Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: garasjelader til tesla

Startet av marsboer, torsdag 19. mars 2015, klokken 08:56

« forrige - neste »

marsboer

Jeg tenkte å beholde min Peugeot iOn til den dør/kollapser, men jeg regner med at jeg må skifte batteriet minst en gang før bilen dør (forhåpentligvis ikke før om 10 år).

Vet noen hva prisen for et nytt batteri er? Og om det vil komme et nytt batteri med en lenger rekkevidde?

Thomas Parsli

Det er vel bare Nissan som har kommet med en reel pris på batteribytte (~40.000,- + ditt gamle batteri).
Andre produsenter har listepriser som indikerer at de egentlig ikke tror på elbilen (type 5x så høyt som Nissan).

Siste tulletallet jeg hørte for trillingene tror jeg var i området 160.000,-!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

marsboer

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:32Siste tulletallet jeg hørte for trillingene tror jeg var i området 160.000,-!

Jøss, det kan ikke stemme for en helt ny trilling koster omtrent denne prisen?

Forhandleren jeg kjøpte av for 1 år siden sa at et nytt batteri kan koste omtrent 50.000 kr, men batteriteknologien skulle bli billigere, men om det er sant vet jeg ikke. Derfor ville jeg høre med dere - og om dere muligens vet om de siste nytt i batterifronten :)

TB

Sitat fra: marsboer på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:47
Forhandleren jeg kjøpte av for 1 år siden sa at et nytt batteri kan koste omtrent 50.000 kr, men batteriteknologien skulle bli billigere, men om det er sant vet jeg ikke. Derfor ville jeg høre med dere - og om dere muligens vet om de siste nytt i batterifronten :)

Så lenge som forhandleren nevnte at "nytt batteri kan koste omtrent 50.000 kr" er dette heilt rett  :)

Kva som faktisk skjer avheng av fleire faktorar. At batteriteknologien blir betre / billigare har nok alt hendt frå produksjonen av trilling starta. Dette punktet har forhandleren alt fått rett på.

Men, spørsmål er om det vil komme offisielle pakker, som kan settes rett inn i trilling? Tesla leverer ny pakke til Tesla Roadster. Men, det er ingen rimelig pakke slik sett...

Om Mitsubishi, Citroën, Peugeot iOn vel å levere batteri til "listepris" - så vil det i praksis bli berre bli bytta batteri på garanti. T.d. det har oppstått skade, som forsikring skal dekke vil blilen bli kondemnert - det vil vere ein rimelige løysning.

Men, tenk og på at batteri varar nok lenger enn 100', men dei vil bli svekka, men bilen vil fungere lenge etter garanti er ute.

Komplett nytt batteri har ingen kjøpt pr. idag, bytte har blitt gjort på garanti.
Men, det vil og vere mulig å ta ut batteri av kondemnerte bilar - der batteri ikkje er skada. Dermed vil det vere eit marked for å selge brukte batteripakker / celler / modular - som t.d. settes inn om det oppstår feil på ein modul.

Tenk og på at du slepp skifte av registerreim, topppakning, turbo, dyre girkasser osv. Mange som har brukt mange tusen på fosilbilar her... og det er jo dei samme delen som settes inn igjen  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: TB på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:07

Tenk og på at du slepp skifte av registerreim, topppakning, turbo, dyre girkasser osv. Mange som har brukt mange tusen på fosilbilar her... og det er jo dei samme delen som settes inn igjen  ;D

Nå har det blitt mye billigere med girkasser på de bilene som servicepunkt at det skal byttes etter 100.000km, vi andre som har skikkelige girkasser lar de sitte i bilen mye lenger enn som så, sikkert ut levetiden hos mange. Toppakning er heller ikke noe å bekymre seg om de første 15 åra, turboen holder nok også fint i 10-15 år eller det dobbelte. Litt tvilende til hvor ofte osv. må byttes, men kanskje hvert 30 år? Å sammenligne en ny elbil med en ny fosilbil så skal man ikke se bort fra at elbilen er dyrere i drift over 20år enn en fossibil hvis man ikke tar med drivstoff. Når elbilen må skrotes etter 7-10 år så holder fosilbilen fortsatt i 10 til.

svingen

Ha en bensinbil som er 10 år bør man kunne fikse ting selv eller ha et stort verksted budsjett snakker dessverre av erfaring :-(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på fredag 27. februar 2015, klokken 17:32
Når elbilen må skrotes etter 7-10 år så holder fosilbilen fortsatt i 10 til.

Hvorfor skal man skrote elbilen etter 7-10år?

Når vi solgte vår 1999-modell Peugeo 106 (EL) for litt over tre år siden var det kun batteripakken som var et problem. Kjøper byttet et eller to batterier og bilen går fortsatt, så vidt jeg vet.
Da snakker vi om en 15-16år gammel bil med NiCad-batterier!

Når fossilbilen skrotes om 7-10 år fordi den er for dyr (miljøavgifter), holder elbilen fortsatt i mange år -etter at batteripakken er byttet/overhalt.

Hvis ikke dagens elbiler ruster istykker, tror jeg de overlever mange fossilbiler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: pwb på fredag 27. februar 2015, klokken 17:32
.... Når elbilen må skrotes etter 7-10 år så holder fosilbilen fortsatt i 10 til.
Når jeg kjøpte Leaf'en i 2011 sa ICE fanatikerne at elbilen måtte bytte batteri etter 2-3 år, ville ikke kunne kjøre om vinteren. I alle fall en bedring (etter at de første punktene ettertrykkelig ble motbevist i praksis) at ICE fanatikerne nå snakker om 7-10år. Slik tap av batterikapasitet har forløpt på Leafen min antar jeg at den har en brukbar utbyttelse fram til minst 300.000km. Jeg har hatt noen gamle ICE, men ingen av disse har holdt lengre enn dette. Har større tro på at rusten på Leafen vil gjøre den kjøreudyktig en eller annen gang enn at det er drivverk og batteri.


rockz

Hvis jeg ikke husker feil ligger prisen på nytt batteri til ION,
på ca. 200 000.- iflg. prislisten på deler.  (skal sjekke)
Dette har vel den enkle grunn at det bare er satt en pris uten å ha noe grunnlag å sette den ut ifra :)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

rockz

Da har jeg sjekket listeprisen på drivbatteri til ION :)
Den er iflg. prislisten i underkant av svimlende 223.000.- kr.
Så løp og kjøp ;)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

Thomas Parsli

Det er ikke innlysende at du skal kjøpe batteri hos Peugeot når tiden kommer for å bytte batteripakken.

Det er solgt over 30.000 trillinger globalt -det er et marked for å bytte batterier på disse bilene.

Og hvis ikke Peugeot, Citroen og Mitsubish innfører et batteribytteprogram i løpet av ett år eller to har de signalisert hvor man ikke bør kjøpe elbil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hansi

Håper de kommer med en oppgradert pakke når "neste generasjon elbiler" kommer i ~2017, men tviler.

Er det mulig å bytte enkeltmoduler i trillingene, eller må hele batteripakken byttes? (muligens blitt nevnt tidligere)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tomrh

Jeg regner med at det kommer endel brukte batterier på markedet etterhvert, det er alltid biler som skades i kollisjon etc. For Leaf var det i fjor høst mulig å kjøpe brukt batteripakke til 17.000. Selv om batterikapasiteten reduseres ved alder og bruk, vil det likevel være en vesentlig oppgradering å sette inn et batteri fra en kollisjonsskadet 2015-modell inn i en 2011-modell.

Et annet moment er at trillinger faktisk hurtiglader ganske kjapt. Selv med 70% av original kapasitet vil bruksverdien være stor iallefall for vår del, man bare kjøper et lad-så-mye-og-ofte-du-vil abonnement og hurtiglader en skvett her og der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Jeg tror det er helt urealistisk at det kommer noe innbyttebatteri til en pris noen er villig til å betale. Vi snakker om en enkel småbil her, som vil være minst 5 år gammel når dette er aktuellt. Og hvorfor skulle produsente tilby dette? De vil jo heller selge deg en ny bil.

Det som kan dukke opp er om noen gjør butikk i å plukke fra hverandre gamle brukte batteri,    og ta de friskeste cellene for å sette sammen til et 'nytt' batteri.

Spørsmålet er bare hvor mange titusner folk er villig til å koste på en 5+ år gammel trilling.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1000kwh

Sitat fra: pwb på fredag 27. februar 2015, klokken 17:32
Sitat fra: TB på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:07

Tenk og på at du slepp skifte av registerreim, topppakning, turbo, dyre girkasser osv. Mange som har brukt mange tusen på fosilbilar her... og det er jo dei samme delen som settes inn igjen  ;D

Nå har det blitt mye billigere med girkasser på de bilene som servicepunkt at det skal byttes etter 100.000km, vi andre som har skikkelige girkasser lar de sitte i bilen mye lenger enn som så, sikkert ut levetiden hos mange. Toppakning er heller ikke noe å bekymre seg om de første 15 åra, turboen holder nok også fint i 10-15 år eller det dobbelte. Litt tvilende til hvor ofte osv. må byttes, men kanskje hvert 30 år? Å sammenligne en ny elbil med en ny fosilbil så skal man ikke se bort fra at elbilen er dyrere i drift over 20år enn en fossibil hvis man ikke tar med drivstoff. Når elbilen må skrotes etter 7-10 år så holder fosilbilen fortsatt i 10 til.

Her var det mye rart. Girkasser skiftes vel ikke på service? Olja derímot må gjerne skiftes hver 60000km. Turbo ryker gjerne etter 100000 km, uavhengig av alder. Bytta nettopp på Passaten, og det kostet 18500,-. 120000km service må jeg ta nå og koster 16500,- (registerreim, oljer og væsker)

For å holde liv i en bil i 20 år med årlig kjørelengde på 25000 km, så må den holde 500000km. Da har du nok hvertfall betalt halvparten av hva en elbil koster i reperasjoner. Og med tanke på hvor mye slark og elendighet det vil være med bilen da så tror jeg det er best å kvitte seg med den etter 10 år uansett ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA