Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.

Startet av Trond.Strom, mandag 16. mars 2015, klokken 23:06

« forrige - neste »

Muffinman

Nei, pent var det ikke. Ser hjemmesnekret ut det der også.

OleJA

Tror dette var 'breaking news' på TMC forumet for ca 3mnd siden, og ingen var særlig imponert. Konklusjonen var vel at dette trolig var noe hjemmemekk, eller i beste fall en veldig tidlig eksperimentell prototype på noe som Tesla jobber med.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslanewbie

Sitat fra: OleJA på søndag 10. mai 2015, klokken 21:29
Tror dette var 'breaking news' på TMC forumet for ca 3mnd siden, og ingen var særlig imponert. Konklusjonen var vel at dette trolig var noe hjemmemekk, eller i beste fall en veldig tidlig eksperimentell prototype på noe som Tesla jobber med.

Ja , veit det men ikke sett dette på film og synes dette er aktuell , regner med at dette blir på nye biler fra høst/vinter .

Lyktene er en lotech del av bilen og det er her de fleste bilprodusenter nå satser i tilleg til ny motorteknologi .

Jeg hadde adaptive xenon på min BMW fra 2003 .... Tesla henger tiår tilbake i dette område .

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 11. mai 2015, klokken 09:04
Sitat fra: OleJA på søndag 10. mai 2015, klokken 21:29
Tror dette var 'breaking news' på TMC forumet for ca 3mnd siden, og ingen var særlig imponert. Konklusjonen var vel at dette trolig var noe hjemmemekk, eller i beste fall en veldig tidlig eksperimentell prototype på noe som Tesla jobber med.

Ja , veit det men ikke sett dette på film og synes dette er aktuell , regner med at dette blir på nye biler fra høst/vinter .

Lyktene er en lotech del av bilen og det er her de fleste bilprodusenter nå satser i tilleg til ny motorteknologi .

Jeg hadde adaptive xenon på min BMW fra 2003 .... Tesla henger tiår tilbake i dette område .

Flere tiår?  ???

Min 2012 var topp utstyrt og hadde Xenon. På ny 3-serie får du adaptive xenon-lys med fjernlysassistent som ekstrautstyr for ca. 16 000,-

På 5-serie kan du få adaptive LED-lykter som ekstrautstyr for 22 000,-  Det kom for 3 år siden om jeg ikke husker feil. Kost/nytte er vel ikke kjent for å være så veldig bra, så det er ingen storselger.

i8 kan du få med laserlys som kom i 2014, men det er ikke akkurat billige saker og veldig fersk teknologi.

Jeg er usikker på om jeg hadde ville betalt 20-30 000kr ekstra for litt bedre lys, med de deleprisene (tenk service/reperasjoner) det er på slikt utstyr. Prisene kommer sikkert til å falle i årene som kommer, og det er mye utvikling på det området.

Kommer garantert på Tesla etter hvert også. Kanskje venter de på at laserlys skal modnes.

Teslanewbie

#34
Jeg skriver ti år ikke flere tiår ..
Adaptive xenon hadde ikke vært vansklig  å få till og ihvertfall  hadde jeg nå forventet selvjusterende xenon med lyktespyler  som på alle andre biler slik at vi ikke måtte kjøre med 25 watts pærer isteden for 35....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#35
Enig

Veldig få andre biler som har handicap Xenon lys på 25 watt. Eneste jeg finner utenom Tesla er den billigste Skoda modellen hvor de har spart inn penger for å slippe høydejustering og lyktespylere.

Det er unntak for regelverket med automatisk justering og lyktespylere hvis man går ned til 25 watt xenon ballast. Siden man er da på grensen som er 2,000 lumen eller under. Vanlig 35 watt xenon gir ca 3,000 lumen.

Jeg kommer til å sette inn 35 watt så man får litt bedre lys i det minste til høsten.

HåkonE

Det er jo som du selv sier, er jo bare å sette inn 35W pære. Det er vel et EU-fenomen dette. Finnes også avlange LED fjernlys man kan sette under skiltet som nok lyser opp veibanen mye bedre enn noen 35W pære.

Lyktespylere har jeg blandet erfaringer med. Først og fremst er de ikke veldig effektive i all til det bare sprøytes på spylerveske på toppen av møkka og tømmer tanken fortere. Og BMW har i mange år hatt en kjent svakhet på sine motoriserte spylermekanismer (spesielt om vinteren naturlig nok). Min ene knakk av første sommeren i litt høy fart. Bare noen tynne hardplast-fester som holder alt fast. En Passat vi hadde fikk tilsvarende problemer etter et par år. Verken VW eller BMW virket villige til å rydde opp, og en av forklaringene var faktisk at dette ikke var beregnet på vinterbruk da plastikken frøs fast. BMW tok det på garanti til slutt fordi det hadde skjedd på sommeren.

Det virker som det er en stor evolusjon/revolusjon om dagen med alle de nye laserlysene som dynamisk justerer seg i forhold til motgående biler, men det er fremdeles ganske nytt og kostbart. Selv ser jeg heller at Tesla utvikler/kjøper inn en slik løsning når det er klart, fremfor å bruke det lille de har av ressurser å flikke på det som nå er utgående teknologi (i alle fall for premiumbiler).

Tesla er fortsatt et lite selskap i solfylte California, og jeg tror kunder av dette merket bare må innse at de ikke klarer å komme med the latest and greatest på alle områder. De er foran alle de andre på det aller mest vesentlige, og det er en bragd i seg selv. DET irriterer meg faktisk langt mer med konkurrentene som nå fortsatt satser på "hest & kjerre" teknologi i alt fra drivlinje til headunit.

Bildene i tråden tyder på at de tester nye løsninger. Kanskje får vi først se det i Model X.


moderator 2

Diverse off topic innlegg som ikke bringer debatten rundt postens tema er fjernet.

Til de av dere som vil diskutere språk anbefaler jeg språkforumet

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA