Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New roof style?

Startet av SivLeaf, søndag 15. mars 2015, klokken 18:57

« forrige - neste »

SivLeaf

Fikk min Tekna 2014 på lørdag og har lest gjennom den viktigste informasjonen. Det dukker stadig opp noen spørsmål som jeg ikke finner svar på.

1) Jeg ser det er ladetimer, er det lurt å bruke den?

2) Drar bilen strøm etter at batteriet er fulladet, eller stopper strømtilførselen?

3) Hvis jeg bruker klimatimeren, slåes den på med den temperaturen som er innstilt fra før?

Håper noen kan svare på dette :)

Lorang71

Jeg bruker lade timer, setter start til 00:00 og stop tid til 06:00. Da starter den når den trenger for å bli ferdig til 06:00. Den er som regel ferdig ladet 1-2 timer før kl 06:00.
Setter klima timer til 06:00. Da starter klima når den trenger for å nå 25 grader før kl 06:00. Den stopper kl 06:00, men jeg pleier å kjøre Ca 05:50. Den trekker da mesteparten av strømmen fra kabel 10A.
Temperaturen til klima timer settes under innstillinger på navigasjons enheten i bilen.
Hvis du ønsker å lade på kjøpesenter ol. Så må du huske å slå av lade timer på knappen ved siden av den du trykker på for å åpne ladeluken. Hvis du ikke gjør det starter ikke lading.

SivLeaf

Tusen takk for svar!  Så tidene man setter på klima er når jeg ønsker at bilen skal være varm?

Lorang71


knuterik

3. Klimatimeren har en egen temperaturinnstilling, som *ikke* er den samme som klimaanlegget ditt bruker.


Jeg pleier å sette temperaturen til max (30 grader) på timeren, slik at jeg er helt sikker på at snø og is smeltes bort til angitt tidspunkt.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

SivLeaf

Sitat fra: knuterik på mandag 23. februar 2015, klokken 10:55
3. Klimatimeren har en egen temperaturinnstilling, som *ikke* er den samme som klimaanlegget ditt bruker.


Jeg pleier å sette temperaturen til max (30 grader) på timeren, slik at jeg er helt sikker på at snø og is smeltes bort til angitt tidspunkt.

Fant ut dette i dag :) Fikk stilt inn på en passende temperatur.

tomgri

Jeg har også satt forvarmingen til 30c, men jeg synes ikke bilen er like varm som forventet.
Hva jeg forventer og hva andre opplever kan jo diskuteres.

Men er det andre som har reagert på at bilen kunne vært varmere med forhåndsinnstilling på 30 grader?


SivLeaf

Sitat fra: tomgri på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:43
Jeg har også satt forvarmingen til 30c, men jeg synes ikke bilen er like varm som forventet.
Hva jeg forventer og hva andre opplever kan jo diskuteres.

Men er det andre som har reagert på at bilen kunne vært varmere med forhåndsinnstilling på 30 grader?

Jeg hadde den på 28 grader, noe som var ganske varmt, synes jeg.

Marius Engel


Sitat fra: Lorang71 på søndag 22. februar 2015, klokken 19:06
Jeg bruker lade timer, setter start til 00:00 og stop tid til 06:00. Da starter den når den trenger for å bli ferdig til 06:00. Den er som regel ferdig ladet 1-2 timer før kl 06:00.


Feil!

Dette betyr at bilen starter lading mellom kl 00 til 06 om den tilkobles strøm i det tidspunktet. Vanlig å bruke den slik i de landene strømmen er billigere om natten.

Vil du programmere bilen til å være klar kl 06 velger du blankt i starttid (**:**) og 06:00 som stopptid. Bilen beregner da når den må starte lading for å være klar til kl 06:00. Da oppnår du at bilen ikke er toppladet lengre enn nødvendig (kun noe å tenke på om du lader til 100%), samt at batteriet har litt intern varme fra ladingen. Dette kan øke rekkevidden om vinteren noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA