Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16A Ladekabel

Startet av multiscan, onsdag 18. mars 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

multiscan

Vet ikke om dette har blitt besvart før men,

Jeg får min P85D i slutten av mars. Bor i en leilighet med fellesgarasje. Det er et strømuttak nær plassen min, har tenkt å bruke dette. Aner ikke hva det tåler.

Dersom det har for liten kapasitet, noen som har erfaring med hva kostnaden er for å få installert et eget uttak for Teslaen, kanskje 32A 230V?


B_Tesla

Dersom det er nytt uttak er det avhengig av avstand til skap. Kabelen må byttes. Ca 5m kabel, sikring og jobb kommer på ca 6k kanskje, ink mva. Lenger avstand er det lenger kabel. Dette er da 32a. 
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Alt fra 1000,- til 100.000,-. Du bør nok få elektriker på befaring for å trekke brukbare konklusjoner :)

Er strømuttaket trukket via ditt sikringskap? Eller er det en del av felles-anlegget?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

multiscan

100k????

Det er fellesgarasje (ca 40 plasser), dette anlegget er felles.
Sameiet har funnet ut at de som har elbil skal betale 2000 kr per år for strøm uansett.

Det er vel rundt 30 meter til elanlegget fra min plass (på rett vegg).

Messel

Sitat fra: multiscan på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:26
Vet ikke om dette har blitt besvart før men,

Jeg får min P85D i slutten av mars. Bor i en leilighet med fellesgarasje. Det er et strømuttak nær plassen min, har tenkt å bruke dette. Aner ikke hva det tåler.

Dersom det har for liten kapasitet, noen som har erfaring med hva kostnaden er for å få installert et eget uttak for Teslaen, kanskje 32A 230V?

Fikk nettopp installert egen kurs til blått industriuttak, ny kabel fra sikringskap og gjennom kjelleren ut til carporten. Tipper ca 15m kabel. Fikk makspris på 10k hos elektriker, én person brukte ca 7 timer på hele jobben. Har ikke fått faktura enda, men tipper den ikke blir særlig mindre enn 10k for å si det sånn  ::)
Svart P85D levert 11. mars

Avh

Noen som vet sjablongbeløp for leie av strømuttak med fast stømpris inkl pr mnd? (32 amp)
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Olemann

#6
Bør nok få den prisen på 2000.- pr år endel opp om man også tillater 32A uttak.  Ellers blir det fort til at de som ikke har elbil sponser de som har det, sånt blir lett til årsmøter med høy temperatur...

Om strømmen koster ca 1 kr/kWt inkl. avgift, mva og nettleie, og du lader med en 32A kurs får du greit 50 kW på en natt  (de som kjører mye) og det er kr. 1500.- pr mnd.  (Joda, ikke mange kjører så mye)
Tipper at en eller annen som ikke har elbil i sameiet ønsker gjøre noe med den prisen dere har på godt under kr. 200 pr. mnd, eller i alle fall ikke godta 32A.

Eller som en annen foreslo:  De som ikke har elbil kan få en bensin-pumpe på sameiets regning satt opp i garasjen  :)

Sitat fra: multiscan på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:47
100k????

Det er fellesgarasje (ca 40 plasser), dette anlegget er felles.
Sameiet har funnet ut at de som har elbil skal betale 2000 kr per år for strøm uansett.

Det er vel rundt 30 meter til elanlegget fra min plass (på rett vegg).

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:47
Bør nok få den prisen på 2000.- pr år endel opp om man også tillater 32A uttak.  Ellers blir det fort til at de som ikke har elbil sponser de som har det, sånt blir lett til årsmøter med høy temperatur...

Strømforbruket er en funksjon av kjørelengde, ikke av ladehastighet. Ladetiden er det eneste som påvirkes av ladehastigheten, med unntak av at effektiviteten til laderne faktisk er litt høyere på 32A enn på 16A (ca. 1% på Tesla etter mine målinger). Så i teorien skal et 32A uttak føre til _lavere_ forbruk enn et 16A uttak, ikke høyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Betalte 6300,- for 32A i min garasje.... Ca 10 meter fra sikringsskapet...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 23:14
Sitat fra: Olemann på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:47
Bør nok få den prisen på 2000.- pr år endel opp om man også tillater 32A uttak.  Ellers blir det fort til at de som ikke har elbil sponser de som har det, sånt blir lett til årsmøter med høy temperatur...

Strømforbruket er en funksjon av kjørelengde, ikke av ladehastighet. Ladetiden er det eneste som påvirkes av ladehastigheten, med unntak av at effektiviteten til laderne faktisk er litt høyere på 32A enn på 16A (ca. 1% på Tesla etter mine målinger). Så i teorien skal et 32A uttak føre til _lavere_ forbruk enn et 16A uttak, ikke høyere.

På den andre siden så rekker du hånden litt raskere opp om noen spør hvem som kan kjøre kokeboken til tante Pose på Løten dersom du til enhver tid har full "tank", og kan lade opp til fullt på 1 natt etterpå, og ikke 3. Så det kan føre til mer kjøring....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Car-El

Bor i borettslag med felles garasje. Fikk pris. 30000kr for egen kurs med måler og 30 meter kabel. Alt dimisjonert for 22kW. Og så kom prisen for Mode3 boksen i tillegg. 

Og en pris på 2000kr i måneden? Med et forbruk på 2kWh/mila og en pris på ein krona kWh. Det blir jo 1000mil (10 000km)i måneden. Tja, kansje... Om du heter Bjørn...  :-\
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Roma

Nå var det da 2000kr pr år TS skrev, og det er BILLIG. Kjører du 25 000km pr år med snitt 200 wh/km så blir det ca 5000 kwh i året.

Mitt stalltips til deg Multiscan: Vær smart. Si takk til dette tilbudet i allefall et år. Deretter kan du vurdere om du virkelig trenger 32 amp. De fleste trenger ikke mer enn 6-8 amp.

Selv kjører jeg 25 000km i året. 13 amper. Plenty. Jeg lader ikke hele natten. Kun 3-4 timer før jeg skal på jobb for å varmt batteri.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 23:14
Sitat fra: Olemann på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:47
Bør nok få den prisen på 2000.- pr år endel opp om man også tillater 32A uttak.  Ellers blir det fort til at de som ikke har elbil sponser de som har det, sånt blir lett til årsmøter med høy temperatur...

Strømforbruket er en funksjon av kjørelengde, ikke av ladehastighet. Ladetiden er det eneste som påvirkes av ladehastigheten, med unntak av at effektiviteten til laderne faktisk er litt høyere på 32A enn på 16A (ca. 1% på Tesla etter mine målinger). Så i teorien skal et 32A uttak føre til _lavere_ forbruk enn et 16A uttak, ikke høyere.

Er vel nærliggende å tro at de som kjører lengre ikke kjlrer fortere. Mao. må de lade mer og mer effekt er nødvendig for å rekke å lade nok. Ergo avhenger ønsket effekt av kjørelengde.

Trustno1

Sitat fra: petersv på torsdag 26. februar 2015, klokken 08:13
Er vel nærliggende å tro at de som kjører lengre ikke kjlrer fortere. Mao. må de lade mer og mer effekt er nødvendig for å rekke å lade nok. Ergo avhenger ønsket effekt av kjørelengde.

Avhenger mer av kjøremønster enn kjørelengde. Selv så har jeg kjørt ca 40k km på 10 måneder. Har riktig nok ett 32A uttak, men hadde fint klart meg med 16A også. Eneste tilfellet der man har nytte av noe kjappere er om man skal ha to turer som krever nær maks rekkevidde to dager på rad.

Selv med 13A kan man hente ut rundt 13000kwh (nok til over 60k km i året)  i løpet av ett år ved 12 timer lading pr døgn, så å prise uttaket ut fra tilgjengelig effekt blir tullete.

Cirion

Kjørte 6000km første 30 dager av mitt eierskap med kun 13A i garasjen. Det var før superchargere var bygget, og før Type2 var utbredt. Samt hverken blått eller rødt adapter var tilgjengelig.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA