Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ulikheter og garantiforskjeller på alle varianter av Leaf

Startet av snappy, torsdag 19. mars 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

snappy

2014 e-UP
2015 85D

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

joda

Det stemmer det, var tilgjengelig fra Design Studio noen få dager.. men er fjernet igjen nå..

Så da gjelder sikkert det samme som tidligere, man kan bestille serviceplan ved utlevering av bilen og inntil 30 dager etter det.
TMS 85D

snappy

Og der var det tilbake igjen på bestillingssiden..
2014 e-UP
2015 85D

christian1986

Slik jeg ser det så slipper tesla å betale moms på planen hvis den kjøpes med bilen? Litt skeptisk på om det er lovlig å gjøre det på denne måten...

Sandvika

Det vil overaske meg om den er momsfri. DS fortalte meg at det nå bare er vinterdekk som er mva fritt nå. Ikke ekstra umc, matter og takstativ. Virker som at de har fått en oppstrammer.

joda

Prisene for Serviceplan er ink. mva i følge nettsiden til Tesla.

Står nederst på siden her: http://my.teslamotors.com/no_NO/service

Det står også "Order invoice" kvitteringen når man betaler depositum..
TMS 85D

Fush

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 24. mars 2015, klokken 20:07
Det vil overaske meg om den er momsfri. DS fortalte meg at det nå bare er vinterdekk som er mva fritt nå. Ikke ekstra umc, matter og takstativ. Virker som at de har fått en oppstrammer.

Oppstrammer hvordan? Det står svart på hvitt at alt ekstrautstyr som selges til og SAMTIDIG med bilen er momsfritt. Ordene som brukes er vel "i kontraktsøyeblikket" som i kjøp av Tesla blir bilfakturaen med alt evt ræl man kjøper med. I mitt tilfelle forventer jeg da momsfrie Whispbar, bagasjeromsmatter, div adaptere/kabler og vinterhjul.

Jeg fikk til og med momsfritt levert hjemmelader ferdig montert av elektriker med min E-Up! (samt takluke, cruisekontroll, vinterhjul, trekk til felgene, Type 2 Mennekes kabel og lakkforsegling utført av en detailer ved forhandleren under klargjøring)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Mao

Ser det fortsatt diskuteres hva som kan leveres momsfritt og ikke fra forhandler. Etter å ha jobbet med moms i mange år tror jeg at jeg kan bidra til å klargjøre reglene litt :)

Det som kan leveres momsfritt sammen med elbilen er utstyr som knyttes direkte til selve kjøretøyet og bruken av kjøretøyet. Skatteetaten aksepterer bl.a. at følgende leveres momsfritt:
- "alt" av fabrikkmontert utstyr
- vinterhjul (dvs. ett ekstra hjulsett)
- ladekabel
- hjemmelader med montering (dette er jeg personlig litt overrasket over, men det følger av en uttalelse fra Skatt Øst fra juli 2014 og blir dermed akseptert)
- frakt og klargjøring

Forutsetningen for momsfritaket er at levering og fakturering skjer samtidig som for selve bilen. En Tesla-forhandler kan derfor ikke selge momsfrie felger, dekk, ladeutstyr osv etter at bilen er levert. Da må det beregnes 25% moms på vanlig måte.

Det skal alltid beregnes moms av utstyr som
- lasteholdere, sykkelholdere, skiboks
- ettermontert utstyr, eks. foliering, gummimatter, løst gps-utstyr, dashcam osv.
- andre tjenester som "ettermonteres", eks. lakkforsegling og tectylbehandling
selv om dette leveres sammen med den momsfrie elbilen.

Service er ikke en del av bilen, men betaling for separate tjenester som leveres etter at bilen er levert og tatt i bruk. Da skal det alltid beregnes moms av serviceprisen, enten den forhåndsbetales for f.eks. 5/8 år eller betales ved hver service.

Til slutt tillater jeg meg å reklamere litt for min arbeidsgiver Sticos (www.sticos.no), som leverer Norges beste oppslagsverk innen skatt, mva, regnskap, lønn og personal til bl.a. regnskapsførere og revisorer. Vi har samlet det meste av regler og uttalelser knyttet til bl.a. mva i vårt oppslagsverk, så om noen trenger mer dokumentasjon om momsreglene for elbil kan jeg være behjelpelig :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

dosmont

Sitat fra: Mao på torsdag 16. april 2015, klokken 09:09
Ser det fortsatt diskuteres hva som kan leveres momsfritt og ikke fra forhandler. Etter å ha jobbet med moms i mange år tror jeg at jeg kan bidra til å klargjøre reglene litt :)
...
så om noen trenger mer dokumentasjon om momsreglene for elbil kan jeg være behjelpelig :)
Takk for den klargjøringen, sikkert mange som har lurt på akkurat dette :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

thoru

Vil dere anbefale å gå for forhåndsbetalt service?
Hva er fordelene med det?
Ser ut som man med begge serviceplanene kommer på en kostpris på 3550kr pr besøk om man bare tar årligservice.

Inkluderer
    Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
    Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
    Systemovervåking
    Ekstern diagnostisering
    Programvareoppdateringer
    Nye funksjoner

tonl

Sitat fra: thoru på fredag 01. mai 2015, klokken 10:22
Vil dere anbefale å gå for forhåndsbetalt service?
Hva er fordelene med det?
Ser ut som man med begge serviceplanene kommer på en kostpris på 3550kr pr besøk om man bare tar årligservice.

Inkluderer
    Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
    Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
    Systemovervåking
    Ekstern diagnostisering
    Programvareoppdateringer
    Nye funksjoner

Hvis du har cash til forholdsbetaler service så sparer du på det. Velger du å betale en service om gangen så koster det ca 4400kr inkl mva. Det er uansett samme arbeid som gjøres på servicen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA