Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Polering hos Tesla?

Startet av OW, mandag 16. mars 2015, klokken 20:21

« forrige - neste »

OW

Er det noen andre som har opplevd at batteriet ikke lenger lader til 100%, men stopper på 99%? Jeg lader normalt til 90%, og har i det siste opplevd at 90% har blitt til 89%. Det førte til at jeg har forsøkt fullading et par ganger, og begge gangene har det stoppet på 99%.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Muffinman

Tja, temperaturen synker jo etter fullført lading på denne årstiden. Indikert soc vil synke når batteriet blir kaldt. Skjer av og til hos meg, men som regel timer jeg lading til å være _nesten_ ferdig når jeg skal kjøre slik at jeg slipper å bruke energi på batterivarmeren.

Batteriet inneholder dog like mye energi om det er kaldt. Den blir tilgjengelig når det blir varmt igjen.

OW

Jeg er i utgangspunktet med på den, men i meldingen jeg får på telefonen om ferdig lading får jeg også beskjed om lading til 99%. Pleier å følge den "time til når jeg skal bruke bilen" strategien jeg også, og temperaturen er ikke lavere for tiden enn når det tidligere har vist forventet %.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sense

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. februar 2015, klokken 23:18som regel timer jeg lading til å være _nesten_ ferdig når jeg skal kjøre slik at jeg slipper å bruke energi på batterivarmeren.

Korriger meg hvis jeg misforstår.
Men jeg trodde at om man ikke forvarmer batteriet før avreise på en kald dag, så bruker du av batteriet for å varme opp batteriet under turen? Ergo vil det lønne seg å forvarme for å ikke miste rekkevidde.

Havebigfun

Sitat fra: Sense på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Muffinman på mandag 23. februar 2015, klokken 23:18som regel timer jeg lading til å være _nesten_ ferdig når jeg skal kjøre slik at jeg slipper å bruke energi på batterivarmeren.

Korriger meg hvis jeg misforstår.
Men jeg trodde at om man ikke forvarmer batteriet før avreise på en kald dag, så bruker du av batteriet for å varme opp batteriet under turen? Ergo vil det lønne seg å forvarme for å ikke miste rekkevidde.
Riktig- men det er ikke bare forvarming det gjelder- når du lader produseres varme i batteriet- den varmen er en slags gratis forvarming når du bruker bilen rett etter lading.

Tesla P85D

Sitat fra: Sense på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Muffinman på mandag 23. februar 2015, klokken 23:18som regel timer jeg lading til å være _nesten_ ferdig når jeg skal kjøre slik at jeg slipper å bruke energi på batterivarmeren.

Korriger meg hvis jeg misforstår.
Men jeg trodde at om man ikke forvarmer batteriet før avreise på en kald dag, så bruker du av batteriet for å varme opp batteriet under turen? Ergo vil det lønne seg å forvarme for å ikke miste rekkevidde.

Dere snakker her om forvarming av batteri før avreise... Hvordan gjøres dette? Innstilling på skjermen?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Muffinman

Skjer automatisk ved forvarming via app eller når man begynner å kjøre om rangemode er av.

flux

Sitat fra: OW på mandag 23. februar 2015, klokken 23:11
Er det noen andre som har opplevd at batteriet ikke lenger lader til 100%, men stopper på 99%? Jeg lader normalt til 90%, og har i det siste opplevd at 90% har blitt til 89%. Det førte til at jeg har forsøkt fullading et par ganger, og begge gangene har det stoppet på 99%.
Er dette normalt ved kaldt vær?

Jeg ser samme oppførsel på min 85D, om jeg setter lading til 80, 90 eller 100% lader den bare til 79, 89 eller 99%

Den gjorde ikke det før nylig.

SunSeeker

Tror faktisk dette må ha med app``en å gjøre. Setter den på streken i app``en for de respektive verdiene, men ser på VT at det i det siste står 71 og 81%
Aldri ladet fullt, men kanskje jeg får 101%?
Uansett er det kommet 11km mere på 7.1 iallefall...

vnm

Jeg har to ganger forsøkt å lade til 100 % og vet at den har vært satt til 100%. (Har sjekket med Remote S som ikke har en grafisk "slider", men hvor man setter/viser ladegrensen i et %-tall.) Bilen har stoppet å lade på 98 % begge gangene. Det har å vært lett å se både på telefon og i bilen at den hvite pilen er dratt helt ut til høyre, men at batteriet ikke er helt fullt. Har nå fått SW 7.1 og skal prøve en fullading igjen til helgen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

vnm

Sitat fra: vnm på onsdag 13. januar 2016, klokken 13:26
Jeg har to ganger forsøkt å lade til 100 % og vet at den har vært satt til 100%. (Har sjekket med Remote S som ikke har en grafisk "slider", men hvor man setter/viser ladegrensen i et %-tall.) Bilen har stoppet å lade på 98 % begge gangene. Det har å vært lett å se både på telefon og i bilen at den hvite pilen er dratt helt ut til høyre, men at batteriet ikke er helt fullt. Har nå fått SW 7.1 og skal prøve en fullading igjen til helgen.
Nå prøvde jeg å fullade igjen (med SW 7.1). Stoppet på 96 % og balanserte ikke som jeg kunne se. Så at den ladet sakte på slutten, før den gav melding om Charging Complete. Ladet på vanlig Schuko 13 Amp.

Noe som skjønner noe av dette?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

vnm

#12
Sitat fra: Lynet på lørdag 16. januar 2016, klokken 23:29
Er batteriet kaldt?
Tja... Altså, det er jo kaldt ute. I det aktuelle tilfellet rundt 10 minus. Men bilen hadde stått og ladet lenge (i 12 timer + uten problemer). Den trakk dessuten mindre strøm mot slutten av landingen (altså kunne den brukt mer effekt til å varme batteriet, dersom problemet ligger der). Jeg skjønner ingen ting. Nå står den ute i minus 20 og ladingen stopper opp med jevne mellomrom...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

vnm

Nei, ikke range mode.

Har foreløpig konkludert med at lading på 13a ikke genererer nok varme i seg selv og da stopper bilen opp å lade med jevne mellomrom, for å varme batteriet før den fortsetter landingen igjen. Det hele skjer automatisk, får ingen meldinger i applikasjoner. Men jeg stusser litt over at lysene ved bilens ladeport lyser veldig ofte. Normalt lyser de jo bare i en periode etter man har koblet til ladekabelen?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA