Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Next gen seter nå tilgjengelig for alle modeller

Startet av hottentott33, torsdag 19. mars 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

hottentott33

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208

En klarer nok mer på alle 3 bilene hvis en er vant med dem, men de tallene med sjåfører som ikke er vant med bilene og med motorveikjøring der fartsgrensene blir holdt, så er kanskje ikke 102 km så helt ille for Leaf sitt vedkommende? Eller burde det blitt mer, selv med sjåfører som ikke er vant med elbil?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ebe

Syntes det virket som en rettferdig test i alle fall, synd de ikke hadde med flere biler. Hadde vært interessant å hatt med i3, Zoe, Soul osv.

Hvilken vei kjører de? Noen som vet?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

pwb

Fornuftig at man tar en normal test så man kan se hvor dårlig rekkevidde det er hvis man ikke tar polfarer kurs før man kjøper bil.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ssseee

Hvorfor kjører de med 17" vinterfelger på Leafen?
Hadde gjerne fått noen km ekstra med standard dimensjon.
2015 Kia Soul

hottentott33

Sitat fra: Ssseee på torsdag 26. februar 2015, klokken 23:57
Hvorfor kjører de med 17" vinterfelger på Leafen?
Hadde gjerne fått noen km ekstra med standard dimensjon.

Det var ikke de standard aerodynamiske Astana-felgene på e-Golf heller gitt, så sånn sett ble det kanskje en fair sammenligning mellom Leaf og e-Golf, da begge kanskje kunne klemt noen kilometer til med originale felger.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

ragnasan

Burde kanskje kjørt i eco-modus. Tror de fleste leafere velger eco i det daglige.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

Gliderman

Bruker kun eco ned bakker for å holde igjen hastigheten. Lettere å trykke på eco enn å flytte lanken ned og velge B.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

brekken

Har selv kjørt Leaf - Oslo - Fredrikstad 105 km, i nesten tilsvarende forhold, ECO og 16 grader på klima. Hadde 19% igjen ved parkering..
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Balrog

Jeg synes dette var en meget god og realistisk test. Ja, Leafen hadde sikkert gått 200 meter lenger om den var nyvasket. So what?

Personlig er jeg drittlei bilprodusenter som oppgir fullstendig urealistiske rekkevidde- og forbrukstall. Biler som oppgis å ha 0,34 l/mil viser seg i praksis å bruke over 0,5l/mil, akkurat som bilene gjorde i 1985. Samtidig snakkes det om "ny og miljøvennlig teknologi" på fossilbiler. BS.

Skal man ha rekkevidde på en elbil i dag har man ikke noe valg: Tesla S 85kW.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Gliderman

Enig med Balrog.
Elbil må kunne kjøres som enhver annen bil og da blir rekkevidden der etter. Så lenge du er klar over dette er det uproblematisk. For meg funker dette perfekt. Kjører 2 x 85 km hver dag uten å fryse og frynsete nerver.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Ebe

Men det hadde jo vært interessant om de hadde kjørt samtidig med en annen leaf/golf med en erfaren "langdistansesjåfør" og optimalisert bilen for langdistanse. Sett hva man da kan klemme ut av dem om man går inn for det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: Ebe på fredag 27. februar 2015, klokken 15:17
Men det hadde jo vært interessant om de hadde kjørt samtidig med en annen leaf/golf med en erfaren "langdistansesjåfør" og optimalisert bilen for langdistanse. Sett hva man da kan klemme ut av dem om man går inn for det.

Er enig i det, og sa vel omtrent det samme på en annen tråd her om den samme testen. Men det er ikke like godt TV å lage en sak om at elbil klarer oppgitt rekkevidde... Kan ha mye mer tabloide overskrifter når rekkevidden er halvert.

BE

#13
Jeg syns faktisk innslaget var helt realistisk. Formålet var å finne distansen du kom med normalt bruk, og at Leaf kom 102 km var ikke urealistisk i det hele tatt. Savnet faktisk at de gav en endelig distanse på e-golf, de sa bare litt over halvparten av oppgitt rekkevidde (Kanskje jeg duppet av akkurat når de sa tallet). Altså 190/2 km, som da ikke kan være all verdens mer enn 102 km. Altså temmelig likt Leaf sitt endelige resultat.

Bilprodusentene oppgir selvsagt forbruk etter EU-normen på dette. Så lenge dette er ved 20 grader og svært ideelle forhold, så er det helt korrekt å bruke. Dessverre har det lite med vanlig kjøring å gjøre, derfor er det fint med tester slik den TV2 her gjorde.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på fredag 27. februar 2015, klokken 16:58
Savnet faktisk at de gav en endelig distanse på e-golf, de sa bare litt over halvparten av oppgitt rekkevidde

Fra http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208

SitatMens Nissan Leaf dras opp på NAFs bergingsbil, fortsetter turen for de to andre bilene. Men kort tid etter må NAF tilkalles igjen. E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA