Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Taxisjåfør savner lademuligheter i Østfold. Moss avis.

Startet av Kent, onsdag 18. mars 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

grorudklovnen

Hvis politikerne erkjenner at individuell transport må/vil/skal eksisterende i framtiden, hva slags situasjon får vi på veien våre? Rushtidskøer vil nok forbli og det blir mangel på parkeringsplasser, svevestøv vil være et problem, støy også, men er det noe man kan leve med når den totale forurensningen blir langt mindre og den lokale ubetydelige?

Bør man snart forby fossilbiler akkurat som røyking o.l.?

Davidsv

Det er vel det beste realistiske alternativet. Hvis noen kommer med en bedre idé er det jo vel og bra, men man kan ikke bare vente i håpet heller.

Forresten er jeg optimistisk når det gjelder parkeringsplasser, fordi selvkjørende biler bare kan dra hjem igjen eller til store plasser et stykke vekk, for deretter å komme og hente deg når du er ferdig på jobben.

Selvkjørende biler kan nok til en viss grad også hjelpe på kø, særlig hvis de kommuniserer med hverandre. Bare tenk på for eksempel at istedet for som nå, ved kø og rødt lys, så starter første bil å trille når det blir grønt, deretter neste osv noe som utgjør enorme mengder med tid for den bakerst i køen. Tenk om alle bilene var så samkjørte at de kunne begynt å kjøre på samme tidspunkt det ble grønt, slik at køen oppførte seg som et tog hvor bilene er usynlig koblet sammen som vogner. Bare dette ville spart enormt med tid. Kanskje til og med automatikken ville gjort lyskryss unødvendige i det hele tatt (se denne https://www.youtube.com/watch?v=4pbAI40dK0A).

Nå gikk jeg kanskje litt langt bort fra miljøperspektivet.. men vil altså bare si at når vi har noe som er bedre enn det vi har, bør vi bytte selv om det ikke er perfekt.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Mippen

Det er da minimalt med støy fra elbiler. Har selv bodd langs trafikkert vei og det er den lavfrekvente motorlyden fra fossilbiler som lager mest støy. Klart når det suser forbi 1000 vis av biler i timen blir det gjerne en del støy fra dekk, men ikke like ille som fra motorlyder. Svevestøv kan man begrense med å unngå for mye salting. Man kan bli flinkere til å spyle og rengjøre veiene. Setter man ned fartsgrensen reduserer man også svevestøv. I stedet for at trafikken skal gå oppe i dagen i sentrum, hvorfor ikke bygge den inn slik at man kan fange opp støv og skit slik? Man trenger ikke å bygge under jorden. Man kan bygge "lokk" over veien. Der kan man også bygge bygninger og parker oppå. Det blir vinn vinn....

På samme tid må man satse mer på kollektivtransport i kombinasjon med innfartsparkeringer.


Fremtiden er elektrisk.

K S

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:26
Det er da minimalt med støy fra elbiler. Har selv bodd langs trafikkert vei og det er den lavfrekvente motorlyden fra fossilbiler som lager mest støy. Klart når det suser forbi 1000 vis av biler i timen blir det gjerne en del støy fra dekk, men ikke like ille som fra motorlyder. Svevestøv kan man begrense med å unngå for mye salting. Man kan bli flinkere til å spyle og rengjøre veiene. Setter man ned fartsgrensen reduserer man også svevestøv. I stedet for at trafikken skal gå oppe i dagen i sentrum, hvorfor ikke bygge den inn slik at man kan fange opp støv og skit slik? Man trenger ikke å bygge under jorden. Man kan bygge "lokk" over veien. Der kan man også bygge bygninger og parker oppå. Det blir vinn vinn....

På samme tid må man satse mer på kollektivtransport i kombinasjon med innfartsparkeringer.

Langs landeveien støyer nok dekkene vel så mye som motor, spesielt mindre bensinmotorer.
Jeg ble overrasket når jeg var ute og gikk tur og det passerte en Tesla, det var mer støy fra den en en bil i Golf størrelse. Det verste er dog piggdekkene, skal en kutte slakting for å få enda flere på piggdekk???

Mippen

Støyen på dekkene kommer an på flere faktorer. Det kommer an på dekk, profil, underlag, hastighet og om det er vått eller tørt. Mange Tesla leveres med europeisk friksjonsgummi på vinter. Denne er mer sporty og hardere enn Nordisk friskjons gummi.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

#5
Sitat fra: K S på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:44
Langs landeveien støyer nok dekkene vel så mye som motor, spesielt mindre bensinmotorer.
Jeg ble overrasket når jeg var ute og gikk tur og det passerte en Tesla, det var mer støy fra den en en bil i Golf størrelse. Det verste er dog piggdekkene, skal en kutte slakting for å få enda flere på piggdekk???
Jeg sykler daglig opp Kongsveien, som har delvis 50-sone og delvis 70-sone.
I 70 er det like mye dekkstøy fra en P85+ med 21" som fra SUV``er av typen X5 osv (min opplevelse, ikke målt med db-måler).

I lav hastighet derimot (under 50) er Model S ganske stille, forutsatt piggfrie naturligvis. Model S med piggdekk bråker  mye mer enn en fossilbil med piggfrie dekk i lav hastighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Det fins omlag en milliard biler i verden.
Byttes de ut med elbiler, vil bruken av de ha meget gunstig effekt på miljøet.
Og mer slik jo større andel med fornybar el de fores med.

Produksjonen av elbiler er for tiden mer miljøskadelig enn produksjonen av fossilbiler.
Dette vil muligens endre seg til fordel for elbilen.
Men ikke så mye at den globale bilproduksjonen endrer seg fra ikke økologisk bærekraftig
til økologisk bærekraftig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pwb

Det er ikke nok fornybar energi til å forsyne elbiler, selv i norge hvor folk tror alt er vannkraft så bruker vi nesten 50% kraft fra ikke fornybar energi. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi vår strøm slik at vi har ett stort underskudd på strøm som vi må hente inn fra bla kullkraft. Så en elbil hjelper kun lokalt akkurat der den kjører, men den produserer da mer forurensing fra der strømmen lages. Så å si at 100% elbilandel er bra stemmer faktisk ikke, det vil være bra for de som bor i byene i norge, men det vil være katastrofe for de som bor i nærheten av alle de kullkraftverkene som vi henter strøm fra.

elbas

Beklager pwb men påstandene om Norges kraft er ikke korrekte.

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:19
Det er ikke nok fornybar energi til å forsyne elbiler, selv i norge hvor folk tror alt er vannkraft så bruker vi nesten 50% kraft fra ikke fornybar energi. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi vår strøm slik at vi har ett stort underskudd på strøm som vi må hente inn fra bla kullkraft. Så en elbil hjelper kun lokalt akkurat der den kjører, men den produserer da mer forurensing fra der strømmen lages. Så å si at 100% elbilandel er bra stemmer faktisk ikke, det vil være bra for de som bor i byene i norge, men det vil være katastrofe for de som bor i nærheten av alle de kullkraftverkene som vi henter strøm fra.

http://www.ssb.no/elektrisitet/

"Stor nettoeksport av kraft
I 2014 eksporterte Norge 21,9 TWh elektrisk kraft, mens det ble importert 6,3 TWh. Det ga en nettoeksport på 15,6 TWh. I 2013 var det en nettoeksport på 5 TWh. Utveksling av kraft mellom landene bestemmes av forskjeller i produksjons- og forbruksforhold, priser og kapasiteten på overføringslinjene. Den høye nettoeksporten kan ses i lys av mildt vær og store tilsig av vann til norske vannmagasiner."


Nissan leaf 2014

Marius Engel

5-6% av norges vannkraftproduksjon er nok til å forsyne hele den norske bilparken med strøm.

Kilde: elbilforeningen

grorudklovnen

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:19
Det er ikke nok fornybar energi til å forsyne elbiler, selv i norge hvor folk tror alt er vannkraft så bruker vi nesten 50% kraft fra ikke fornybar energi.
Det går 1 kWh til å produsere 1 liter olje. Begge deler tilsvarer omtrent normalforbruket på korte turer med kalde fossilbiler eller pen kjøring med en liten elbil. Altså ingen argument mot elbiler.

Øyvind.h

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 08:34
5-6% av norges vannkraftproduksjon er nok til å forsyne hele den norske bilparken med strøm.

Kilde: elbilforeningen

Trenger ikke kilde for dette regnestykket, det er enkelt å sette opp selv.
Det er ca 2,5 mill personbiler i Norge (holder buss/lastebil/varebiler utenom).
La oss videre anta snittforbruk på 250Wh/km inkludert tap i ladeprosessen samt forvarming. Da har vi tatt i litt.

Personbilene tilbakelegger ca 34 milliarder km per år.
0,25kWh X 34 milliarder km = 8.500.000.000kWh

Så konverterer vi dette fra kWh til TWh, og ender med 8,5TWh.
Ved årsforbruk 130TWh er 8,5 altså ca 6,5% økning i forbruket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Strøm se varedeklarasjon 2013:
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Varedeklarasjon-2013/
Produksjon:134TWh Forbruk:111TWh
Strøm fysisk 98% fornybar, Politisk/Økonomisk:13% fornybar, 33%Atom
All ny kraft i Norden er fornybar forventet kraftoverskudd i 2020 50TWh.
Mer enn nok til 10 milioner biler + noen elektriske ferger + noen tog.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:19
Det er ikke nok fornybar energi til å forsyne elbiler
Energipotensialet fra sol alene er minst ti tusen ganger det nåværende globale energiforbruket.
i tillegg kommer vind, vannfall, havstrømmer, bølger, tidevann, + + +

Det eneste som skal til for fornybar energi å kommersielt utkonkurrere fossil energi er
politisk vilje til i en overgangsperiode med hjelp av subsidier og avgifter gjøre fornybar energi
billigere enn fossil. Nøyaktig det samme som Norge for tiden gjør med elbil kontra fossilbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Leaf_2014

Politisk vilje? Hvis alle kjører avgiftsfrie elbiler, slipper bompenger etc, tror du ikke disse tapte inntektene må tas inn på annet vis for å drifte AS Norge? Sammen med bortfall av oljeinntekter vil vi få inntektsskatt på svensk eller dansk nivå.
I tillegg til tapt engangsavgift mister man også masse diesel/bensinavgiftskroner, som per idag utgjør over halve prisen.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA