Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser Sandefjord Lufthavn Torp

Startet av Hest, torsdag 19. mars 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Hest

Nå har jeg konvertert og bestilt Sølvgrå Leaf 2012 fra California, og den kommer om en måneds tid.
Hjemme har jeg bare en vanlig 10A utekontakt, og det blir vel litt spedt, men forventet daglig bruk av bilen tilsier ikke at jeg MÅ ha 32 A hjemme- jeg valgte dette like mye for annenhåndsverdi og fordelene på lengre turer .

Hva bør jeg minst ha på veggen , og hva er det beste alternativet for rask lading?
Huset har gammeldags 230V anlegg, og det er ikke flust med plass i sikringsskapet.

Jeg har lest litt på forskjellige tråder ( - må skryte av kunnskapsnivået og hjelpsomheten på forumet  :) ) , og detter raskt av på det tekniske, så enkle anbefalinger , gjerne med link til leverandører og Ca-priser hadde vært fint.

På forhånd takk
Hest







sølv-pilen

Jeg vil tippe den vanlige ladekladden på 10A er mer enn nokk for daglig bruk. Vent til du har fått bilen før du investerer i dyre ladeløsninger som kanskje ikke er så prekære som det kan virke som om det er før du får bilen.

Men hvordan anser du en boks på ditt hus vil kunne heve annenhåndsverdi, eller fordeler på lengre turer??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

BE

Du klarer deg sikker fint med standard 10A lader.

32A lader er normalt en fastskrudd løsning på husveggen, og vil derfor ikke gi noen gevinst ved salg av bilen.

Som det er nevnt ville jeg ikke gjort noe som helst før du har hatt bilen i noen uker, først da vil du kunne se ditt behov.

En justerbar ladekabel, typisk 6-10-16A, er veldig populært dersom du skulle finne ut at du trenger litt meg fart i ladingen. Men i de fleste tilfellene er det revnende likegyldig om bilen er ferdigladet kl 2 eller klokken 5 på natten, så lenge den er klar når du trenger den  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Det rimeligste alternativet er å bare bruke 10A lading. Går fra sånn ca nesten tom til full på 10t. Men ledninger, kontakt og sikring bør kontrolleres av elektrikker for å se om den vil takle 10A kontinuerlig over lengre tid.

Rimelig alternativ to er en ny 16A kurs og en CEE kontakt på veggen. Trenger da en CEE kontakt på ladekabel og ladekabel som støtter 16A (f.eks Charge-Amps Spark). Shuko er ikke lov på nye kontakter for elbillading med sikring over 10A.

Det beste alternativet er en "veggboks" på 16A eller 32A med enten fast kabel eller Type2 kontakt.


Ellers er det vanlig at folk overdriver ladebehovet før de får bilen, men av det jeg vet kommer ikke 2012 biler fra USA med 6.6kW lader. Det er kun den oppgraderte utgaven i USA (mid2013 og nyere) som har 6.6kW lader så en 32A ladekontakt vil ikke ha noe å si for din kommende bil. California er vel også en ganske varm stat så det kan være utfordinger med batteriet, og en ordentlig batteristatus burde vært tatt først.

Thomas Parsli

10A fungerer utmerket så lenge du ikke trenger et raskt "påfyll", f.eks på ettermiddagen.
Kjører du 80-100km t/r jobb og i tillegg har ærend på ettermiddag/kveld er 16A eller 32A kanskje verd investeringen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hest

Takk for raske svar , jeg tror jeg setter opp en ny 16A utekontakt -den gamle er litt langt unna bilen,  men hvilken CEE plugg mener dere ?
Denne ? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png/220px-CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png
Det finnes jo mange CEE -plugger , og så vidt jeg ser er Schuko lik CEE 7/4  eller 7/7 .

Det står ikke eksplisitt 6,6 kW på den , men Quick-charge pack , så da er trolig 32A uaktuelt uansett.


Hest :o


Bekkenes

USA biler er er et heflete å reklamere på.
Hvorfor kjøpte du ikke en fra Europa?
Veldig stor forskjell i pris?
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Hest

Tja, den kommer vel på ca. 125.000 f.reg i Norge; kjørt 18000 miles. Det er vel rimelig med  dagens valutakurser, men det er jo klart jeg har større risiko. Jeg handler sammen med en som har god erfaring med US-import, men han er også novise på El-bil.

emil

Sitat fra: Hest på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:42
Det står ikke eksplisitt 6,6 kW på den , men Quick-charge pack , så da er trolig 32A uaktuelt uansett.

QuickCharge er CHAdeMO og var ekstrautstyr på diverse tidlige USA modeller. Da er det snakk om 50kW lading fra egne ladestasjoner med fast kabel og annen ladekontakt. Denne skal fungere fint på alle CHAdeMO hurtigladere her i landet.

Selv om jeg ikke skal anbefale Bilemautstyr er de greie for å vise typen det er snakk om:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/

Vil da bli noe lignende artnr: 35-232

Et alternativ er den som Elbilhjelpen.no selger med både CEE og schuko hvis elektrikker går med på å montere en sånn:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_b%C3%A5de_1_fase_16A_Cee_og_Shuko


Siden det er snakk om egenimport og folk med erfaring med USA-import regner jeg med at nødvendige undersøkelser som rapport fra carfax eller lignende er sjekket ut så man ikke får en bil som har vært skadet/kondemnert på et eller annet vis.

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

Hest

Takk, Emil det hjalp.

Kombistikket virker jo kjempesmart, ellers ser jeg jo at det finnes overganger .

CARFAX er sjekket og er helt "ren".

Så er det bare å vente på båten ...

Hest :D

emil

Sitat fra: Hest på mandag 02. mars 2015, klokken 09:26
Takk, Emil det hjalp.

Kombistikket virker jo kjempesmart, ellers ser jeg jo at det finnes overganger .

CARFAX er sjekket og er helt "ren".

Så er det bare å vente på båten ...

Hest :D

Lykke til videre. Jeg koser meg daglig med min 2012 USA bil. 30 mil kjørt denne helgen og så blir det vel rundt 60-70 mil neste helg.

Sjekk ellers opp hva som eventuellt må gjøres med bilen for å få den registgrert i Norge. Har vel vært noe snakk om manglende parklys eller lignende på enkelte utgaver. Husker ikke helt, og jeg kjøpte min fra forhandler så jeg slapp alle sånne utfordringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA