Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Daglig rekkevidde og hurtiglading

Startet av tomrh, onsdag 18. mars 2015, klokken 20:05

« forrige - neste »

tomrh

Flere trillingeiere har kanskje slitt ut sommerdekka sine og må ha nye? Her er en oversikt over de med lavest rullemotstand. Tar med også alternative dimensjoner med under 2% avvik i rulleomkrets som også passer originalfelgene, med lenke til en nettbutikk med mer info om dekket.

Av alternative dimensjoner så fungerer 175+155 bra, 185+155 som OE, men 185+145 blir ustabilt. 155 foran øker stabilitet ift. sterk sidevind.

Foran, alle rullemotstand C:

Bak, alle rullemotstand A:

Bak, alle rullemotstand B:

Bak, alle rullemotstand C:

MFS = med felgbeskyttelse
XL = forsterket dekk, tåler høyere belastning
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

(Jeg har valgt Pirelli Cinturato P1 Verde foran og bak pga. våtgrepkarakter B )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#2
Det finnes faktisk et dekk med rullemotstand A som passer bak:

Toyo NanoEnergy 2 i 185/55R15.

Oppdaterte lista i første innlegg. Er jo en revolusjon. Enasave (som vi alle kjenner ;)) med sin C kan i beste fall ha RRC=7,8, og NanoEnergy2 i verste fall RRC=6,5. Dvs. rullemotstanden er minst 17% lavere!

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. februar 2015, klokken 08:06
(Jeg har valgt Pirelli Cinturato P1 Verde foran og bak pga. våtgrepkarakter B )
(Æsj, nå angrer jeg litt på Cinturato P1-kjøpet..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Ta det helt med ro.  Se tidligere diskusjon om tema. Det skiller ikke mange meter i rekkevidde .  God helg
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#5
Gjorde et eksperiment da jeg skiftet dekk i kveld. Skiftet bare bakdekka, fra Hakka R2 i 185 på 5,5" felg til Pirelli Cinturato P1 Verde i 175 på original 5"-felg. Målte retardasjon på samme omtrent flate strekning før og etter dekkskiftet og fikk noen interessante tall. Målte ved å kjøre i litt over 70, sette i N og starte stoppeklokke når speedometeret viste 70. Tok rundetider ved 50, 40, 30 og stoppet tiden ved 20 km/t.

For Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 på Sento Mits 5,5"
70 km/t: 0 sek
50 km/t: 13,4 sek
40 km/t: 21,5 sek
30 km/t: 32,7 sek
20 km/t: 44,8 sek

Siden 185/55R15 har 1,9% større omkrets enn 175/55R15 korrigerte jeg for dette ved å måle retardasjon fra 71 km/t ved sistnevnte dimensjon. Fikk flg. tall.

For Pirelli Cinturato P1 Verde 175/55R15 på original 5":
71 km/t: 0 sek
51 km/t: 14,6 sek
41 km/t: 21,5 sek
30 km/t: 30,5 sek
20 km/t: 40,9 sek

Dette er ikke pinlig nøyaktige tall, og flatstrekka var ikke eksakt flat heller, faktisk bittelitt motbakke. Men alt annet var likt, utetemperatur, kjøreforhold, vind, sjekket at dekktrykk var akkurat 2,5 bar både før og etter, ja alt var likt utenom bakhjula. Mellomtidene er svært interessante her. Hakka R2 har lavest rullemotstand B mens Pirelli har C. Men 175 på 5"-felg er noe smalere enn 185 på 5,5"-felg og har derfor lavere luftmotstand. Vi ser at Pirelli holdt farta bedre mellom 70 og 50, men ble forbikjørt av Hakka ved lav hastighet. Det betyr at ved retardasjon fra 70 til 50 så teller lavere luftmotstand mer enn høyere rullemotstand, mens fra 50 og nedover spiller luftmotstanden svært liten rolle og dekket med lavest rullemotstand drar klart i fra.

Det kan derfor være interessant å se på sommerdekk-alternativer i dimensjonene 165/60R15 og 135/70R15 for ekstrem ecomodding. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#6
Rullemotstand C virker å være en "bingokarakter" for oss trilling-eiere mhp dekkvalg, den dekker intervallet RRC = 7,8 - 9,0. Om et dekk har RRC = 7,8 og et annet har 9,0, så får begge C men det andre har hele 15% dårligere rullemotstand enn det første. Og det vil merkes!

Dunlop Enasave 2030 i 175/55R15 har C. Men også Pirelli Cinturato P1 Verde som jeg nylig har satt på bak. Ut fra nedgangen i rekkevidde mistenker jeg førstnevnte å være en god C (nesten B), mens Pirelli nok er en dårlig C (nesten E). Skal sjekke litt forbruk framover, men frykter at disse snart havner på finn.no..

(Jeg har disse Pirelliene foran også i 155, la om i fjor, men de gav ikke noe merkbart utslag på rekkevidden, bare forbedret stabiliteten)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#7
Sitat fra: tomrh på onsdag 08. april 2015, klokken 08:13
Skal sjekke litt forbruk framover
Verste jeg har sett, disse gir en rekkevidde som jeg hadde med de gamle Conti TS800 vinterdekka. Og disse skal liksom ha rullemotstand C? ???  :o

Så hvilke konklusjoner kan trekkes?

  • Trillinger er spesielt følsom for variasjoner i rullemotstand, kanskje mer enn andre elbiler?
  • Rullemotstand for bakdekk har mye mer å si enn for framdekk på trillinger.
  • Dunlop Enasave må være veldig nær en B. Alle andre bakdekk med rullemotstand C vil derfor med stor sansynlighet ha litt høyere rullemotstand enn Enasave.
  • Det kan kanskje være store individuelle variasjoner av dekk innen samme produktkategori? I så fall er EU's karaktersystem verdiløst for dette dekket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Byttet i forrige uke over til sommerdekk, INGEN endringer i km på displayet, absolutt ingen. Spiller rullemotstanden egentlig en veldig liten rolle i forbruket?

emil

Sitat fra: pwb på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:27
Byttet i forrige uke over til sommerdekk, INGEN endringer i km på displayet, absolutt ingen. Spiller rullemotstanden egentlig en veldig liten rolle i forbruket?

Gjettometeret vet da ikke hva slags dekk som står på, og på trillingene baserer den vel seg på tidligere forbruk som på de fleste andre elbilene.

Hvordan du kjører har også mye å si, og på en del føre og kjørestiler har det mindre å si prosentvis for totalen enn andre. Hva slags vinterdekk du hadde på er jo også relevant for saken. Det er først for de som skal ut på langtur og kjøre veldig økonomisk at rullemotstanden virkelig har noe for seg. De som kun bruker elbilen til jobbpendling 2-3 mil hver vei og tar sin forurensende dieselbil på alle lengre turer merker mindre.

For egen del merket jeg reduksjon i forbruket på Leafen på ca 10% på langtur på tørre veier etter at sommerdekkene kom på, men de tallene lyver litt siden jeg ved å ha mer batterikapasitet tilgjengelig og mye bedre tetthet på hurtigladere kjørte litt fortere enn vanlig og dermed fikk et høyere forbruk enn jeg ellers ville hatt. Tallene mine er også basert på faktisk forbruk, gjettometeret er like på bærtur som ellers.

tomrh

#10
Sitat fra: pwb på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:27
Byttet i forrige uke over til sommerdekk, INGEN endringer i km på displayet, absolutt ingen. Spiller rullemotstanden egentlig en veldig liten rolle i forbruket?
Du har sikkert ContiVikingContact 6 vinterdekk, og de originale Dunlop Enasave 2030? Hvis du ikke opplever noen forskjell betyr det at de har nesten lik rullemotstand.

Til sammenligning la jeg på vinterdekka igjen forleden kveld etter værmeldinger om snø og kuldegrader, og rekkevidden økte med 10-15 km. Det sier sitt om de der Pirelli-dekkene.

Opprinnelig trodde jeg rullemotstand betydde lite, kanskje noen få kilometer fra eller til i rekkevidde. Men virker som det betyr mye mer enn jeg trodde. Spent på å få på de der NanoEnergy-dekka jeg bestilte og se hva de utgjør.

For å få et inntrykk av hva rullemotstand utgjør, så se på årets sommerdekktest fra NAF, scroll ned til Rullemotstand og se på økning i forbruk. For elbiler multipliserer vi tallene med 3.

Testvinneren ContiPremiumContact5 har 3,2% økning i forbruk i forhold til Goodyear. Det tilsvarer 9,6% økt strømforbruk for elbiler. For i-MiEV betyr det i praksis en reduksjon i rekkevidde fra 120 km til 108,5 km. Sjekket opp rullemotstand til disse dekkene, Goodyear EfficientGrip Performance har karakter B mens ContiPremiumContact5 har karakter C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: emil på tirsdag 14. april 2015, klokken 08:30
Sitat fra: pwb på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:27
Byttet i forrige uke over til sommerdekk, INGEN endringer i km på displayet, absolutt ingen. Spiller rullemotstanden egentlig en veldig liten rolle i forbruket?

Gjettometeret vet da ikke hva slags dekk som står på

Nei, men trodde den regnet ut fra siste 20-30km men hvis den regner ut på siste uka eller mnd så får jeg bare vente å se om det blir noen forksjell.

TB

Du tenker på visning ved oppstart av 100% lada bil? Denne viser estimat frå siste km før bilen vart parkert. Dette er for kort strekning til at rullemotstand vil ein betydning. Om du har stigning heim vil du aldri sjå spesielt høge tall.

Rullemotstand vil vise ein forskjell ved "langtur" - ved at bilen går lenger enn den "forventer".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Jeg kjører samme distanse t/r jobb hver dag og vet hvor mange batteristrek jeg bruker i forhold til temperatur og føre. Avvik i rekkevidde oppdages ganske raskt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nofuelno

Har et ekstra sett med de originale dekk som fulgte med i-MiEV'en i 2011 om noen er interessert...

Husker ikke dekkmerke i farta.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA