Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkvalitet Zoe

Startet av Valhin, onsdag 18. mars 2015, klokken 13:12

« forrige - neste »

Valhin

Hei!

Dette har sikkert blitt spurt om mange ganger før, og jeg har delvis lest noe nyttig selv. Blir ikke helt klok allikevel, og håper noen kan hjelpe meg.

Er på nippet til å kjøpe en importert leaf fra USA, og klarer ikke å finne ut om man man kan få carwing og GPS til å fungere. Og eventuelt hvordan, og til hvilken pris.

Denne bilen har gått 9200km, og er førstegangsreg i 2012.
Hvis man oppgraderer radio til dab, vil alle rediofrekvensene fungere om jeg ikke tar feil. Bilen har varmepakke, varme i ratt, seter og rundt batteri.
Hvordan fungerer dette med varme rundt batteri?

Bør vi heller velge en europeisk importert bil? Og i såfall hvorfor?

Takk for svar :)

kaiat

Carwings og navigasjon vil ikke virke på en USA-Leaf, det er bare å innse. Ingen fiks har kommet som løser dette problemet.

Er dette viktig for deg, må du se etter biler solgt nye i Europa. De europeiske har jo også fabrikkgarantien i behold, det er jo også en trygghet. Selv synes jeg ikke at USA-bilene er såpass mye billigere per i dag at det er bryet verdt, men denne vurderingen får jo hver enkelt gjøre selv.

werner

Jeg ser mye som ser billig ut fra Autonova. Leaf ned i 135000. Er det å anbefale ?
At Radio og Gps ikke virker er for meg helt  uvesentlig. At carwings ikke virker er nok også uviktig. En fordel med USA importert bil er at de ikke har kjørt rundt i saltsørpe om vinteren.
Noen som har erfaringer eller synspunktet på Autonova bilene ?


Trekkoppbil

#4
2012-modellen og nyere er levert med kaldt vær pakke i alle stater. Dvs med varme i rattet, og setene foran og bak, og batterivarme. Du ser det er knapper for rattvarme til venstre for rattet, og knapper på midtkonsollet for setevarme foran. Baksetevarmen har knapp på passasjersetet.
Kjøper du 2012-modell, må du passe på at det er SL for at du skal få hurtigladeport. På 2013 og nyere, er hurtigladeport kommet som ekstrautstyr på S og SV. 2011-modellen blei levert uten CWP i mange stater, og det var bare 90% av SLene som hadde QC i 2011.
FM-radioen fungerer ganske greit. Usa-modellene har litt større hopp mellom hver frekvens, så det er ikke alltid du får fintuna helt, men til daglig tenker du ikke over det.
Det er satelittradioen som ikke kan brukes i Norge. Dessuten virker ikke fjernkontrollen til garasjeporten, da vi har andre frekvenser her, og i Europa har vi andre frekvenser på tpms.

Sjekker du tid for neste eu-kontroll hos vegvesenet, vil du se vin-nummeret og med det kan du sporet opp historikken.

EL50377 kommer fra Texas, og den kan ha gått der 3 sommere. Jeg ville ikke tørre å kjøpe en bil fra varme innlandsstrøk.
Bilen er ikke gått langt, og det er mulig den har stått kjølig i garasje, men det er ikke så godt å vite. Alle 12 kapasitetsbarene ser ut til å være i behold, så batteriet kan være bra fortsatt, men det kan også ha tapt seg mye for det om 12 barer lyser. Skal man finne ut om hvor bra batteriet er, så kan man lade det opp til fullt, og lese av ladinga med Leaf spy pro.

Event date   Location   Odometer reading   Data Source   Details
03/28/2012    TX    
   Independent Source    VEHICLE MANUFACTURED AND SHIPPED TO DEALER
03/28/2012       
   Independent Source    VEHICLE MANUFACTURED AND SHIPPED TO DEALER
06/18/2012    HOUSTON, TX    
   Motor Vehicle Dept.    REGISTRATION EVENT/RENEWAL
07/02/2012    TX    
6
   Motor Vehicle Dept.    TITLE (Title #:05751541078085717)
06/01/2013    HOUSTON, TX    
   Motor Vehicle Dept.    REGISTRATION EVENT/RENEWAL
06/01/2014    TX    
   Motor Vehicle Dept.    REGISTRATION EVENT/RENEWAL
06/27/2014    TX    
4,781
   Auto Auction    REPORTED AT AUTO AUCTION
06/30/2014    TX    
4,781
   Auto Auction    AUCTION ANNOUNCED AS FLEET/LEASE
11/06/2014       
   Independent Source    VEHICLE EXPORTED TO GERMANY

emil

Sitat fra: Valhin på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:53
http://m.finn.no/car/used/gallery.html?finnkode=54715759

Er dette noe å satse på?

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til selgere som ikke informerer om at de selger en importbil, særlig når det er en fra USA som vil slite med reklamasjoner/garantier mot Nissan i Norge.

Prisen er kanskje også litt i høyeste laget synes jeg og mulig usikkerhet rundt batteritilstand.

Eltusiast

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:16
Sjekker du tid for neste eu-kontroll hos vegvesenet, vil du se vin-nummeret og med det kan du sporet opp historikken.

Dette er svært interessant. Men dessverre veldig vanskelig utfra den informasjonen du gir! Jeg søkte opp bilen hos Vegvesenet og fant understellsnummer JN1AZ0CP7CT019833. Googlet så dette og fant... et par hundre (sjekket ikke ALLE da) sider som alle vil *selge* meg historikken.

Hvor går man for å få dette gratis?

emil

Er det en seriøs selger bør han kunne fremvise denne rapporten kostnadsfritt. Ellers blir du nødt til å selv betale for det. Har brukt https://www.vinaudit.com/ og betalt $10 for å sjekke en bil tidligere.

Oppgitt understellsnr kommer ikke opp med noen treff på http://www.salvagedb.com/search?q=JN1AZ0CP7CT019833 så da er det i hvert fall ingen skrotet og gjenoppbygget bil det er snakk om.

Trekkoppbil

Dersom bilen er godkjennt av trafikkstasjonen i Drammen, så er title i orden.

Historikkken til et kjøretøy, kan vise hvilke stat bilen har vært registrert i, men det sier ikke all verden om hvor bra batteriet er. Om kjøretøyet er i Norge, så kan man spørre selger om å få lade bilen fullt opp, og lese av ladinga med Leaf Spy. Det er det som er interressant.

emil

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 29. mars 2015, klokken 10:22
Dersom bilen er godkjennt av trafikkstasjonen i Drammen, så er title i orden.

Men episodene med biler tatt inn til Litauen først, gjenoppbygget og registrert der før videre eksport til Norge gjør at man bør være forsiktig og sjekke ut alt man kan før kjøp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA