Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk "About to end range anxiety"

Startet av Jacon, tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

Jacon

Jeg drømmer om å ta meg en lang tur til nordnorge en gang, vet enda ikke sikkert når det blir. Det ser ut til å være mulig, men mellom Tromsø og Alta er det ingen ladestasjoner som jeg kan se. Er det noe jeg har oversett? Eller er det noe på gang. Takknemlig for svar. Hvis det blir noe av turen regner jeg med å bruke god tid på den.

jkirkebo

Sitat fra: Jacon på onsdag 25. februar 2015, klokken 10:07
Jeg drømmer om å ta meg en lang tur til nordnorge en gang, vet enda ikke sikkert når det blir. Det ser ut til å være mulig, men mellom Tromsø og Alta er det ingen ladestasjoner som jeg kan se. Er det noe jeg har oversett? Eller er det noe på gang. Takknemlig for svar. Hvis det blir noe av turen regner jeg med å bruke god tid på den.

Det stemmer nok, så heller ingen ladestasjoner der når vi kjørte den veien i sommer. Men duklarer fint den strekningen uten lading da. Vi overnattet forøvrig mellom Tromsø og Alta og toppt opp på 22kW på Alta før vi fortsatte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jacon

397 km blir for mye for min Kia. Har ikke råd til Tesla. Men vi kan jo håpe på at det dukker opp nye ladestasjoner.

jkirkebo

Sitat fra: Jacon på onsdag 25. februar 2015, klokken 11:36
397 km blir for mye for min Kia. Har ikke råd til Tesla. Men vi kan jo håpe på at det dukker opp nye ladestasjoner.

Ok, da blir det nok litt drøyt ja. Da vil jeg nok foreslå en overnatting ca. halvveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Du har muligheten for en helt spektakulær tur hvis du har litt god tid. Tromsø-Lyngseidet er 8 mil (og en kort fergetur). Overnatting i Lyngseidet - du får helt sikkert ladestrøm hvis du avtaler overnatting på forhånd. Lyngseidet - Burfjord ca 13 mil (også èn fergetur), deretter Burfjord-Alta 10 mil.

Det blir mye overnattinger, men i Alta har jeg bodd i mange år - det er verdt et stopp der om så bare for å ta noen toppturer i området. Når du drar fra Alta bør du klare å komme helt til Hammerfest (14 mil) med kun et lite mat-og-ladestopp på Skaidi. Deretter tar du hurtigruta tilbake til Tromsø :)

Men som du sikkert vet - alle langturer med elbil bør planlegges godt, og du bør ringe å avtale lading på forhånd. Du kommer nok ikke til å møte mye motvilje noe sted hvis du tilbyr å legge igjen en 50-lapp for strømmen der du overnatter :) Hvis du har virkelig god tid, så legger du turen til Kirkenes via kysten - det er også en veldig fin tur med mange fine stoppesteder underveis, og et to dagers hurtigrutecruise tilbake til Tromsø...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA