Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk "About to end range anxiety"

Startet av KaiRK, mandag 16. mars 2015, klokken 13:03

« forrige - neste »

HCO

#15
Da har jeg fått prøvekjørt Energica Eva også (streetfighter-versjonen). Gudhjelpemeg for en morsom sykkel.

Til forskjell fra Zero har denne sykkelen lademuligheter som er mer lik det vi er vant til fra elbiler. Hjemme og på destinasjon kan du lade batteripakken (11,7kWh) med Schuko-kladd eller med Type2 mode3, dvs. ladestasjon (støtter inntil 3kW). På farten kan du lade med CCS/Combo (støtter teoretisk 20kW - i praksis trekker den visstnok ca. 17kW).
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

yhafting

Sitat fra: HCO på torsdag 04. mai 2017, klokken 20:14
Da har jeg fått prøvekjørt Energica Eva også (streetfighter-versjonen). Gudhjelpemeg for en morsom sykkel.

Til forskjell fra Zero har denne sykkelen lademuligheter som er mer lik det vi er vant til fra elbiler. Hjemme og på destinasjon kan du lade batteripakken (11,7kWh) med Schuko-kladd eller med Type2 mode3, dvs. ladestasjon (støtter inntil 3kW). På farten kan du lade med CCS/Combo (støtter teoretisk 20kW - i praksis trekker den visstnok ca. 17kW).
Ladingen er vel akillesen til Zero i forhold til lengre turer. Batteriet tåler 1C lading, men du må ut med nærmere 30kkr i tredjepartsløsninger for å få til det. (Evt mekke noe selv, da kommer du nærmere 10-15kkr) Men det blir uansett tregt i forhold til 20kw som tilsvarer 2C.

Er enig i at Zero burde laget antispinn-mulighet. Paradoksalt nok er det erfarne motorsyklister som gjerne går i baret og gir jernet så hardt at de ryker ut i svingen. Setter man custom-instillingen på SR til 70-80% torque blir sykkelen ganske grei på våt føre og i tung trafikk. Bruker dette daglig til jobb selv om sommeren. At sykkelen har høyt dreiemoment fra motoren betyr forøvrig ikke at den er uhåndterlig. Kraftmomentet du får ved å dreie på håndtaket er lett å beregne, du får ingen overraskelser slik du kan få med en girmotorsykkel.

Så hvis du har penger til en Energica, er det vel bare å løpe å kjøpe, men pengene rekker vel kanskje til to Zeroer..? Ikke det at jeg ville hatt to, for en fungerer helt utmerket
Kjører Zero SR 2015 og Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA