Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: garasjelader til tesla

Startet av marsboer, torsdag 19. mars 2015, klokken 08:56

« forrige - neste »

pwb

Så en elbil skal holde i 20 år? Ko-ko

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

1000kwh

Sitat fra: pwb på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:21
Så en elbil skal holde i 20 år? Ko-ko
Uten noen erfaring med elbil så er i hvertfal JEG mer optimistisk til holdbarheten for elbiler enn en vanlig diesel/bensin-bil. Fossilbilene lages ikke lengre slik at de holder i 20 år. Det er blitt veldig fine toleranser på alt med turboer, avansert styring og finmekanikk. Alle hjelpesystemene man slipper med elbil må jo øke påliteligheten en hel del.

marsboer

Sitat fra: TB på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:07
Sitat fra: marsboer på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:47
Forhandleren jeg kjøpte av for 1 år siden sa at et nytt batteri kan koste omtrent 50.000 kr, men batteriteknologien skulle bli billigere, men om det er sant vet jeg ikke. Derfor ville jeg høre med dere - og om dere muligens vet om de siste nytt i batterifronten :)

Så lenge som forhandleren nevnte at "nytt batteri kan koste omtrent 50.000 kr" er dette heilt rett  :)

Husker ikke ordrett hva forhandleren sa, men det er sant som du skrev istad. Ingen har kjøpt nytt batteri ettersom det finnes ingen trilling som har fått ut på garanti (på batteri) enda. Det blir forhåpentligvis et marked når de første garantiene går ut. Vi får nok vente 2-3 år til :)

tomrh

Sitat fra: pwb på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:21
Så en elbil skal holde i 20 år? Ko-ko
I fjor vår ordnet vi med "ny" (pent brukt) girkasse til vår 14 år gamle Spacewagon. Bilen er null verdt på bruktmarkedet, men girkassa gir den forhåpentligvis 3-5 år ekstra som langdistansebil.

Samme scenario ser jeg for meg for mjauen vår om endel år, bilen blir null verdt men man kan kanskje få tak i et brukanes batteri på skrapen som gir den nytt liv. Med mjauen har vi ikke andre problemer relatert til drivlinja (f.eks. registerreim, eksosanlegg).

Mjauen er blitt en kultbil for meg, jeg bare elsker den og vil prøve å holde den på veien så lenge det går an. Hadde egentlig vært morsomt å klare 20 år. :) Men ikke sikkert trillingforumet fins lenger da, så du kan være rimelig trygg for at jeg kommer her og svarer "hva var det jeg sa?" :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

#20
Jeg er også fornøyd selv om jeg opplevd reduksjon på batteriet - kanskje opp mot 20% ??
Jeg passerte 82000 tidligere i uka og runder nok 100 000 og uten garanti i løpet av året.
Skrekken er at batteriet skal ta kvelden som enkelte opplever.
Men gjør den ikke det så regner jeg med å bilen i minst 10 år - og kanskje 20 år.
Jeg har 28 km til jobben med lademuligheter.
Selv om jeg i vinter bare opplevde totalrekkevidde på 50-60 km så skal kapasiteten betydelig ned før jeg får problemer med å komme til og fra jobben.
Regner med at elbilincentivene med gratis bompenger  og fritt kollektivfelt er borte innen maks 5 år - og da spiller det ingen rolle om jeg kjører dieseldyret om jeg skal gjøre noe etter jobb.
- Og iMieven er en glimrende by og købil. Lett å kjøre og parkere, ingen tomgangskjøring eller rykk og napp kjøring.
Selv da med nypris på over 250 000 blir totalregnestykket per km veldig behagelig - særlig når jeg tar med spart diesel og bompenger i regnestykket.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:12
Jeg er også fornøyd selv om jeg opplevd reduksjon på batteriet - kanskje opp mot 20% ??
Jeg passerte 82000 tidligere i uka og runder nok 100 000 og uten garanti i løpet av året.
Kom over et datablad et sted som indikerer at nominell kapasitet for LEV50-cellene er 47,5 Ah. Men jeg tror egentlig at vi aldri var ment å skulle utnytte dette. Kapasitet faller svært raskt i starten for omtrent alle typer lithiumbatteri for så å flate ut, noe Mitsubishi må ha tenkt på og tatt høyde for. Med mine 88.000 km er vi litt i samme båt, bobakka, bortsett fra at min er en årsmodell nyere. Vi er nok i den mer utflatede delen av batteritapskurven. Jeg har ihvertfall ikke merket noe. Etterhvert vil vi også kunne kompensere litt med å skifte til bedre energidekk - de klatrer stadig nedover i rullemotstand.

På en måte ser jeg litt frem til å passere 100.000 km, noe som skjer allerede i år. Da er jeg ikke bundet av noe, kan gjøre servicer selv og kan begynne å "modde" bilen mye mer. Samtidig har den allerede har spart inn endel penger slik at konsekvensene av en sånn "bombe" du nevner er mye mindre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA