Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lydpakke Tesla vs Leaf Tekna

Startet av Luftventil, torsdag 19. mars 2015, klokken 06:01

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: Finnøy på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:16
Sitat fra: MagT på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:04
Selv om E-Golfen hadde varmepumpe klarte den bare 108 kilometer før batteriet var tomt. Det er vel litt skuffende?

Leaf stoppet etter 102, så dette tilsier vel at E-Golf og Leaf har nesten like lang rekkevidde.

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208

Hadde egentlig forventet at eGolfen skulle klare seg enda lengre enn Leaf, sannsynligvis er det dårligere virkningsgrad på varmepumpen i eGolf vs varmepumpen i Leaf. Med minimal bruk av varmeapparatet i sommer og høsttemperaturer har jeg klart betydelig lengre kjørelengde med eGolf enn Leaf.
Viser igjen et NEDC rekkevidder er svada.

Synd at de ikke hadde med Soul. Jeg kjører til lysløypa, 55 km hver vei:
Første 45 km 6-700 høydemetre opp og ned, så stigning til 450-500 moh til slutt og retur, totalt 120 km. Forvarmet bil 25 grader ved start, 2-3 timer i lysløypa for så å returnere med varme. Kjører alltid med varme. Når jeg er hjemme igjen har jeg typisk 30 km restrekkevidde, altså totalt 140 km.
Kjører mer økonomisk på vei til lysløypa. Sist søndag hadde vi slaps på deler av strekningen, men det hadde ikke stor innvirkning på forbruket.
Så det ser ut til at Soul har rimelig klart lenger rekkevidde enn Leaf og Golf, samt fungerende og energibesparende varmepumpe.

e-Kvaase

Sitat fra: K S på fredag 27. februar 2015, klokken 09:03
Sitat fra: Finnøy på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:16
Sitat fra: MagT på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:04
Selv om E-Golfen hadde varmepumpe klarte den bare 108 kilometer før batteriet var tomt. Det er vel litt skuffende?

Leaf stoppet etter 102, så dette tilsier vel at E-Golf og Leaf har nesten like lang rekkevidde.

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208

Hadde egentlig forventet at eGolfen skulle klare seg enda lengre enn Leaf, sannsynligvis er det dårligere virkningsgrad på varmepumpen i eGolf vs varmepumpen i Leaf. Med minimal bruk av varmeapparatet i sommer og høsttemperaturer har jeg klart betydelig lengre kjørelengde med eGolf enn Leaf.
Viser igjen et NEDC rekkevidder er svada.

Synd at de ikke hadde med Soul. Jeg kjører til lysløypa, 55 km hver vei:
Første 45 km 6-700 høydemetre opp og ned, så stigning til 450-500 moh til slutt og retur, totalt 120 km. Forvarmet bil 25 grader ved start, 2-3 timer i lysløypa for så å returnere med varme. Kjører alltid med varme. Når jeg er hjemme igjen har jeg typisk 30 km restrekkevidde, altså totalt 140 km.
Kjører mer økonomisk på vei til lysløypa. Sist søndag hadde vi slaps på deler av strekningen, men det hadde ikke stor innvirkning på forbruket.
Så det ser ut til at Soul har rimelig klart lenger rekkevidde enn Leaf og Golf, samt fungerende og energibesparende varmepumpe.

Mulig du har rett, men dette blir jo bare synsing, og noe du antar.
Kommer jo helt an på hvordan de har kjørt disse bilene, antall stopp osv.
Er for øvrig enig i at det er synd at Soul EV ikke var med i testen, så man kunne sammenlignet.

olebakk

#17
Jeg hentet ut min e-golf i går, og kjørte fint de 111 km hjem i dag (0-4 grader ute) men da på ECO+ og 16km til gode. Jeg har helt ubetydelig erfaring med elbil. Så på en måte er nok ikke det TV2 kom frem til et så veldig urealistisk resultat, men tror det hjelper med elbil-erfaring.

timingbeltkiller

Har du mer enn 40 km til jobben uten lademulighet der eller 80 med,
bør du ikke satse på annen elbil enn Tesla som året rundt bil
med mindre du bevisst planlegger å fryse og/eller lusekjøre for å strekke rekkevidden.

Særlig lusekjøring i 50-60 kmt strekker rekkevidden betydelig.
Men da bør det være motorvei hvor du kan ligge i fred og ro i høyrefeltet uten å ergre livet av medtrafikkantene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

moby666

Hovedproblemet til eGolf er at det kan ta opptil dobbelt så lang tid å lade opp bilen igjen i forhold til feks Leaf, rart at ikke testen nevnte dette...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Råde

Sitat fra: moby666 på lørdag 28. februar 2015, klokken 20:20
Hovedproblemet til eGolf er at det kan ta opptil dobbelt så lang tid å lade opp bilen igjen i forhold til feks Leaf, rart at ikke testen nevnte dette...
Litt vanskelig å si det hvis teslaen hadde enkeltsaker og den store pakka (det var vel en 85). Da ble det tigangen.

Det teller uansett ikke så mye bare du har DC inntak (og tilgang på kompatibel hurtiglader). Pingleladerene til e-Golf og Leaf duger ikke til AC lading på langtur så å utelate det av testen er ingen stor krise.
e-Golf | X75D

moby666

Tenker ikke bare på langkjøring, men hvis man har 8-10 mil til jobben og da rekker ikke bilen å lade opp før hjemturen med en egolf. Jeg har 7 mil til jobben og mulighet for 32 amp lading på jobben og det hender jeg er ute et par ganger i løpet av dagen også
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Bawler

Sitat fra: moby666 på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:08
Tenker ikke bare på langkjøring, men hvis man har 8-10 mil til jobben og da rekker ikke bilen å lade opp før hjemturen med en egolf. Jeg har 7 mil til jobben og mulighet for 32 amp lading på jobben og det hender jeg er ute et par ganger i løpet av dagen også

Har man 16amp ladepunkt med 16a kladd, så bør bilen være full på en 8 timers arbeidsdag.
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Svk


Råde

Sitat fra: Svk på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:01
Hvorfor fikk vi ikke med 16A kladd?
Fordi du ikke "skal" lade med 16A på schuko, så da måtte de levert med to kabler. En schuko 10A og en CEE 16A.
e-Golf | X75D

Svk

Sitat fra: Råde på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:25
Sitat fra: Svk på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:01
Hvorfor fikk vi ikke med 16A kladd?
Fordi du ikke "skal" lade med 16A på schuko, så da måtte de levert med to kabler. En schuko 10A og en CEE 16A.
Kunne jo gått stått som ekstra utstyr!?

Sidewinder

Jeg fikk med 2 kabler. Den "vanlige" og en som er "lik" i begge endene?
Har ikke helt funnet ut hvor jeg kan bruke den?

Svk

Jeg fikk også med den. Den er vel til de nye ladestasjonene?
Vanlig stikkontakt er vel på vei ut!? Mulig og montere en slik kontakt hjemme uten noen dyr styrebox?

Råde

Sitat fra: Svk på søndag 01. mars 2015, klokken 08:19
Jeg fikk også med den. Den er vel til de nye ladestasjonene?
Vanlig stikkontakt er vel på vei ut!? Mulig og montere en slik kontakt hjemme uten noen dyr styrebox?
Nei. Type 2 krever boks for den har ikke kladd. Skal du ha noe hjemme som ikke er schuko (som ikke er på vei ut i hjemmet i hvert fall) så blir det CEE og ledning med kladd.
e-Golf | X75D

Johnny

Sitat fra: Sidewinder på søndag 01. mars 2015, klokken 00:11
Jeg fikk med 2 kabler. Den "vanlige" og en som er "lik" i begge endene?
Har ikke helt funnet ut hvor jeg kan bruke den?

Dette er det jeg kaller kjøpesenterkabelen. Den er som sagt til de nye ladepunktene som blir satt opp nå for tiden. Det vil med andre ord si at du parkerer for 15kr i timen, og lader for 3...

Kabelen jeg fikk med, er 6 meter lang. Litt upraktisk spør du meg, siden det er naturlig å parkere nermere ladepunktet en det.

Jeg har kappet kabelen, så nå har jeg to kabler av litt mer passende lengde.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA