Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste forsikring på Nissan Leaf 2012 modell

Startet av rmr, mandag 16. mars 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

rmr

Hei,

Holder på å finne riktig ladestasjon hjemme før Teslaen er på plass :)

Ser mest på Salto ladestasjoner. Ser det finnes med/uten fast kabel. Hva anbefaler folket?

Har tenkt å kjøpe en e-UP i tillegg til Teslaen på sikt, og da kan begge bilene lade fra samme ladestasjon (ikke samtidig selvsagt)

Tenker mest på fast kabel selv , men elektrikeren som var på befaring mente uten fast kabel var best da man hadde flere muligheter åpne på sikt (Leaf, Mercedes osv.)

Takknemlig for innspill :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

felix


eKul

Ville gått for (og har gjort det selv) en med løs kabel.
Fordeler:
- Kan ta med kabel på langtur
- Kan bytte kabel om den blir ødelagt
- Kan lade andre biler (ved å bytte kabel)

Ulemper
- Kan bli stjålet (jeg har sikret min med en hengelås)

Trallalala

Jeg hadde samme dilemma, og valgte saltoboks med fast kabel på 4 m. Grunnen til at jeg vurderte løs kabel var at jeg i utgangspunktet ønsket 7 meter, og det kunne jeg ikke fått med fast kabel. Uansett konkluderte jeg med at den alltid ville være plugget i, og at den derfor burde være fast.

Har 32A enfas (med lask).  Betalte vel rundt 15.000 for ny 40A kurs, kabel og boks. Med kvittering selvsagt.

gss

Jeg har saltoboks med fast kabel. 32a 1-fas.
Godt å ha en fast boks hvor kabelen alltid henger klar for bruk. Kjøp med fast kabel, så fremt du ikke har planer om å selv kjøpe en annen bil med med noe annet enn type2 i nærmeste fremtid.

RaBalder

I det daglige bør du ha det så lett som mulig.

En kabel som henger så nær ladeluke slik du parkerer bilen og som det bare er å plugge rett i.
Bør ikke ta mer enn 5 sekunder ideelt.

Om boksen er det ene eller det andre, om kabelen er løs eller fast spiller ingen rolle.
Bare det er lett å koble til/fra og det lader, det er det som betyr noe.

Mr.Hansen

Jeg har en Salto lader med løs kabel. Men har også en ekstra Type2 kabel(samme som sitter i Saltoboksen) med meg i bilen. Fordellen er vel hvis en av de går i stykker så har jeg en ekstra.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

rmr

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

#8
Mange gode innspill her. Tenker i utgangspunktet fast kabel. Har bestilt Type-2 kabel med Teslaen

Tenkte da i mitt enkle sinn at denne kunne ligge i bilen og kun bli brukt på langtur , og bruke den faste kabelen daglig.

Om noen har innspill til priser på installasjon så hadde det også vært supert. Har fått priser på 21000,- her i Bergen så langt.
Synes det er en ganske stiv pris for dette :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

mnicolai

Elektriker kommer i morgen for å installere Amtron Xtra-E. Har 400V, 16A og valgte løs kabel.  Bestilt 2 Mennekes Type 2 kabler på 7,5 meter - 1 til å ha fast i bilen, og 1 fast på ladestasjonen.  Pris på Amtron med installasjon kr 29.000,-.
MNICOLAI
P85DL, 2015
TESLA Model 3

Mr.Hansen

Jeg ga 13.000kr for min Salto med løs kabel og vern ink instalering. Jeg hadde lagt opp kabel.

Men trenger du 22kW ladning RMR?

Jeg har 32A en fas, men bruker for det meste 16A. Men jeg har en SC 60km sør og 100km nord.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

rmr

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:19
Jeg ga 13.000kr for min Salto med løs kabel og vern ink instalering. Jeg hadde lagt opp kabel.

Men trenger du 22kW ladning RMR?

Jeg har 32A en fas, men bruker for det meste 16A. Men jeg har en SC 60km sør og 100km nord.

Jeg trenger nok ikke 22 KW lading nei , men tenkte å ta det beste når jeg har mulighet til det , men det koster.

Hva ville du anbefalt da? En vanlig 16A Schuko ? Må fortsatt legge opp egen kurs osv , men det er nok 1/3 av prisen kanskje.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Mr.Hansen

Sitat fra: rmr på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:22
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:19
Jeg ga 13.000kr for min Salto med løs kabel og vern ink instalering. Jeg hadde lagt opp kabel.

Men trenger du 22kW ladning RMR?

Jeg har 32A en fas, men bruker for det meste 16A. Men jeg har en SC 60km sør og 100km nord.

Jeg trenger nok ikke 22 KW lading nei , men tenkte å ta det beste når jeg har mulighet til det , men det koster.

Hva ville du anbefalt da? En vanlig 16A Schuko ? Må fortsatt legge opp egen kurs osv , men det er nok 1/3 av prisen kanskje.

Vanskelig å gi deg råd da jeg ikke kjenner hvor mye du kjører daglig. Jeg bruker ikke bilen min til jobben og klarer meg med redusere min ladning ned til 16A. Kan jo skru den opp til 28A(max) hvis jeg skulle trenge det. 16A ~ 160km ladning på 10timer.

Men hvis du skal legge opp kabel og har kapasitet i hovedsikringen til huset, så kjør på med 32A 3fase 400v. Men hvis du ikke trenger dette eller du har en SC i nærheten så ser jeg ikke innvesteringen vert 21.000kr. Mener Salto boksen koster ca 6-7000kr, så jeg regner med at det ligger en del kr i innstaleringen din. Noe som du kunne spare litt på hvis du gikk ned til feks 11kW(16A-3 fase) ladning. Som gir ca 50km/t ~ 500km ladning på 10timer.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

rmr

Har 5 km til jobb , så det er mer å utnytte mine muligheter ,samt ha muligheten til å lade fort den dagen det trengs, men er klart det koster.

Alternativet er som du sier 11kW(16A-3 fase) , men selve jobben for en elektriker er vel rimelig lik? Sparer dog selve Salto boksen.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

ELLP

Jeg har saltoboks med fast kabel. Har 2 el-biler og synes det er veldig greit å bare plugge i. Alternativt ville jeg ha låst fast en på permanent basis. Inn og ut av bilene er litt styr. For min del kostet det ca. 4000 ekstra å få 400v 32a sammenlignet med 230v 32a. Har du planer om to el-biler og skal ha en saltoboks så ville jeg anbefalt å ha mulighet for 22kw lading. Noen ganger trenger begge bilene strøm samme kveld. Andre ganger har jeg vært på reise og skal toppe opp før jeg skal langt. Da er det stor forskjell på å vente 2 timer fremfor 4. Men det blir jo veldig personlig hva en trenger og om en skal alltid plugge inn når en parkerer eller lade et par-tre ganger i uken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA