Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av 1000kwh, torsdag 19. mars 2015, klokken 14:42

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:40
Noen som er enige i dette? :p (er jo mine subjektive meninger dette da)

Mye jeg ikke er enig i, men kort oppsummert ville jeg slite hvis jeg skulle velge mellom Leaf og Soul selv nå hvis prisene var omtrent like og det ikke var forskeller i ventetid å snakke om på noen av de

Er litt skeptisk til holdbarheten på ladeluken til Soul i tillegg til at den ikke har noen mulighet til å låse fast ladekontakt uten bruk av eksterne låser (hengelås). For meg som lader mye offentlig er sånne småting viktig. Det samme med at bikkja må ha nok plass bak.

haakonl

Du bør vel heller kjøpe en ett år gammel Leaf Tekna til 220 ink vinterhjul m.m enn en splitter ny accenta til 240. Et hav av forskjell på opplevd kvalitet.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

K S

Sitat fra: emil på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:40
Noen som er enige i dette? :p (er jo mine subjektive meninger dette da)

Mye jeg ikke er enig i, men kort oppsummert ville jeg slite hvis jeg skulle velge mellom Leaf og Soul selv nå hvis prisene var omtrent like og det ikke var forskeller i ventetid å snakke om på noen av de

Er litt skeptisk til holdbarheten på ladeluken til Soul i tillegg til at den ikke har noen mulighet til å låse fast ladekontakt uten bruk av eksterne låser (hengelås). For meg som lader mye offentlig er sånne småting viktig. Det samme med at bikkja må ha nok plass bak.

Ladeluken er ihvertfall null problem første 7 år, da Kia har 7 års garanti!

Dette med å låse ladekabel er også null problem: hengelås med lang bøyle og låse fast i ladeluke eller felg (alt etter hvilken felg en har).

Har nå kjørt Soul siden oktober, nærmere 7000 km, bilen innfrir på alle vis. Jeg kjører flere ganger i uken til lysløype på skitrening: første 45 km 6-700 høydemetre opp og ned før det stiger ca 500 høydemetre de siste 10 km i slutten, totalt 55 km en vei og totalt 110 km. Starter med forvarmet bil 25 grader, på ski 2-3 timer og 22-23 grader i bilen på hjemveien, har da ca 30 km restrekkevidde, altså totalt ca 140 km.

Bagasjerommet er lite originalt, men det fikser en ved å lage ny plate i bunn og ta bort isoporkassen i bunn, se Kia Soul tråden, jeg har lagt ut bilder.

En av de største fordelene etter rekkevidden er 7 års garanti: en kan selge bilen etter 5 år med 2 års garanti for neste eier, antar at det ikke vil øke verditapet for Soul....

Sele

Har prøvet både leaf,zoe og kia. Jeg endte tilslutt opp med 2015 leaf tekna. Alle bilene fikk godkjent av meg.

Luftventil

Sitat fra: ingardj på fredag 27. februar 2015, klokken 15:57
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 

Jeg skal prøvekjøre Leaf i morgen, da får vi se hvordan den er.

Har fått pris på Soul (partiet med Titaniumgrå) og den skulle de ha 269000,-, men vinterhjul levert i juli/august. Det er jo vesentlig mer enn en brukt Leaf, men så leser jeg jo stadig at Soulen har så mye bedre rekkevidde. Vi er jo i grenseland, så da er jeg redd leafen kan by på utfordringer. :/

Kanskje jeg bør vudere Zoe mer? Men den er treg å lade på helt vanlig stikkontakt?

Hvorfor presset de ikke bare litt mer batteri i Soulen så man faktisk fikk 200km!! :D

Hvorfor vurderer du bare Leaf og Soul, og ikke biler som E-Golf, i3 eller Zoe?

Vi prøvde alle bilene før kjøp, og E-Golf og i3 var begge betraktelig bedre biler enn Soul. Når du i tillegg tar i betraktning at leveringstiden på en E-Golf uten varmepumpe eller i3 bare er noen uker, mens du ikke får en Soul før på høsten, ville jeg prøvekjørt flere biler jeg bestemte meg.

Leaf føltes gammeldags og avleggs i dette selskapet.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

K S

Sitat fra: MagT på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:17
Sitat fra: ingardj på fredag 27. februar 2015, klokken 15:57
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 

Jeg skal prøvekjøre Leaf i morgen, da får vi se hvordan den er.

Har fått pris på Soul (partiet med Titaniumgrå) og den skulle de ha 269000,-, men vinterhjul levert i juli/august. Det er jo vesentlig mer enn en brukt Leaf, men så leser jeg jo stadig at Soulen har så mye bedre rekkevidde. Vi er jo i grenseland, så da er jeg redd leafen kan by på utfordringer. :/

Kanskje jeg bør vudere Zoe mer? Men den er treg å lade på helt vanlig stikkontakt?

Hvorfor presset de ikke bare litt mer batteri i Soulen så man faktisk fikk 200km!! :D

Hvorfor vurderer du bare Leaf og Soul, og ikke biler som E-Golf, i3 eller Zoe?

Vi prøvde alle bilene før kjøp, og E-Golf og i3 var begge betraktelig bedre biler enn Soul. Når du i tillegg tar i betraktning at leveringstiden på en E-Golf uten varmepumpe eller i3 bare er noen uker, mens du ikke får en Soul før på høsten, ville jeg prøvekjørt flere biler jeg bestemte meg.

Leaf føltes gammeldags og avleggs i dette selskapet.

Elbil med maks rekkevidde under 200 km uten varmepumpe er galskap, hvis en ikke er født med pels da. Jeg har endel pels, men ikke nok til å kjøre rundt i kald bil.
Husk at elbilen som gjerne var tiltenkt som bil nummer to blir bil nummer EN. Da blir der kjipt å måtte kjøre uten varme.

Luftventil

Sitat fra: K S på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:36
Sitat fra: MagT på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:17
Sitat fra: ingardj på fredag 27. februar 2015, klokken 15:57
Takk for svar Thomas! Jeg lurer på om det ikke er alle som hører den lyden. Ekstremt høyfrekvent, men plager meg. 

Jeg skal prøvekjøre Leaf i morgen, da får vi se hvordan den er.

Har fått pris på Soul (partiet med Titaniumgrå) og den skulle de ha 269000,-, men vinterhjul levert i juli/august. Det er jo vesentlig mer enn en brukt Leaf, men så leser jeg jo stadig at Soulen har så mye bedre rekkevidde. Vi er jo i grenseland, så da er jeg redd leafen kan by på utfordringer. :/

Kanskje jeg bør vudere Zoe mer? Men den er treg å lade på helt vanlig stikkontakt?

Hvorfor presset de ikke bare litt mer batteri i Soulen så man faktisk fikk 200km!! :D

Hvorfor vurderer du bare Leaf og Soul, og ikke biler som E-Golf, i3 eller Zoe?

Vi prøvde alle bilene før kjøp, og E-Golf og i3 var begge betraktelig bedre biler enn Soul. Når du i tillegg tar i betraktning at leveringstiden på en E-Golf uten varmepumpe eller i3 bare er noen uker, mens du ikke får en Soul før på høsten, ville jeg prøvekjørt flere biler jeg bestemte meg.

Leaf føltes gammeldags og avleggs i dette selskapet.

Elbil med maks rekkevidde under 200 km uten varmepumpe er galskap, hvis en ikke er født med pels da. Jeg har endel pels, men ikke nok til å kjøre rundt i kald bil.
Husk at elbilen som gjerne var tiltenkt som bil nummer to blir bil nummer EN. Da blir der kjipt å måtte kjøre uten varme.

Det kommer da helt an på bruken. Skal du utelukkende bruke bilen i bykjernen er det lite vits med varmepumpe.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Sele

Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:40
Da har jeg prøvekjørt Nissan Leaf og oppsummert er mine erfaringer vs Kia Soul;

Nissan Leaf:
- Veldig plastic fantastic. Masse hardplast og brytere osv gir skikkelig dårlig kvalitetsfølelse
- Utdatert infotainmentsystem med liten kornete skjerm, og masse rot med knapper overalt. Det er jo tre display å forholde seg til.
- Ikke DAB+??!! Det er jo helt sykt på en 2015 modell
- Store stolper framme hindrer sikt
- Dødgang på rattet når det står sentrert. Samboeren min syntes det var veldig ekkelt i motorveifart. Forhandler mente man vendte seg til dødgangen :/
- Bra med plass i kupeen og brukbart bagasjerom
- Stille og den sjenrende elbil-pipinga var merkbart bedre enn i Kia Soul
- Klarte fint 60 km rute og en del småkjøring. Vi hadde 36% igjen etter prøvekjøringa og jeg kjørte ikke økonomisk. Det virket bra.
- Nå kunne vi få den til 240000,- i Acenta variant med varmepumpe og ettermontert DAB-radio via USBinngang. Denne har jeg litt skepsis til!
- Gjennomført kjedelig :/

Kia Soul:
- Utrolig lettkjørt og veldig retningsstabil
- God sikt i alle retninger
- Veldig bra og moderne infotainmentsystem med god og fine menyer
- God kvalitetsfølelse gjennom hele bilen. Gode knapper og intuitivt system
- Sitter litt høyere og lett å komme seg ut og inn
- Lite bagasjerom
- Den ganske høye sjenerende pipelyden fra elmotoren som man enten hører og irriterer seg over eller ikke hører i det hele tatt (etter hva jeg har lest av andres erfaringer)
- God rekkevidde. Kjørte samme ruta, men med en del mer småkjøring, stopp osv og hadde rundt 40% kapasistet igjen.
- Ser bedre ut og er totalt sett en mer moderne og spennende bil i mine øyne. Leafen virker noe utdatert.

Noen som er enige i dette? :p (er jo mine subjektive meninger dette da)

Plastic følelsen får du i både leaf,kia og zoe. Når det gjelder utsende på biler så er det sånn heldigvis at alle liker ikke det samme. Jeg liker ikke kia'en sitt utsende selv om den var god og kjøre,så valget sto mellom zoe og leaf. Zoe sitt ladesystem slo negativt ut for meg så det ble leaf tekna på meg.

OlavEmil

Eg ville vore VELDIG skeptisk til brukt Leaf til den bruken du skisserar. Mora mi har 5 mil til jobb, og køyrer to år gamal Leaf. På vinteren må ho lade på jobb, og ho må lade når ho kjem heim. Funkar supert for henne, men det ville ikkje funka om ho måtte køyre på jobb, og i tillegg skulle hatt dette som einaste bil.

Ser at du har sett på ny Leaf i staden. Mogleg det er litt betre, men ut frå det eg ser, er det framleis så som så med reell rekkjevidde. Som einaste bil må jo dette vere kritisk.

Eg ville absolutt gått for Kia i din situasjon, men du kan gjerne prøve Zoe òg. Den har vel ca. same rekkjevidde som Kiaen, så det blir smak og behag. Men om du synst Leaf var plastic fantastic, så... Ja, du kan iallefall prøvekøyre han før du bestemmer deg ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fredsjo

Da du prøvekjørte Leaf, var det Tekna eller acenta du kjørte? Rimelig stor forskjell i kvalitetsfølelsen på de to spør du meg.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

1000kwh

Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 11:18
Da du prøvekjørte Leaf, var det Tekna eller acenta du kjørte? Rimelig stor forskjell i kvalitetsfølelsen på de to spør du meg.
Han kalte den Nordic, som vel er Tekna eller tilsvarer Tekna for Norge? Innbiller meg at det var Tekna. Denne hadde stoffseter da. Stoff/skinn er ikke så nøye for oss. Han gikk gjennom forskjellene mellom Tekna og Acenta, men jeg syntes ikke forskjellene var særlig store.

Takk for alle svarene jeg har fått! Jeg tviler ikke på at Leaf har vært en veldig bra bil for mange, men hvis jeg skal ha en ny bil (2015 modell) så føler jeg Leafen er for datert og veldig klar for en overhaling.

Det siste jeg gjør nå er å prøvekjøre VW E-Golf bare for å ha det gjort. Har nå en 2006 Passat 2.0tdi Highline som det har vært en del tull med, men med en helt ny bil dekkes vel det meste av garantien skulle det skje noe. :) 

Samboeren har Chademo (grønn kontakt, Øvre Eiker) lader ved jobben som vi kan bruke som hurtiglading. Da faller egentlig Zoe og E-Golf bort. I3 har for kort rekkevidde.

Valgte har egentlig falt på en Kia Soul nå som jeg har avveid alt. Jeg vet jeg gnåler om den elbil-pipelyden (og Kia var værst), men det kan være grunn nok til at vi avventer hele elbilkjøpet en stund. Vil ikke ha en bil som er irriterende å kjøre. Men som sagt må jeg prøvekjøre den en gang til før jeg kan konkludere med noe.

Igjen, takk for alle svarene. Jeg tipper denne tråden er veldig nyttig for andre også :)

Hansi

Jeg syns du gjør et godt valg med Kiaen, hadde valgt samme bilen hvis jeg skulle kjøpt ny elbil i dag.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

fredsjo

Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

K S

Sitat fra: fredsjo på søndag 01. mars 2015, klokken 18:29
Ja da mangler det vel stort sett bare skinnsetene. Noe jeg mener har mye å si for helhetsinntrykket. Men bevares, hvilken bil man lander på handler mye om personlige preferanser. Personlig mener jeg Kiaen ikke tiltaler meg utseendemessig. Faktisk på et slikt plan at jeg ikke hadde kunnet eid den. Men jeg tviler ikke på at den i grunn er et bedre valg ut ifra de testene jeg har lest! Jeg gjorde samme avveiningen som deg og landet på Leaf, MYE grunnet utseende faktisk. :)

Interessant! Vi valgte Soul, Leaf var helt utelukket pga utseendet. :-)
Når jeg i ettertid ser erfaringene med Leaf sin rekkevidde kontra Soul er jeg lykkelig over valget vi gjorde. Jeg likte heller ikke utseendet første gang jeg så Soul, nå er det den bilen jeg liker best av Leaf-Golf-I3-Zoe, trillingene er en annen klasse, både størrelse og rekkevidde, det er også Up.

pwb



Sitat fra: ingardj på torsdag 26. februar 2015, klokken 20:31
Hei! Samboeren min skal starte i en jobb 55 km unna der vi bor. Hun skal pendle hver dag, og det kommer til å bli forferdelig dyrt med Passaten vi har.

Mye bompenger/ferge?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA