Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Dykkern, søndag 15. mars 2015, klokken 14:59

« forrige - neste »

Dykkern

Hei,
hadde dette problemet på min forrige Outlander også og det ser ut til å forfølge meg på den nye...
iPhone er parret til bilen og jeg kan motta samtaler og spille av musikk uten problemer. Men når jeg ringer ut så får jeg ikke lyd over bilens høyttaler. Har forsøkt å disable WiFi som foreslått i en annen tråd, men uten suksess.
For tiden har jeg en iPhone6, men jeg hadde samme problem på min forrige Outlander med iPhone5.

Flere som har erfart det samme? Og enda viktigere: Noen som har funnet en løsning?

Gorm

Har nesten samme problem. Kobler opp, men kobler inn og ut hele tiden om jeg mottar en samtale, eller ringer ut selv. Kjøpte til og med en ny Samsung, bare for å oppleve samme problem der. Ser også at dette tilbakemeldes verden over, i stort omfang. Ser at enkelte som har fått byttet bluetooth enhet i bilen har forsvunnet fra diskusjonene, og antar derfor at det hjelper? Skal ta kontakt med forhandler angående min bil, for det er rett og slett ikke holdbart at jeg må bruke ekstern handsfree fra Yabra i bilen.

http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=852&start=10

Gorm

iOS 8.2 løste alle problemer med tilkobling til iPhone 6.  :)
Samsungen derimot, sliter jeg med enda

Dykkern

Mariushkj

Hm. 8.2 løste ikke problemet for meg :( Den virker riktignok når jeg skrur av wifi, men når wifi er på, skifter samtalen mellom handsfree og radio og alt blir kaos... Mulig man må laste inn telefonen på nytt? Noen som har måttet gjøre det?

stianel

no har ikke jeg fått min outlander ennå, men jeg har tenkt på problematikken med wifi og bluetooth. jeg tenker at så lenge man ikke skal bruke appen så skrur man av wifi når man er i bilen. dette for at forholdet mellom wifi og bluetooth på telefon skaper problemer.

Mariushkj

Ja, det er jo det som blir utfallet, men så utrolig tungvint da... Skru av og på wifi, det har man jo stort sett på jobben og hjemme...

drphev

Eg har ikkje iphone, men har de prøvd å "forget" wifinettverket til bilen? Dersom det fungerer treng de ikkje skru av wifi. Så ville eg ha avinstallert remote ctrl på iphonen og heller hatt ein billig android i bilen og brukt geo si sms- løysing
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Gorm

Jeg bruker en gammel kassert iPad til å styre forvarming i min bil, og denne er blasert på veggen mot garasjen. Å ha appen på telefonen er jo helt verdiløst, i og med at man må befinne seg innenfor bilens wifi-nettverk for å kunne bruken den. Da er man jo tross alt nesten inne i bilen allerede, og forvarming er ikke så interessant når jeg allerede sitter i bilen ;-)

aaa3

Kjøp deg en billig Android-telefon, f.eks. Samsung Galaxy Young, og bruk denne løsningen: http://www.autoapps.no/Topp_Menyer/01-Outlander_PHEV_SMS_Remote/Outlander_PHEV_SMS_Remote.php
Da kan du styre forvarmingen via SMS, f.eks. på slutten av skituren, på kjøpesenteret, før du går fra jobben etc.

Maskiningeniøren

Jeg har problemer med at min nye iPhone 6 kobler av og på hele tiden ved bruk av bluetooth handsfree i bilen. Jeg har nå forsøkt med tre nye iPhone 6 med samme programvare IOS 8.3, og problemet er det samme med alle (dvs. ingen harware feil). Bilen er en 2014 mod Mitsubishi Outlander PHEV. Bluetooth musikkavspilling i bilen fungerer greit, men handsfree har problemer med ny iPhone 6. Det fungerte greit med iPhone 5s.

Jeg har funnet ut følgende årsak til problemet med handsfree:
Bilen er utstyrt med wifi, for å kunne kommunisere og "fjernstyres" fra en app på mobiltelefon (oppdatering av bilens programvare, start/stopp kupevarmer, lading etc). Bluetooth paring med telefon og bil går greit, og alt fungerer som det skal, også handsfree. Når jeg parer telefon og bilens wifi, starter problemet. Bilens og telefonens wifi kommunikasjon forstyrrer bilens handsfree bluetooth kommunikasjon. For å kunne bruke bilens handsfree system har jeg derfor funnet ut at jeg må slå av wifi. Dette gjør jeg på telefonen, kan ikke gjøres på bilen. Risikoen da er selvfølgelig at jeg glemmer å slå på wifi igjen når jeg kommer hjem/på jobb og bruker mye datatrafikk på telefonen.

Håper dette kan løses i neste softwareoppdatering på iPhone (eller Mitsubishi?).

jokke

Har samme problem med samme telefon også når wifi er slått av

carlosk

Jeg har Iphone 6 og opplevde det samme etter oppgradering til IOS 8.3. Det er noe med software til Mitsubishi hvis du stoler på internasjonale forum. Bluetooth fungerer ok etter jeg koblet den opp på nytt. Jeg slår av WIFI på telefon, men nå har jeg SMS løsning og det fungere bra.
2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

tore.sorensen

For å unngå å måtte skru av WiFi på telefonen hver gang man setter seg i bilen så må man hindre at iPhonen kobler opp mot bilens WiFi automatisk. Den eneste måten dette i dag kan gjøres på er å laste ned Appen 'WiFi Priority' fra Apples App Store. Pris kr. 9,-. Bluetooth fungerer utmerket etter dette og man kan kople manuelt opp til bilens WiFi ved behov.

vegardjorgensen

For Android har jeg ikke pr nå funnet tilsvarende app, men man kan benytte en app som heter "AutomateIT Pro". Denne er enkel å benytte, og lar bruker sette opp automatiserte oppgaver basert på en trigger (Et eksempel på en slik trigger kan være at telefonen kobler seg til bilen vha Bluetooth). Denne koster i overkant av 20,- i Google Play. Jeg har testet denne noe nå, og det fungerer så langt helt fint. Har ikke brukt denne over tid, så jeg kan ikke si noe om strømforbruk, stabilitet etc.

For å hindre at en Android-telefon automatisk kobler seg til bilen via Wifi, så kan man sette opp en regel som sier at Wifi skal deaktiveres når telefonen kobler seg opp til bilen via Bluetooth. Pass på å sette opp en regel som også gjør det motsatte, i.e. aktiverer Wifi igjen når telefonen kobler seg fra bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA