Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skrytebilder

Startet av Bugsy, onsdag 18. mars 2015, klokken 16:06

« forrige - neste »

kristiansander91

Heisann!

Henta leafen min idag men sliter litte grann med å forstå med på disse ladestasjonene, min leverandør av bilen refererte til denne nettsiden som gir deg tilgang til en såkalt ladebrikke som lar deg lade: http://gronnkontakt.no/#form-start

Hva jeg ikke forstå er hva denne flexiladeren er, MÅ jeg ha denne for å i det hele tatt bruke noen ladestasjoner i hele Norge? Må jeg ha ladebrikke? Hvilken ladebrikke?
Elbil.no har også en ladebrikke på vei ut...

Idag har jeg 6-16A laderen til Leafen med mulighet for 3.3kwh, 6.6kwh og standard hurtiglading.

OBS! Super nybegynner på EL bil!

jkirkebo

Sitat fra: kristiansander91 på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:47
Heisann!

Henta leafen min idag men sliter litte grann med å forstå med på disse ladestasjonene, min leverandør av bilen refererte til denne nettsiden som gir deg tilgang til en såkalt ladebrikke som lar deg lade: http://gronnkontakt.no/#form-start

Hva jeg ikke forstå er hva denne flexiladeren er, MÅ jeg ha denne for å i det hele tatt bruke noen ladestasjoner i hele Norge? Må jeg ha ladebrikke? Hvilken ladebrikke?
Elbil.no har også en ladebrikke på vei ut...

Idag har jeg 6-16A laderen til Leafen med mulighet for 3.3kwh, 6.6kwh og standard hurtiglading.

OBS! Super nybegynner på EL bil!

"Flexilading" er vel et uttrykk noen har funnet på for AC Type 2 lading med høyere effekt enn 3.3kW virker det som. Uansett trenger du Type 2 kabelen for lading på nyere ladestolper (ikke på hurtigladere).

Ang. ladebrikker så ville jeg anskaffet Fortum sin og Grønn Kontakt sin. Koster til sammen en femtilapp og fjerner en større feilkilde ved lading, nemlig SMS-kommunikasjon. Dessuten er SMS-lading eller lading med app typisk dyrere enn lading med brikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Elbilforeningens ladebrikke skal kunne erstatte Grønn Kontakt og Fortums ladebrikker. Du må imidlertid registrere denne hos Grønn Kontakt og Fortum. http://elbil.no/bli-medlem/medlemsfordeler/3427-ladebrikken-fra-elbilforeningen
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

kristiansander91

Aha, nå forstår jeg litt mer.
Men flexiladeren, er det verdt å kjøpe denne for 2000kr?

Thomas Parsli

Det Grønn Kontakt kaller "Flexilading" er Type 2 (dvs. 16A/32A) og kalles ofte semihurtiglading

De tilbyr hurtiglading (Chademo i ditt tilfelle) og semihurtiglading (6,6kW i ditt tilfelle) i to forskjellige pakker: Grunnpakke (etterfakturert for tiden du bruker) og Premiumpakke (forhåndsfakturer per mnd)
Dette er kun abonnementet hos Grønn Kontakt.

Skal du lade hos andre operatører må betale til disse også.

Hvis du leser flexilading som 6,6kW lading med Type-2 kabel tipper jeg du skjønner ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kristiansander91

Aha, der kom lyset da gitt! Takker :)

Siste spørsmål, på jobb så har vi en 400v stikk og en 230v stikk. problemet er at 230v stikker deler strøm med de fleste brune og hvitevarene til kjøkkenet - så når vi bruker litt mange ting her så ryker sikringen om jeg lader leafen her.
Sjefen lurte på om jeg kunne lade via 400v stikket i stedet som går på en egen sikring, er dette mulig?

K S

#6
Sitat fra: kristiansander91 på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:16
Aha, der kom lyset da gitt! Takker :)

Siste spørsmål, på jobb så har vi en 400v stikk og en 230v stikk. problemet er at 230v stikker deler strøm med de fleste brune og hvitevarene til kjøkkenet - så når vi bruker litt mange ting her så ryker sikringen om jeg lader leafen her.
Sjefen lurte på om jeg kunne lade via 400v stikket i stedet som går på en egen sikring, er dette mulig?

Vedrørende 400 volt uttak, så må du sjekke størrelse på stikkontakt, her er en overgang for 16 Ampere.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/


Porsgrunn

Ja det er mulig med en overgang til det utstyret du har som f.eks denne om det er 16 amp rød på jobb

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039

Eller utstyr som kan brukes direkte som denne om det er 32 A

http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html

Thomas Parsli

Sitat fra: kristiansander91 på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:16
Sjefen lurte på om jeg kunne lade via 400v stikket i stedet som går på en egen sikring, er dette mulig?

Ja, med overgang fra 400v 3-fas til 230v 1-fase.
F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kristiansander91

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:30
Sitat fra: kristiansander91 på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:16
Sjefen lurte på om jeg kunne lade via 400v stikket i stedet som går på en egen sikring, er dette mulig?

Ja, med overgang fra 400v 3-fas til 230v 1-fase.
F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039

Thomas

Så det er ikke noe problem å bruke adapter ved å lade?

kristiansander91

Fins det også 400v->230v adapter med 32A støtte?

jkirkebo

Sitat fra: kristiansander91 på torsdag 26. februar 2015, klokken 18:01
Fins det også 400v->230v adapter med 32A støtte?

Jepp, jeg selger slike for 750,- inkl. 16A sikring (om du skal ha adapter over til schuko). Skal du ha til 32A blått skjøtestøpsel er prisen 350,- for da trengs ingen sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kristiansander91

Hei,

Støpselet er rødt tror jeg.
Bare slik at det er nevnt så skal jeg lade med en 16 amper lader på 400v strømkontakten som har en egen sikring i sikringskapet, men strømstikket er en 400v 32amp stikk, har dette noe å si?

jkirkebo

Sitat fra: kristiansander91 på fredag 27. februar 2015, klokken 08:04
Hei,

Støpselet er rødt tror jeg.
Bare slik at det er nevnt så skal jeg lade med en 16 amper lader på 400v strømkontakten som har en egen sikring i sikringskapet, men strømstikket er en 400v 32amp stikk, har dette noe å si?

Nei, ikke så lenge du har korrekt adapter. Et 400V 32A stikk kan faktisk levere nok strøm til å lade hele 6 elbiler på 16A samtidig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rapid

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. februar 2015, klokken 09:06
lade hele 6 elbiler på 16A samtidig ;)

:o  Kan du forklare hvordan? Jeg har tilgang til et sånnt stikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA