Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste forsikring på Nissan Leaf 2012 modell

Startet av rmr, mandag 16. mars 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

Guybrush

Er ikke meningen å kuppe tråden, men hva er fordelen med en ladestasjon hjemme? Holder det ikke bare med en industrikontakt (Blå 3-pin IEC 60309)på veggen og en lang nok kabel tilkoblet den?

Olatho

Mange tråder om fordeler med type2-veggboks. Hvis prisforskjellen på installasjon ikke er for stor hadde jeg sikkert satt opp 22 kW selv, men klarer meg i praksis fint med 230 V 16A.  Men bruker type2 likevel. Verdt de ekstra par tusenlappene selve boksen koster å ha en løsning som er tilpasset elbil.

felix

Sitat fra: Guybrush på tirsdag 24. februar 2015, klokken 16:03
Er ikke meningen å kuppe tråden, men hva er fordelen med en ladestasjon hjemme? Holder det ikke bare med en industrikontakt (Blå 3-pin IEC 60309)på veggen og en lang nok kabel tilkoblet den?

Bør ikke sette opp blå, men rød, dette er bedre tilpasset bilen, og du kan da lade på 3 faser 11 kw. Men det forutsetter at du har 3f 400v inn i huset. Tror det er vanlig i nyetablerte boligområder.

RaBalder

Sitat fra: rmr på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:04
Har 5 km til jobb , så det er mer å utnytte mine muligheter ,samt ha muligheten til å lade fort den dagen det trengs, men er klart det koster.

Alternativet er som du sier 11kW(16A-3 fase) , men selve jobben for en elektriker er vel rimelig lik? Sparer dog selve Salto boksen.
Elektrikeren må gjøre akkurat det samme. Men du sparer på kabel, ladestasjon og sikringer hvis du går ned fra 32A til 16A.

De fleste bryter på med noe som skal dekke et tenkt tilfelle som kanskje aldri oppstår. At man kjører 350 kilometer en dag, så spise middag hjemme for så å legge ut på en ny 350km tur direkte. I dette tilfellet er det 22kW som vil duge best.

I normalhverdagen så hadde du kanskje klart deg fint med 1fase 220V lading på 10A.
Det er dumt å svi av hele besparelsen med elbil for flere år ved å sette opp en overdimensjonert ladestasjon.

rmr

Jeg kjøper denne : "Det er dumt å svi av hele besparelsen med elbil for flere år ved å sette opp en overdimensjonert ladestasjon"

Burde kanskje satt opp en egen 16A kurs , og en dobbel Schuko (Tesla + en eventuell e-UP) , det hadde nok holdt i lange baner , har mulighet for 7,4 KW lader på jobb også.

Holder bare på å sjekke muligheter/priser , lærer jo litt i prosessen også :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Leif1

Hold deg nå langt unna den fordømte Schukoen...
Der bør du ikke over 10A.
Konvertitt fra S til X

B_Tesla

Skal du lade på 10-16A så få byttet den Schukoen til en industriell blå IEC. Den er laget for 32A, men er ingen ting som hindrer deg I å lade på 10-16A på den. Still bare ned. Tenk på ledningen fra skapet. Er den 1.5mm tversnitt., så hold deg under 10. Dersom den er 2.5mm, så kan du legge deg på 13-16A. Det er mye tryggere. Fikk lagt opp en 32A kurs og to IEC'r. Dette var ca 4-5m fra sikkringsskapet. Det kostet 5500, og det er i Trondheim. Da kan jeg lade trygt, og med den kraften som trengs når jeg må. To biler kan lade på 16A.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

rmr

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:19
Hold deg nå langt unna den fordømte Schukoen...
Der bør du ikke over 10A.

Skjønner folk ikke liker Schukoen så godt. 16A med egen sikring og dimmensjonerte kabler så skal vel det være ok.

Hvilken lading anbefaler du da? Når man skal lade en Tesla og en e-UP, og ikke vil investere i egen ladestasjon?

Hadde jeg kun hatt teslaen hadde jeg installert 400v 32a Rød plugg tror jeg , men den kan ikke e-UP``en benytte.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

jkirkebo

Sitat fra: rmr på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:06
Hvilken lading anbefaler du da? Når man skal lade en Tesla og en e-UP, og ikke vil investere i egen ladestasjon?

Hadde jeg kun hatt teslaen hadde jeg installert 400v 32a Rød plugg tror jeg , men den kan ikke e-UP``en benytte.

Tja, det kommer vel an på om e-UPen kan lade med Teslas UMC? Har noen prøvd?

Dog må du i så fall sette opp en 400V 16A plugg siden du ellers må bruke en adapter. 22kW får du ikke uten en ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dag A.

Ser at tråden egentlig går på Salto, men da jeg pratet med dem var eneste alternativet 400V trafo hvis jeg skulle ha noe større enn 1fas 32A eller 3fas 16A.
For en ladestasjon med 400V trafo skulle de ha ca 40.000,-

Men dette så mere interessant ut, men har ikke klart å få noen opplysninger om pris, tidspunkt eller noe annet:

http://zaptec.com/home/zapcharger/
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Dag A. på onsdag 25. februar 2015, klokken 02:00
Ser at tråden egentlig går på Salto, men da jeg pratet med dem var eneste alternativet 400V trafo hvis jeg skulle ha noe større enn 1fas 32A eller 3fas 16A.
For en ladestasjon med 400V trafo skulle de ha ca 40.000,-

Men dette så mere interessant ut, men har ikke klart å få noen opplysninger om pris, tidspunkt eller noe annet:

http://zaptec.com/home/zapcharger/
Den har vi venta på i et par år - det finnes en egen tråd. Den skal vel gi opptil 11 kWh. Man bør kjøre mer enn 50' km i året for å ha bruk for noe annet enn 32A enfas (230V). Jeg har klart meg uproblematisk med 10A i 16 mnd, men kjører kun 16' km i året (og lader hver andre natt).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

#26
Sitat fra: rmr på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:19
Hold deg nå langt unna den fordømte Schukoen...
Der bør du ikke over 10A.

Skjønner folk ikke liker Schukoen så godt. 16A med egen sikring og dimmensjonerte kabler så skal vel det være ok.

Hvilken lading anbefaler du da? Når man skal lade en Tesla og en e-UP, og ikke vil investere i egen ladestasjon?

Hadde jeg kun hatt teslaen hadde jeg installert 400v 32a Rød plugg tror jeg , men den kan ikke e-UP``en benytte.

Enkleste er vel å sette opp en rød 16A til Teslaen og en schuko til E-up-en? Trekke grovt ut til garasjen (som takler 32A trefas) og eget fordelerskap der med sikringer for hver av de. Da kan du lade samtidig. Det ville jeg gjort, og er nok det billigste også.

Edit: Glemte å nevne at du da kan bytte ut stikkene med én Saltoboks senere på 22kW hvis det viser seg å være nødvendig (det tviler jeg på.)

AndreS

Nye NEK setter opp regler for bruk av schuko ved elbil lading. 16a blir ikke godkjent, umc lader jo heller ikke med 16a på schuko. Det gjelder det samme på varmtvannsbereder. Det er ikke lov åkoble til med stikk hvis over 13a. Grunnen er at schuko ikke tåler så høy belastning over tid
I3 i bestilling

rmr

Godt innspill petersv

en rød 16A (3 fas) til Teslaen , får vel da 11kw , det holder i massevis. Så legge en egen 10a (NEK Krav) kurs til en eventuell e-UP med Schuko kontakt.

Har dessverre ikke garasje , så dette skal rett gjennom veggen fra sikringsskap (1 meter avstand) til der bilene skal lades.

Må sjekke priser på dette :) Takk for innspill folkens!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

jkirkebo

Sitat fra: AndreS på onsdag 25. februar 2015, klokken 08:30
Nye NEK setter opp regler for bruk av schuko ved elbil lading. 16a blir ikke godkjent, umc lader jo heller ikke med 16a på schuko. Det gjelder det samme på varmtvannsbereder. Det er ikke lov åkoble til med stikk hvis over 13a. Grunnen er at schuko ikke tåler så høy belastning over tid

NEK har ikke tilbakevirkende kraft, så den gjelder kun nye installasjoner. Der er heller ikke 13A godkjent, maks er 10A for lading av elbiler og 1499W (6.5A) for varmtvannsberedere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA