Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lydpakke Tesla vs Leaf Tekna

Startet av Luftventil, torsdag 19. mars 2015, klokken 06:01

« forrige - neste »

Luftventil

Selv om E-Golfen hadde varmepumpe klarte den bare 108 kilometer før batteriet var tomt. Det er vel litt skuffende?

Leaf stoppet etter 102, så dette tilsier vel at E-Golf og Leaf har nesten like lang rekkevidde.

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: MagT på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:04
Selv om E-Golfen hadde varmepumpe klarte den bare 108 kilometer før batteriet var tomt. Det er vel litt skuffende?

Leaf stoppet etter 102, så dette tilsier vel at E-Golf og Leaf har nesten like lang rekkevidde.

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208

Hadde egentlig forventet at eGolfen skulle klare seg enda lengre enn Leaf, sannsynligvis er det dårligere virkningsgrad på varmepumpen i eGolf vs varmepumpen i Leaf. Med minimal bruk av varmeapparatet i sommer og høsttemperaturer har jeg klart betydelig lengre kjørelengde med eGolf enn Leaf.
Viser igjen et NEDC rekkevidder er svada.

mihkku

På en annen side så klarte Tesla "bare" 304km. De fleste er vel klar over at rekkevidden aldri stemmer og her burde jo bilprodusentene ta et tak. Blir jo det samme som watt på forsterker dette.

afo

Dette tilsier jo et forbruk på over 20kWh/100km. Aldri hatt så høyt forbruk, selv i mange kuldegrader. Hvordan kjører disse "testerne"? Enda flere kommentarer fra slekt, venner og kollegaer om at "bilen din klarer bare 100km blabla osv. Jeg så det i avisa/på tv"

thomanie

De skriver at de kjørte turen i mange etapper i teksten, altså mange start og stopp (bytte sjåfører?). Min erfaring er at dette bruksmønsteret stjeler masse rekkevidde, og drar opp forbruket dramatisk. Ut fra føret på filmen ville jeg fra egen erfaring forventet ett forbruk på rundt 18kWh/100km (16" Aspen + Continetal piggfri, Normal modus, over 25km distanse). Utetemperatur, høydeforskjell på turen, type/størrelse dekk og dekktrykk, er jo erfaringsmessig andre vikitge faktorer for faktisk rekkevidde, og ukjente her. I så måte blir dette mer en relativ sammenligning av de tre bilene, enn hvor langt den enkelte kan faktisk kjøre.
T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

grorudklovnen

Med det kjøremønsteret tv2 bedrev med så må man kanskje konkludere at VP på egolf ikke gir særlig lengre rekkevidde enn uten VP?

Jeg testet forøvrig rekkevidden i helgen med egolfen uten VP i Oslo-området og klarte ca. 150 km. Litt bedre vær og sol var det som skulle til.

Thomas Parsli

Det er interessant at ikke TV2 testet en fossilbil (eller to) samtidig?
Da vill vi sett at faktisk forbruk er en god del høyere enn det produsenten oppgir -og kanskje sett hvor økonomisk TV2 kjørte.

Jeg synes 108km er lite, får det samme på vår 2012-modell (uten varmepumpe og med elendig isolasjon av varmeanlegget) når jeg kjører uøkonomisk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hottentott33

Det høres kanskje litt lite ut, men i snø/slaps og kjøring på motorvei der fartsgrensene ble holdt, samt sjåfører som aldri har kjørt bilene før og ikke kan alle triksene, så er vel ikke 108 km så steingalt? Eller burde det blitt mer selv om uvante sjåfører, de har kanskje overdrevet med gasspedalen?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Svk

108 må vel være bra. Står jo 100-130vinter i tekniskedata på vw.no
På sommer står det 130-190


e-max

Ser at noen ganger trekker VP over 4kwh. Opplever like lang rekkevidde som på alle ion jeg har hatt. Litt skuffende med 10-12 mil selv når jeg kjører super forsiktig. Tror VP ikke helt fungerer etter planen. Temp ligger ca på 0-5 grader men ganske våt veibane på Sørlandet.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Sidewinder


hottentott33

Sitat fra: Sidewinder på torsdag 26. februar 2015, klokken 23:30
Så ikke programmet.

Hvem vant testen?

Linken til en forkortet videoreportasje ligger øverst i tråden her. Men oppsummeringen er i allefall at Leaf klarte 102 km, e-Golf klarte 108 km og Tesla'en gikk 304 km av 502 km. Da var det motorveikjøring der fartsgrensen ble holdt, samt snøføre på deler av turen ser det ut til.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Svk


Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Svk på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:57
108 må vel være bra. Står jo 100-130vinter i tekniskedata på vw.no
På sommer står det 130-190

Strekningen de kjørte har minimalt med stigning, det er mye 60 og 70km/t og hvis de ikke har kjørt spesielt rare steder er det også lite start/stop (jeg vet de stoppet for å bytte sjåfør flere ganger).
Klarer de 108km der, klarer de sikker 70-80km på vestlandet.

Jeg savner "fasit" i form av forbruket på en fossilbil, eller resultater fra en fast rute.
Men dette er vel underholdning i større grad enn opplysning...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA