Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Veldig høyfrekvent lyd fra Kia Soul - irriterende?

Startet av Fastlane83, tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:55

« forrige - neste »

muggost

Sitat fra: sturle på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:56
Den enklaste måten han kan skaffe seg inntekter på, og tene inn att investeringa, er å få kundar som køyrer innom for å lade i staden for å køyre vidare til neste ladar.  Kunden vert glad for å få "gratis" straum, og eigaren vert glad fordi han veit at kunden betaler svært godt for "gratis" straum.

Ja det er det jeg mener - kjøp et eller annet, få "gratis" strøm. Det å bare gi bort strømmen helt gratis, sånn som i gamle dager (les: 2014 :) ) medfører bare ladekø og folk som parkerer bilene sine der i timesvis...

MrUnderhill

Det kan være en mulighet å samarbeide med f.eks. Fortum, og få dem til å sette opp og administrere en ladestasjon. De har satt opp slike hos flere McDonnalds restauranter, så de har muligens en standard avtale / løsning for ett slikt samarbeid.

emil

For at jeg skal lade på en bensinstasjon eller annet sted vil jeg parkere foran laderen, starte lading og så når jeg føler tiden er inne for det eventuellt gå inn for å kjøpe noe mens jeg venter. Hvis jeg må inn for å betale for ladingen før den starter kommer jeg ikke til å kjøpe noe samtidig for å få startet lading så fort som mulig, og når jeg allerede har vært inne en gang gidder jeg neppe å gå inn en gang til.

Har ingneting imot å betale for ladingen, men jeg må da kunne gjøre dette ute ved laderen. Ubetjente bensinstasjoner har gjerne en betalingsterminal som dekker flere bensinpumper, bør ikke være noe problem å integrere noe tilsvarende for en eller flere hurtigladere/semuhurtige AC-punkter.

sturle

Sitat fra: muggost på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:28
Ja det er det jeg mener - kjøp et eller annet, få "gratis" strøm. Det å bare gi bort strømmen helt gratis, sånn som i gamle dager (les: 2014 :) ) medfører bare ladekø og folk som parkerer bilene sine der i timesvis...
Kanskje dersom det er noko interessant i nærleiken.  Når det einaste du kan gjere i nærleiken er å kjøpe noko i kiosken eller kjøpe fossilbil hjå ein av bilforhandlarane i nabolaget, då er det i praksis ingen risiko for at nokon parkerer der i timevis.  Set gjerne opp ein plakat om at ein må halde seg nær bilen når ein ladar, og flytte seg etter ein halvtime ved kø, so er køproblemet løyst.  Om ein berre treng ti minutt til, kan ein kan sjølvsagt forhandle med køa eller stille seg bakerst når halvtimen er ute.

sturle

Sitat fra: MrUnderhill på lørdag 28. februar 2015, klokken 20:40
Det kan være en mulighet å samarbeide med f.eks. Fortum, og få dem til å sette opp og administrere en ladestasjon. De har satt opp slike hos flere McDonnalds restauranter, så de har muligens en standard avtale / løsning for ett slikt samarbeid.
Då får han ein dyr ladestasjon som dei fleste køyrer forbi om dei ikkje lade, og får mindre att for det i form av betalande kundar.

McDonalds forstår eg meg heller ikkje på, sidan dei heilt sikkert tener på elbillistar som stansar der ein time.  Det burde vere eit mål for dei å få flest mogeleg til å stanse der.  Innfør heller maksparkering/-lading på ein time, med ein timer som slår av straumen når tida er oppbrukt.  Då må eigaren ut att for å starte lading på nytt, eller flytte bilen om nokon andre ventar.

sturle

Ein idé til ei tilleggsteneste som kanskje kan gi litt inntekter: La det vere mogeleg å reservere ladaren i eit gitt tidsrom til ein rimeleg pris.  Ring minst ti minutt på førehand for å reservere ladaren i eit tidsrom, og betal 50 kroner timen for den reserverte tida.  Eventuelle bilar som ladar utan reservasjon må då flytte seg når du dukkar opp, og angre på at dei ikkje reserverte plass på førehand.  Gratis lading er god reklame og gjer ladestasjonen populær.  Etter kvart vil fleire basere seg på ladestasjonen og reservere plass for å sleppe kø.  Det er framleis ein billig ladestasjon, og kioskeigaren vil ha gode inntekter på kiosksal.

Lars1

Litt "serviettmatematikk"..

La oss si det er snakk om en investering på 40.000. Vi kan kanskje bruke et avkastningskrav på 20% per år før skatt, noe som kanskje er urimelig høyt, men det får nå være. Han må da tjene inn 8000 kroner i året på denne investeringen for at det skal bære seg, eller 22 kroner per dag. Det er altså ingen grunn til å måtte ta fantasipriser som 1 krone per minutt, slik som Fortum gjør, for å få dette til å gå rundt.

Fortjenesten på en kopp kaffe dekker lett 1 time med strømforbruk + kostnaden for kaffen + en fjerdedel av de 22 kronene i overskudd han må ha per dag.

Folk som skal lade i 15-60 minutter har mye tid å slå ihjel. De kjøper kaffe, aviser, burgere, pølser, cola, spyleveske, bilvask, lotto og alt mulig rart.

jkirkebo

Sitat fra: Lars1 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:02
Litt "serviettmatematikk"..

La oss si det er snakk om en investering på 40.000. Vi kan kanskje bruke et avkastningskrav på 20% per år før skatt, noe som kanskje er urimelig høyt, men det får nå være. Han må da tjene inn 8000 kroner i året på denne investeringen for at det skal bære seg, eller 22 kroner per dag. Det er altså ingen grunn til å måtte ta fantasipriser som 1 krone per minutt, slik som Fortum gjør, for å få dette til å gå rundt.

Fortjenesten på en kopp kaffe dekker lett 1 time med strømforbruk + kostnaden for kaffen + en fjerdedel av de 22 kronene i overskudd han må ha per dag.

Husk effektavgiften da, den utgjør i snitt en drøy tusenlapp i måneden pr. 22kW stasjon. Så de første 35 kronene med fortjeneste hver dag pr. stasjon går til å betale denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:51
Husk effektavgiften da, den utgjør i snitt en drøy tusenlapp i måneden pr. 22kW stasjon. Så de første 35 kronene med fortjeneste hver dag pr. stasjon går til å betale denne.

Ok, var ikke kjent med denne, men jeg tror uansett vi er på et nivå hvor en ladestasjon finansierer seg selv dersom man i snitt klarer å ta inn 3-4 kunder om dagen som handler noe inne i stasjonen.

zbk

Kommer det ekstra effektavgift om man tar dette fra eksisterende kapasitet på stasjonen? Vil jo anta at det allerede er en brukbart dimensjonert hovedsikring på anlegget her.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:08
Kommer det ekstra effektavgift om man tar dette fra eksisterende kapasitet på stasjonen? Vil jo anta at det allerede er en brukbart dimensjonert hovedsikring på anlegget her.

Effektavgiften beregnes ikke ut fra hovedsikringen, men høyeste målte effektuttak i løpet av måneden. En 22kW ladestasjon kommer på toppen av eksisterende forbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

#26
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:38
Sitat fra: zbk på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:08
Kommer det ekstra effektavgift om man tar dette fra eksisterende kapasitet på stasjonen? Vil jo anta at det allerede er en brukbart dimensjonert hovedsikring på anlegget her.

Effektavgiften beregnes ikke ut fra hovedsikringen, men høyeste målte effektuttak i løpet av måneden. En 22kW ladestasjon kommer på toppen av eksisterende forbruk.
Men det avhenger av at det faktisk står en Zoe eller Tesla med dobbeltlader og lader på full effekt akkurat når månedens strømtopp er der. Sannsynligvis treffer disse ikke samtidig og man slipper unna med kanskje bare 7 kW ekstra effekt eller ingen. I tillegg kan man kompensere med å redusere annen effekt enten via knx-systemer eller egne tariffregulatorer eller så enkelt som at man aktiverer "nattsenking" på varmekabler,  varmtvann ol når man aktiverer type 2 kontaktoren.

Å inkludere elbillading i elsisterende abonnement kan redusere regningen ganske kraftig i forhold til egne abonnement.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. mars 2015, klokken 18:39
Men det avhenger av at det faktisk står en Zoe eller Tesla med dobbeltlader og lader på full effekt akkurat når månedens strømtopp er der. Sannsynligvis treffer disse ikke samtidig og man slipper unna med kanskje bare 7 kW ekstra effekt eller ingen. I tillegg kan man kompensere med å redusere annen effekt enten via knx-systemer eller egne tariffregulatorer eller så enkelt som at man aktiverer "nattsenking" på varmekabler,  varmtvann ol når man aktiverer type 2 kontaktoren.

Jeg vil tro en bensinstasjon har et ganske jevnt strømforbruk som er vanskelig å påvirke. Varmtvann på 2kW monner ikke stort, og vaskemaskin eller burgergrill må gå når det er behov for de. Så jeg tror det blir vanskelig å gjøre noe med dette, og evt. løsninger for automatisk styring av forbruk koster også en god del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Hvor  ligger denne bensinstasjonen ? Ladefondet til TOCN  kan gi støtte til slike etableringer  hvis  stedet ligger en plass  som ingen andre aktører  prioriterer.  Vi sponser utstyret mens aktøren tar seg av installasjon og drift.  Kravet er 24/7 tilgjengelighet og maksimalt  30 kr/time.
Konseptet  vårt der motivasjonen for å drive  laderen ligger på mersalg  og image  fungerer. INGEN av de vi så langt har hatt kontakt med har ønsket å ta betalt.
Her et eksempel....


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA