Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Jekk

Startet av tomrh, tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

tomrh

Jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg328360.html#msg328360
og noen poster videre.

Mitsubishi i-MiEV leveres med GS Yuasa LEV50 batteripakke som har nominell kapasitet 50 Ah.
Fra en forhandler har jeg fått oppgitt at et fabrikknytt batteri typisk har en kapasitet på 48 Ah.
Garantien på i-MiEV er minst 80% restkapasitet innenfor 5 år/100.000km.

80% av nominell kapasitet er 40Ah
80% av fabrikkny kapasitet er 38,4Ah

Noen i-MiEV-eiere her har målt batterikapasitet som er under dette, bruker "Heisan" med 37,8Ah (jfr. lenke over) og brukeren "elbil" med enda lavere tall - 36,8 Ah, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9400.msg264806.html#msg264806

Dette kan gjelde flere trilling-eiere med 2011 modell. Kvalifiserer dette som garantisak? Kanskje Elbilforeningen kan være med på å avklare sammen med Mitsubishi hva som rettslig ligger i begrepet "80% av opprinnelig kapasitet"?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Det avgjørende er hva selger oppga på salgstidspunktet.
Jeg mener bilen ble markedsført med 16kWh batteripakke og det gir vel 48Ah (16kWh/330V)?

I brosjyren som er tilgjengelig pt. (http://www.mitsubishi-motors.no/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=30064771536) er det ihvertfall oppgitt 16kWh og 330V.

Hvis man måler under 38,78Ah (16kWh/330V * 0,8) i snitt på flere målinger i temperaturer rundt 20 grader har man vel i utgangspunktet en garantisak.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svingen

Nå er det vel  ca 10% som er reservert som ikke er tilgjengelig
Så helt korrekt blir det ikke å si 16kw
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Thomas Parsli

Sitat fra: svingen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 17:38
Nå er det vel  ca 10% som er reservert som ikke er tilgjengelig
Så helt korrekt blir det ikke å si 16kw

Hvis de ikke oppgir hva som er reservert, eller det er et naturlig tap (som motorkraft på en fossilbil), må det bli vanskelig å forklare den differansen i en rettsak.
Spesielt når de markedsfører batterigaranti uten det forbeholdet.

Jeg håper noen (NAF blir det vel) tar et slik batterigarantisak til retten!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

asbkar

Vi håper vel strengt tatt at det ikke blir behov for å ta saken til retten, men at Mitshubishi håndterer evt saker på en god måte... Men en avklaring hadde vært kjekt, ikke minst en sikker og uavhengig måte å måle batteriet før garantitiden/kjørelengden går ut.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Thomas Parsli

Vi kan bare håpe.

Nissan oppgir fortsatt 24kWh batteri på Leaf (http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.88584.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__01-01-15_0631.pdf). Når bare 21kWh er tilgjengelig for kunden er dette grovt villedende..

Produsentene er uklare med vilje.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. februar 2015, klokken 10:22
Nissan oppgir fortsatt 24kWh batteri på Leaf (http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.88584.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__01-01-15_0631.pdf). Når bare 21kWh er tilgjengelig for kunden er dette grovt villedende..

Produsentene er uklare med vilje.
Mitsubishi er nå ihvertfall såpass redelige at kunden får oppgitt målt batterikapasitet etter service, det er mer enn Nissan vil oppgi. Der får man bare et "OK" på et skjema, helt sikkert med vilje.

Første steg i denne prosessen vil uansett være at noen av de som opplever høyt kapasitetstap ("Heisan", "elbil", andre?) faktisk tar kontakt med forhandler og reklamerer. Så får vi høre hvilket svar man får. Kanskje går det bare helt greit slik abskar tror?

Siden dette potensielt kan føre til tilbakekalling av mange biler, og batterier er dyre, tror jeg Mitsubishi vil vri seg litt i stolen og gir seg nok ikke helt uten motstand. I så fall må de komme med en eller annen forklaring på hvorfor de mener at de målte verdiene likevel er innenfor garantien. Og det er vurderingen av det juridiske holdet i denne forklaringen der Elbilforeningen, NAFs jurister etc må komme til unnsetning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Heisan

Jeg skal ha bilen på EU-kontroll til sommeren, skal da passe på også å få målt kapasitet ved 20 C. Om det fremdeles er for lavt, tar jeg kontakt med Mitsubishi da.
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

Sitat fra: Heisan på onsdag 25. februar 2015, klokken 12:15
Jeg skal ha bilen på EU-kontroll til sommeren, skal da passe på også å få målt kapasitet ved 20 C.
Jeg har aldri hørt noe om at slike kapasitetsmålinger er temperaturavhengige, de gjøres innendørs i en verkstedhall. Hadde det vært meg hadde jeg kontaktet forhandler allerede nå og spurt om verdien. Bare spørre om de mener dette er innenfor garantien eller ikke, og hvorfor.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Batterikapasiteten er veldig temperaturavhengig.

Den måles best i kWt ikke i Ahr da samme antall Ahr kan gi vidt forskjellig energi avhengig av utladespenning.

Trodde leverandørene brukte 70% som nedre grense for kapasitet. Har f.eks en Leaf 24 kWt batteri og tillater bruker å utnytte 21 kWt av dette er 3 kWt antakelig tiltenkt frigjort om batteriet mister kapasitet. Altså om batteriet etter noen år kun gir 20 kWt totalt kan en ved å frigi de 3 kWt simulere et betydelig mindre tap enn det reelle. For bruker ser det nemlig ut som det kun mangler 1 kWt eller ca 5 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA