Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhet ved bruk av ladekabel

Startet av asgeirn, søndag 15. mars 2015, klokken 10:02

« forrige - neste »

asgeirn

Hvordan er den på glatt føre, dvs tjukk slaps eller blank is?

Det er jo en tung bil.. har dere noensinne opplevd å ikke komme frem?

Og hva slags dekk har dere?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

erik e

Lite svar. Eier ikke slik bil men den må jo være helt super. Moderne bil med 4wd og store hjul. Sitter du fast med den er du langt fra kjørbar vei.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

drphev

Klistra. Nokian 7 pigg. Kom nettopp gjennom tjukt snøvêr over Seljestad. Klatrar opp bratte bakkar som ein katt med klørne ute. Litt dårlege fjernlys.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

fstromsv

Sitter fjellstøtt så langt.  Piggfritt som levert standard (husker ikke merke).

Dykkern

Jeg har bare en tur på fjellet bak meg, Nokian piggfrie dekk. Flott feste. Jeg har ikke nok erfaring med den på is og nullføre ennå - det er jo da man virkelig får utfordringen.

Jeg er mindre fornøyd med fjernlysene - de er svake.

bluefox

Bytt ut standard fjernlys halogenpærer med Osram Nightbreaker, så blir du fornøyd med fjernlyset. Det originale er slettes ikke dårlig, men det virker sånn sammenliknet det fenomenale nærlyset.

Fiffik78

Støtter meg på fjellstø, den dundrer gjennom skikkelig tjukk slaps og mye snø. Sjelden jeg har følt meg så trygg i gjenpakka venstrefelt eller over fjellet.
Outlander PHEV 2014

LarsErikOsterud

Sitat fra: bluefox på mandag 23. februar 2015, klokken 16:12
Bytt ut standard fjernlys halogenpærer med Osram Nightbreaker, så blir du fornøyd med fjernlyset. Det originale er slettes ikke dårlig, men det virker sånn sammenliknet det fenomenale nærlyset.

Det jeg reagerte mest på var hvor smalt fjernlyset er. Lyser ikke opp kantene (der dyr er) i det hele tatt. Og i en sving ser du ikke noe (det bare lyser rett i skauen). Litt bortskjermt med Hella 1000 (vidvinkel) på X-trailen :-)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

Dykkern

Sitat fra: bluefox på mandag 23. februar 2015, klokken 16:12
Bytt ut standard fjernlys halogenpærer med Osram Nightbreaker, så blir du fornøyd med fjernlyset.
Nei - det ble jeg ikke. Osram Nightbreaker var ikke vesentlig bedre enn de pærene som stod i lykta fra før. Og jeg er fortsatt misfornøyd med fjernlyset.

PhevVest

Synes bilen har bra lys.
Nærlyset er veldig bra - og står fremdeles på når fjernlyset settes på.
I området til nærlyset ser man ikke forskjell fordi dette er mye bedre - men over dette synes jeg fjernlyset er helt greit.

Når det er sagt - lurer jeg litt på hvordan et spørsmålet om oppførsel på glatta ble til en diskusjon om lys?

espennl

Kjørte fra Nordmøre til Østlandet forrige uke når det var isføre med regn og minusgrader over Dovre. Ingenting satt på veien, men jeg kjørte stødig over ift. mange andre. Hadde jeg hatt pigg ville det mest sannsynlig gått uten problem. Der det var strø og salt var det ingen problem selv piggfritt.

Knusse

Jeg kan informere om at den klarte ikke prøven på glatt is  ::)
Bilen skled rett inn i husveggen og knuste postkassen og bagasjeromsdøra og et par andre ting.

Jeg tok mange feilvurderinger og konklusjoner den morgenen...  :(

Antispinn og semi-4wd funker dårlig, bilen mister krefter og man mister kontroll.
Jeg rakk aldri å trykke på 4wd-Lock, men håper den gjør en bedre jobb.

Til forsvar for bilen så skal jeg innrømme at ingen biler klarer å unngå naturens fysiske lover.


LarsErikOsterud

Hmmm.. Må testet...  Anti-skrens (ESP+) på min 12 år gamle X-trail virker magisk. Som om en stor mektig hånd tar tak i bilen på det tidspunktet man tror den skal skli ut :-)   Hvordan anti-spinn er det på PHEVen?  Bruker den bare bremsene eller kvelder den motoren også (det er jo så teit, for da mister man kraft på de andre hjulene)?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

PhevVest

Har bare såvidt fått prøvd antispinn - men virket som det fungerte veldig bra.
Dro (spant) litt i forhjula (motbakke) slik at bilen ville mer frem enn å følge styringen - men mulig det hadde fungert bedre med 4WD knappen inne. Fikk ikke prøvd det.
Siden det er elmotorer er det nok mye lettere å kontrollere også.
Blir spennende til vinteren (fremdeles +10 og regn på vestlandet).

Lille Bilen

Var på hytta sist helg, våt nysnø, ubrøytet vei. Det er en bratt bakke på slutten og den er så svingete så det må kjøres sakte. Bruker alltid 4wd-Lock og har alltid kommet opp på første forsøk. Sist helg stoppet det etter et stykke med masse spinning og snøballer som føyk rundt alle hjul. Et av forhjulene sto da og spant på snø som var pakket til is. Rygget litt og prøvde på nytt. Kom to meter lenger. Fortsatte slik mange ganger, noen cm bakover og et par meter fram til jeg var oppe. Virker som "antispinn" ga opp på et vist nivå men bilen hadde fantastisk "bakkestart" når jeg hadde rygget noen cm bakover i mine egne spor.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA