Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alternativ nosecone

Startet av spigney, onsdag 18. mars 2015, klokken 17:13

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 27. februar 2015, klokken 14:03Poenget er at til en kurs (pris) tilsvarende en P/E på 135 så får man igjen pengene hvis de gjør det ekstremt bra, ellers ikke. Med andre ord er oppsiden allerede tatt ut i prisen på aksjen, og av den grunn så er det mitt råd å holde seg unna akkurat denne aksjen, men den enkelte får selv avgjøre hvilken risikoprofil man ønsker å ha, inklusive alle pengene på Lotto.
Poenget er at ikke all oppsiden er priset inn.

Hvis Tesla i 2035 selger 5 mill biler til snitt på $40k per stk og 15% margin, så vil de tjene 30 mrd USD per år, og med dagens kurs vil P/E ligge på ca 0,85. Altså om prisen skulle tidoble seg ville de fortsatt være billig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. februar 2015, klokken 14:25
Sitat fra: arthur på fredag 27. februar 2015, klokken 14:03Poenget er at til en kurs (pris) tilsvarende en P/E på 135 så får man igjen pengene hvis de gjør det ekstremt bra, ellers ikke. Med andre ord er oppsiden allerede tatt ut i prisen på aksjen, og av den grunn så er det mitt råd å holde seg unna akkurat denne aksjen, men den enkelte får selv avgjøre hvilken risikoprofil man ønsker å ha, inklusive alle pengene på Lotto.
Poenget er at ikke all oppsiden er priset inn.

Hvis Tesla i 2035 selger 5 mill biler til snitt på $40k per stk og 15% margin, så vil de tjene 30 mrd USD per år, og med dagens kurs vil P/E ligge på ca 0,85. Altså om prisen skulle tidoble seg ville de fortsatt være billig.

Jeg har også tro på Tesla, for all del. Men slike nøkkeltall vi ser nå får meg til å bli skeptisk uansett hvilket selskap det er snakk om. Det er noen forutsetninger som jeg tror må på plass før 5 mill biler i 2035 (Årlig vekst på 28%) er realistisk.

1. Luke ut feil som genererer masse reklamasjoner. 
2. Få fart på Kina-salget.
3. Få ut Model 3 så fort som mulig - forutsatt at nr 1 er på plass. Dette bør skje før en eller flere konkurrenter
får ut fingeren og lager en bil med 30 mil + rekkevidde i denne klassen.

Akkurat nå føler jeg at ingen av disse er på plass - og forhåndsbestillingene på Model X vil jeg tro er priset inn for lenge siden. Sterk dollar gjør heller ikke saken enklere. Men dette er bare slik en amatør ser på saken  ;) 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. februar 2015, klokken 14:25

Hvis Tesla i 2035 selger 5 mill biler til snitt på $40k per stk og 15% margin, så vil de tjene 30 mrd USD per år, og med dagens kurs vil P/E ligge på ca 0,85.
Hvor mye avskriving av investerings- og utviklingsmilliardene er inkludert i denne E?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. februar 2015, klokken 14:25
Sitat fra: arthur på fredag 27. februar 2015, klokken 14:03Poenget er at til en kurs (pris) tilsvarende en P/E på 135 så får man igjen pengene hvis de gjør det ekstremt bra, ellers ikke. Med andre ord er oppsiden allerede tatt ut i prisen på aksjen, og av den grunn så er det mitt råd å holde seg unna akkurat denne aksjen, men den enkelte får selv avgjøre hvilken risikoprofil man ønsker å ha, inklusive alle pengene på Lotto.
Poenget er at ikke all oppsiden er priset inn.

Hvis Tesla i 2035 selger 5 mill biler til snitt på $40k per stk og 15% margin, så vil de tjene 30 mrd USD per år, og med dagens kurs vil P/E ligge på ca 0,85. Altså om prisen skulle tidoble seg ville de fortsatt være billig.

Er det lov å spørre hvor mye du har kjøpt aksjer for i Tesla?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:27Hvor mye avskriving av investerings- og utviklingsmilliardene er inkludert i denne E?
Det var ikke en detaljert analyse, bare en grov skisse. Det er mye den ikke tar hensyn til, blant annet muligheten for å selge batterier fra Gigafactory til stasjonær lagring, muligheter rundt superladernettverket, mulighet for å selge drivlinjer til andre bilprodusenter, muligheter innenfor andre markeder (eltog/elbuss/ellastebil/elskip), osv. Vi står foran en revolusjon innefor transport, energiproduksjon og distribusjon, og jeg ser på det slik at Tesla har et enormt bra utgangspunkt.

Sitat fra: arthur på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:09Er det lov å spørre hvor mye du har kjøpt aksjer for i Tesla?
Det er lov. Akkurat nå har jeg rundt 500.000 kroner i TSLA. Jeg er fortsatt i pluss, men jeg kjøpte også en del aksjer når kursen var høyere, så jeg er ikke masse i pluss.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Da velger jeg å tro at du er en rimelig profesjonell investor som også har lagt inn en stop loss ordre eller har sikret deg på annet vis (salgsopsjoner?) mot negativ utvikling i verdien på aksjen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på lørdag 28. februar 2015, klokken 17:58
Da velger jeg å tro at du er en rimelig profesjonell investor som også har lagt inn en stop loss ordre eller har sikret deg på annet vis (salgsopsjoner?) mot negativ utvikling i verdien på aksjen.
Nei. Jeg syns ikke noe om stop-loss, da man må selge aksjene! Jeg har tro på Tesla uavhengig av om aksjekursen svinger pga oljeprisen, Broder-artikler eller hva enn. Hvis Tesla går ned kommer jeg trolig til å kjøpe mer aksjer, så fremt Tesla ikke gjør noen store brølere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Ja, hele poenget med en stoploss er jo nettop å få solgt aksjene før de faller ytterligere i verdi så der er vi helt enige. Har du en stoploss på f.eks 10% og kursen faler med 10% eller mer blir aksjene solgt, kursen faller ytterligere 10% og da kjøper du tilbake det samme antall aksjer som du solgte og er i en bedre posisjon enn uten en stoploss ordre. Blir jo litt på siden av temaet dette her, men å satse så mye på en enkelt aksje og kun med den mening at uansett så vil verdien gå opp er en ganske risikabel strategi og kanskje heller ikke så helt klok?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på søndag 01. mars 2015, klokken 07:00
Ja, hele poenget med en stoploss er jo nettop å få solgt aksjene før de faller ytterligere i verdi så der er vi helt enige. Har du en stoploss på f.eks 10% og kursen faler med 10% eller mer blir aksjene solgt, kursen faller ytterligere 10% og da kjøper du tilbake det samme antall aksjer som du solgte og er i en bedre posisjon enn uten en stoploss ordre. Blir jo litt på siden av temaet dette her, men å satse så mye på en enkelt aksje og kun med den mening at uansett så vil verdien gå opp er en ganske risikabel strategi og kanskje heller ikke så helt klok?
Jeg er enig i at risikoen er litt høyere uten stoploss, men jeg anser denne risikoen som verdt det. Det er like trolig at aksjen går ned 10%, for så å gå opp 20%, og så har man tapt 20% når man da skal kjøpe seg inn igjen. Pluss at man da har brukt 0,2% på kurtasje. TSLA er en aksje med ganske store svingninger, og det må man bare være klar over om man skal sitte med en posisjon.

Jeg kan også si at jeg regner meg selv som en aksjeinvestor mer enn en aksjespekulant. Mitt mål er å få ut en gevinst på lang sikt, ikke å holde på med day-trading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Sitat fra: Mippen på fredag 27. februar 2015, klokken 12:44
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 27. februar 2015, klokken 12:19
Sitat fra: arthur på fredag 27. februar 2015, klokken 10:05
For øyeblikket ser det nesten ut som om det eneste vi vet om fremtiden er at vi ikke vet så mye om fremtiden
Vi vet 100% sikkert: Det går til helvete.
Vi vet 0% sikkert: Når det skjer.

Hvorfor tror du det?

Tja... Om ca. 5 milliarder år slukkar sola. Så om ein tek med vilkår 2 er vel ikkje timingbeltkiller så langt unna sanninga ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Spiffster

Det er en ting Tesla skal ha og det er at de har de mest fanatiske kundene. For ganske mange er ALT positivt med merket. No offence Espen, men når du har en Tesla, reserverer en ny og bruker mye penger på høyrisiko aksjer i selskapet så er du en fanatiker og det trenger Tesla :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OlavEmil på søndag 01. mars 2015, klokken 10:17Tja... Om ca. 5 milliarder år slukkar sola. Så om ein tek med vilkår 2 er vel ikkje timingbeltkiller så langt unna sanninga ;) .
Man kan jo se for seg en fremtid der Tesla/SpaceX har blitt et stort megaselskap i rommet. Ala EveOnline, eller selskapet i Alien-universet. Da er det ikke solens levetid som er den begrensende faktoren. :)

Men til slutt vil universet gå inn i varmedøden. Virker som 10^100 år er en ganske fast grense for den aboslutt maksimale tidsperioden Tesla kan overleve. http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_death_of_the_universe
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Spiffster på søndag 01. mars 2015, klokken 10:29
Det er en ting Tesla skal ha og det er at de har de mest fanatiske kundene. For ganske mange er ALT positivt med merket. No offence Espen, men når du har en Tesla, reserverer en ny og bruker mye penger på høyrisiko aksjer i selskapet så er du en fanatiker og det trenger Tesla :)
Jeg har faktisk ikke en Tesla i dag. Men det skal bli Model X. (Det kunne fint ha blitt en 85D om jeg hadde klart å overtale kona.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 01. mars 2015, klokken 10:33
Sitat fra: OlavEmil på søndag 01. mars 2015, klokken 10:17Tja... Om ca. 5 milliarder år slukkar sola. Så om ein tek med vilkår 2 er vel ikkje timingbeltkiller så langt unna sanninga ;) .
Man kan jo se for seg en fremtid der Tesla/SpaceX har blitt et stort megaselskap i rommet. Ala EveOnline, eller selskapet i Alien-universet. Da er det ikke solens levetid som er den begrensende faktoren. :)

Men til slutt vil universet gå inn i varmedøden. Virker som 10^100 år er en ganske fast grense for den aboslutt maksimale tidsperioden Tesla kan overleve. http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_death_of_the_universe

;D
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA