i ladekø hver dag.

1000kwh

Takk for erfaringer! :)

30000 km blir vel ca det vi planlegger å kjøre. Jeg hadde tenkt meg å kunne ha elbilen som eneste bil. Da må vi låne bil hvis vi skal bruke henger. Lengre turer blir vel litt utelukket.

Har forøvrig bestillt prøvekjøring av Leaf. Det jeg likte med Soulen var "små-suv" følelsen. Man sitter høyt og har veldig god sikt. Så får vi se hvordan leafen oppleves.

Kom på at jeg lest at varmepumpa kom på leafen først rundt 2013. Og jeg regner vel med at den må jeg ha for å få mest ut av en lading?

Har du forresten hatt noen problemer med bilen disse 96000 km? Det jeg gleder meg til å slippe er oljeskift, registreimbytte, osv osv.

Trekkoppbil

55 km hver vei, går nok vanligvis grei med en Leaf, om man lader på jobb 3-4 timer med 16A.
Om det ikke er spesielle forhold, som en gammel bil med dårlig batteri, og ekstremt vanskelig terreng og kjøreforhold.

Problemet er at du har små marginer å gå på, om det blir småkjøring i løpet av dagen, og du må være innstillt på å ha små marginer, og trenger å ha muligheter til å bruke hurtiglading på de dagene hvor du trenger det. Hurtiglading går med gaske stor strøm når batteriet er ganske tomt, og det kan være effektivt, dersom du har tilgang på hurtiglader der hvor batteriet er passe tomt, og du ikke behøver å lade så høyt opp for å komme fram.

Når du har kjøreturer i løpet av dagen, så kan det bli vanskelig å rekke å lade opp bilen før du skal hjem.
Om du lader fra en vanlig husholdningskontakt, så trenger du en ekstern strømforsyning som kalles EVSE. Det er en innretning på ladekabelen som gir bilen signal om hvor mange Ampere den får lov å trekke, og den har overspenningsvern, og sikringsmekanismer så den gir spenning kun når den får signal fra bilen. Det følger EVSE vanligvis med bilene, men på mange europeiske biler følger det med en på 10A, og da tar det svært lang tid å lade opp. Man kan kjøpe en på 16A.
Det finnes EVSE på 32A, så man kan lade 6,6 kW, og det kan være nyttig å ha på jobben, om man kjører en del i løpet av dagen. Slike kan monteres fast av elektrikker på en 32A kurs, eller den kan plugges i en industrikontakt.
Leafer som er fra før 2013 har AC/DC omformer på 3,3 kw, så man får ikke brukt mer enn 16A AC. Mange europeiske Leafer fra nyere dato er også på 3,3 kW, mens noen har 6,6kW. 6.6 kW har du på Soul og det er vanlig på amerikanske Leafer fra 2013 og nyere årganger.

Ellers bør du orientere deg om hvilke offentlige lademuligheter dere har i området. Er det mulig å lade på steder hvor dere parkerer i kortere perioder i løpet av dagen?
Er det 16A eller 32A som er tilgjengelig?
Hvor finner du hurtigladere?

Et par ekstra mil med rekkevidde, kan bety mye for en el-bil, og Soul kan være en ønskedrøm. Jeg lurer på om det er få Soul på markedet, og at den foreløpig kan bli litt dyr.

1000kwh

Det med kjøring mens hun er på jobb er litt uavklart enda. Det er slik at arbeidsgiver jobber med å lease biler som de ansatte kan bruke. Det er vanskelig å si hvor mye kjøring det blir. Hun starter om 3 uker og vi får se nærmere på det da.

Vi har fått beskjed om at det er kontakt på jobben, men jeg regner med at det bare er en vanlig stikkontakt og da er vel 10A vanlig? Eller er 16A stanard på en kontakt som er utendørs?

Det er en Grønn Kontakt hurtigladestasjon 1,6 km unna jobben, så det er jo mulig å ha abbonnoment på den og lade litt hvis hun skal ut på en tur? Det er jo selvfølgelig noe tungvindt.

Forøvrig så irritererte jeg meg over en forferdelig høyfrekvent lyd fra motoren på Soulen. Er det andre som finner denne veldig plagsom? Når radioen var av så hørte jeg den godt, og jeg tror den kan gi meg vondt i hodet :/ CNET sin videoreview nevner dette også som en "deal-breaker". Det var vel det eneste negative med bilen, men kanskje en stor negativ.

Er det slik på Leaf?


TB

Sitat fra: ingardj på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:10
Vi har fått beskjed om at det er kontakt på jobben, men jeg regner med at det bare er en vanlig stikkontakt og da er vel 10A vanlig? Eller er 16A stanard på en kontakt som er utendørs?

Her er det svært stor variasjon - og ingen standard. For å vere sikker må det bli sjekka kva for sikring som denne stikk er sikra med - og om kurs også går til andre forbrukere. Liten hjelp i 16A kurs, om den normalt er belasta med 8A frå før.

Kontakter lagt opp for motorvarmer er ofte kobla mange pr. kurs, om alle blir brukt blir det ca 550 W pr kontakt, dvs. ca 2 A...

Men, det er normalt ingen stor kostnad å legge opp ekstra kurs for å lade elbil - om det ikkje er for langt til sikringsskapet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thomas Parsli

Sitat fra: ingardj på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:10
Det er en Grønn Kontakt hurtigladestasjon 1,6 km unna jobben, så det er jo mulig å ha abbonnoment på den og lade litt hvis hun skal ut på en tur? Det er jo selvfølgelig noe tungvindt.

Om sommeren går 110km helt greit i en Leaf, om vinteren kan dere lade 10-15minutter på hurtiglader (499,-/mnd).

Sitat fra: ingardj på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:10
Forøvrig så irritererte jeg meg over en forferdelig høyfrekvent lyd fra motoren på Soulen.
...
Er det slik på Leaf?

Nei, den er helt stille.

Jeg ville kjøpt en brukt Leaf og abonnement hos Grønn Kontakt.
Så lenge dere har tid til å lade 10-15minutter er det uvesentlig om den har varmepumpe, se heller etter en bil med dobbeltlader (6,6kW) så blir det enklere å "flexilade" hos Grønn Kontakt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

1000kwh

#7
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 

Jeg skal prøvekjøre Leaf i morgen, da får vi se hvordan den er.

Har fått pris på Soul (partiet med Titaniumgrå) og den skulle de ha 269000,-, men vinterhjul levert i juli/august. Det er jo vesentlig mer enn en brukt Leaf, men så leser jeg jo stadig at Soulen har så mye bedre rekkevidde. Vi er jo i grenseland, så da er jeg redd leafen kan by på utfordringer. :/

Kanskje jeg bør vudere Zoe mer? Men den er treg å lade på helt vanlig stikkontakt?

Hvorfor presset de ikke bare litt mer batteri i Soulen så man faktisk fikk 200km!! :D

Øyvind.h

Sitat fra: ingardj på fredag 27. februar 2015, klokken 15:57
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 
Varierer den med turtall?
Den Leaf``en jeg disponerer har en høyfrekvent lyd ved pådrag som følger motorens turtall.
Teslaen det samme - en svak "motorlyd".

Men ikke høyfrekvent plagsom pipelyd, så mulig lyden du opplever er totalt annerledes enn det jeg tenker på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elbil-1

Må ha vært noe feil på demobilen du har kjørt -  min er helt stille, ingen rare lyder.

Thomas Parsli

#10
Sitat fra: ingardj på fredag 27. februar 2015, klokken 15:57
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 

Når jeg gikk fra jobb tidligere denne uken kjørte en Zoe forbi meg -jeg trodde det var en fossilbil med en en mekanisk feil! Så mye lyd har jeg ikke hørt fra en elbil før, inkludert min gamle P106 med helt nye (rette) kullbørster.

Kanskje det er like stor variasjon på Soul også, for jeg har hørt flere påstå at den ikke bråker.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ebe

Stikk innom en nissanforhandler og forklar utdordringen. Så kanskje du får låne en leaf noen dager? Så kan du prøve selv?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. februar 2015, klokken 18:04
Når jeg gikk fra jobb tidligere denne uken kjørte en Zoe forbi meg -jeg trodde det var en fossilbil med en en mekanisk feil! Så mye lyd har jeg ikke hørt fra en elbil før, inkludert min gamle P106 med helt nye (rette) kullbørster.

Vet ikke hva slags lyd du hørte, men da jeg prøvekjørte Zoe reagerte jeg på lyden fra "fotgjengervarslingen" med lav hastighet. Den var egentlig ganske ubehagelig inne i kupeen. Eller for å sitere meg selv:

Sitat- Lyden fra fotgjengervarselet var irriterende inni kupeen.

1000kwh

Sitat fra: Ebe på fredag 27. februar 2015, klokken 18:44
Stikk innom en nissanforhandler og forklar utdordringen. Så kanskje du får låne en leaf noen dager? Så kan du prøve selv?
Skal prøvekjøre Leaf i morgen :D

MEN, når jeg søker etter Leaf med varmepumpe så kommer det kun biler fra 200000,- og oppover. Så det er ikke like mye å spare som jeg regnet med (ca 62000,- i forhold til ny Soul som kanskje kan gi meg de kilometrene jeg trenger ekstra) ..

1000kwh

Da har jeg prøvekjørt Nissan Leaf og oppsummert er mine erfaringer vs Kia Soul;

Nissan Leaf:
- Veldig plastic fantastic. Masse hardplast og brytere osv gir skikkelig dårlig kvalitetsfølelse
- Utdatert infotainmentsystem med liten kornete skjerm, og masse rot med knapper overalt. Det er jo tre display å forholde seg til.
- Ikke DAB+??!! Det er jo helt sykt på en 2015 modell
- Store stolper framme hindrer sikt
- Dødgang på rattet når det står sentrert. Samboeren min syntes det var veldig ekkelt i motorveifart. Forhandler mente man vendte seg til dødgangen :/
- Bra med plass i kupeen og brukbart bagasjerom
- Stille og den sjenrende elbil-pipinga var merkbart bedre enn i Kia Soul
- Klarte fint 60 km rute og en del småkjøring. Vi hadde 36% igjen etter prøvekjøringa og jeg kjørte ikke økonomisk. Det virket bra.
- Nå kunne vi få den til 240000,- i Acenta variant med varmepumpe og ettermontert DAB-radio via USBinngang. Denne har jeg litt skepsis til!
- Gjennomført kjedelig :/

Kia Soul:
- Utrolig lettkjørt og veldig retningsstabil
- God sikt i alle retninger
- Veldig bra og moderne infotainmentsystem med god og fine menyer
- God kvalitetsfølelse gjennom hele bilen. Gode knapper og intuitivt system
- Sitter litt høyere og lett å komme seg ut og inn
- Lite bagasjerom
- Den ganske høye sjenerende pipelyden fra elmotoren som man enten hører og irriterer seg over eller ikke hører i det hele tatt (etter hva jeg har lest av andres erfaringer)
- God rekkevidde. Kjørte samme ruta, men med en del mer småkjøring, stopp osv og hadde rundt 40% kapasistet igjen.
- Ser bedre ut og er totalt sett en mer moderne og spennende bil i mine øyne. Leafen virker noe utdatert.

Noen som er enige i dette? :p (er jo mine subjektive meninger dette da)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA