Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: garasjelader til tesla

Startet av LGF, onsdag 18. mars 2015, klokken 13:54

« forrige - neste »

LGF

Vi opplever at navigasjonsanlegget er ustabilt. Dvs at ved kjøring hender det i blant at markøren drifter av gårde og er helt på villspor.  Etter to til tre minutter hopper markøren tilbake til riktig sted. Dette skjer ikke på samme sted hver gang - så dårlig satelittdekning er utelukket.

Vi har hatt bilen på veksted. De skiftet GPS-antenne samt gjorde en del oppdateringer basert på feilkodene de fant. De så også problemet ved testing.

Etter vi fikk bilen tilbake har det blitt bedre, men det er rett som det er at vi tar av fra E18 og "flyr" over Malmøya og ut i Oslofjorden...

Noen andre som har opplevd tilsvarende?
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

Råde

Nei, og jeg har også kjørt på E18 :)
e-Golf | X75D

LGF

209 visninger og kun ett svar - da konkluderer jeg med at det er svært få, om noen, som har tilsvarende problem.

Søndag hadde jeg behov for navigasjon for å finne raskeste vei til Oppsal Arena - GPS-en var fullstendig på villspor og kalkulerte de merkeligste ruter fordi den fulgte helt feile gater. Jeg har også tatt frem bildet som viser antall satelitter den tar inn - og det var god dekning med 8 til 10 satelitter som ikke hjalp i det hele tatt...

Da blir det ny tur på verkstedet... >:(
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

Kent

Har heldigvis aldri blitt lurt til å kjøre ut i Oslofjorden.
Tror ikke dette er et veldig vanlig problem nei, så bare å stikke innom å plage verkstedet :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

bno

Sitat fra: LGF på tirsdag 03. mars 2015, klokken 17:09
209 visninger og kun ett svar - da konkluderer jeg med at det er svært få, om noen, som har tilsvarende problem.

Søndag hadde jeg behov for navigasjon for å finne raskeste vei til Oppsal Arena - GPS-en var fullstendig på villspor og kalkulerte de merkeligste ruter fordi den fulgte helt feile gater. Jeg har også tatt frem bildet som viser antall satelitter den tar inn - og det var god dekning med 8 til 10 satelitter som ikke hjalp i det hele tatt...

Da blir det ny tur på verkstedet... >:(

Hei har dette problemet også. Markøren levert sitt eget liv i ett sett. Dette er mer normalen ved mitt anlegg.
Det duger simpelthen ikke. Her et bildet hvordan det arter seg. Kjører på riksvei 44 (gul).

Jeg får finne frem til satelittmenyen for å få identifisert om problemet ligger i antenne eller fødeledning til den. Hva var resultat/konklusjonen for deg LGF?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Cirrisky

Har ikke sett noe slikt problem selv.

Ser ut til å være en defekt med bilen, og må vel bare plage verkstedet til de finner feilen.

bno

Må å få en vurdering fra VW, ja. Det har vært slik en god stund.

bno

Var hos Møller idag. De mente det var signalfeil og vil bytte GPS antennen. Mente at signalet falt ut sporadisk og at det var årsaken. Jeg argumenterte mot dette etter som jeg selv har sett at antall satellitter er tilnærmet konstant. De skifter i morgen så får vi se.

Rio

To ting:

1) Dette skjer med GPS-mottakere fra tid til annen, og skyldes da radioforhold. Signalene fra satellittene er ekstremt svake, og det skal faktisk ikke så mye til for å forstyrre dem, spesielt ikke når man kjører mellom bygninger, under trikke-ledninger, og spesielt ved siden av lange, blanke vertikale vegger.

2) Det er mulig du har med deg noe utstyr som forstyrrer GPS-signalene? Kanskje en støyende mobiltelefon, eller at skjermingen på motorstyringen til bilen ikke er godt nok jordet.

3) Dersom feilen du beskriver oppstår "tilfeldig", og ikke bare når det er dårlig GPS-dekning mellom bygninger, så vil jeg tro at det er selve GPS-modulen som er problemet, og ikke selve antennen. Det sagt, modulen kan være bygget inn i antennen, og når de sier de skal "skifte antennen", så skifter de kanskje modulen også.

Jeg har opplevd det du beskriver med mange GPSer, inkl. den i e-Golf en dag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Har sjekket ut alternativ 1 og 2. Vedr. pkt. 3 så er det fokus nå. Etter å ha hatt denne inne nå med oppdatering der de sa de skulle bytte antenne noe de ikke gjorde (og det er jeg enig i da signalene jevnt over viser 10 av si 13 satellitter så er mottaket godt nok) så har ikke det hjulpet det grann. For noen 10 år siden jobbet jeg som svakstrømsteknikker/reparatør og som radioamatør siden 1972 har jeg viet mye tid til antenne snekring så det tror jeg jeg kan litt om disse tingene uten at jeg blåser meg opp for det  ;). Jeg heller til Rio sitt alternativ 3, men jeg ser også for meg at hele headuniten må skiftes og i disse dieselgate tider må man nok ta i betraktning (tror jeg) at de prøver å kutte hvert bidige hjørne for å unngå utgifter ved å underkommuniserer og forsøke å bortforklare.  Da sitter en slik løsning lengre inne enn før. Har også fått noe feil med at den ikke initierer lading ved overnatt lading for å si det slik. Takk Rio for feedback!

gamer73

GPS'en i golfen har fungert ypperlig så langt for meg.....LANGT bedre enn gps'en i mazda 6' en som heldigvis er solgt...hehe.

Så jeg tror det må være noe feil med din...så dem bytter og styrer og så skal du se alt blir bra:)

Hans Majestet

Jeg har tilsvarende problemer som LGF med navigasjonen i min eGolf. Jeg kommer til å klage på dette når bilen skal inn til første service om et par måneder.

bno

Sitat fra: Hans Majestet på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:09
Jeg har tilsvarende problemer som LGF med navigasjonen i min eGolf. Jeg kommer til å klage på dette når bilen skal inn til første service om et par måneder.

Nå skal Møller Stavanger ha bilen en hel dag i morgen for å søke å løse navi problemet. Dette er da det andre forsøket på å løse dette. Kommer tilbake med en status rapport imorgen.

bno

Har fått tilbake bilen etter en hel dag hos Møller Stavanger. Fortsatt handler det om oppdatering av software. Jeg har valgt å smøre meg med tålmodighet en stund til. Navigasjonen er  ikke bedre. De har sent endel bilder jeg har tatt til teknisk hos Møller. Så får jeg avvente. I disse Dieselgate tider sitter nok bytte av enhet langt inne, men det er deres problem. De vil nok trekke dette ut så langt de kan og idag uttalte de at en ny enhet koster 30000,- Det tar jeg med en klype salt, men det er da ikke det dette dreier seg om. Jeg har fått en viktig utstyrsenhet i bilen som ikke fungerer. Fortsettelse følger....
De som har problemet bør forsøke å avfotografere skjermen i navi modus og ta med /sende til teknikker.

bno

Her er resultatet for mitt vedkommende:

Hei igjen.

Vi har bestilt nytt informasjonselektronikk/navigasjonsenhet til bilen din. Det er en del som ligger i Tyskland,
så det tar 4-5 dager til vi får den. Vi tar kontakt med deg og setter opp tid for skift av den når delen kommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA