Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ

Startet av Mippen, søndag 15. mars 2015, klokken 07:05

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Synd, for der finnes løsninger:

2 Elbiler / løyve slik at en lader og en kjører. Da trenger ikke ladepunktet ligge på knutepunktene.

DC koffertlader i bilen: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html

Da mangler bare 400V fra enten et industristikk eller en mode 3 ladestolpe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Philip Marlowe

Jeg synes dette er veldig trist, men jeg skjønner drosjeeierne godt. For dem er tid penger. Det de sparer i drivstoffkostander kaster de bort på lading.

Jeg mener at myndighetene må bli mer aktive her. Få i gang et samarbeide med taxi-selskapene om å sette opp Type 2 -uttak (minimum 11kW) på noen taxiholdeplasser. En drosjesjåfør bruker jo mye av tiden sin på å stå der og vente på kunder.

I disse dager kommer jo de første elektriske Mercedes B-klasse til Norge. Dette er jo en utmerket drosjebil.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Oppdatering av el taxi saken nå. Fylkesordføreren ønsker å møte taxi næringen.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Radyr-taxi-ladestasjon-star-ubrukt-3307863.html

Det står at slike stasjoner er svært dyre. Stemmer dette?

"Slike stasjoner koster mellom 300.000 kr og 1,3 millioner kr å sette opp, ifølge fylket, som har investert flere millioner i satsingen..."
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

#4
Derfor er mode 3 stolper på 22 kW en bedre løsning. Da kan bilistene utnytte disse så godt det lar seg gjøre.

Fra 3,6 kW på e-Golf via 7,4 kW på BMW/leaf/Soul, til 22 kW på Zoe og andre biler med medbrakt koffertlader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Philip Marlowe

Ja, disse stolpene er jo mye billigere, kanskje bare en tiendel av prisen for en hurtigladestasjon.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Hva slags bil hadde de før de solgte?

Selv om B-klasse i seg selv nok har passelig med plass tror jeg ikke 11kW er raskt nok til at den kan fungere fornuftig som drosje.

Philip Marlowe

Så lenge bilen ikke går to skift, så tror jeg 11kW-lading vil være et tilfredstillende supplement hvis man starter skiftet med "full tank".
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 17:00
Hva slags bil hadde de før de solgte?

Selv om B-klasse i seg selv nok har passelig med plass tror jeg ikke 11kW er raskt nok til at den kan fungere fornuftig som drosje.

11 kW lading tilsvarer ca 50-60 km/t ladehastighet. Starter B klassen dagen med 180 km rekkevidde eller 3 timers kjøring klarer den i løpet av et 8 timers skift rundt 300 km. På 1 år blir det 100 000 km eller sånn noenlunde samme som en vanlig taxi kjører.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

De har hatt ulike elbiler.

http://www.ba.no/nyheter/article4301509.ece

http://www.grønntaxi.no


Ellers er det ikke helt slutt på elbil taxier i Bergen. Jeg så seneste 2stk Model S Taxi (en grå og en sort) med Norges Taxi logo i Bergen for noen uker siden.

Model S funker godt som taxi. http://www.dagbladet.no/2014/04/05/tema/bil/aller/motor/dinside/32691356/
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#10
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. februar 2015, klokken 17:15
Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 17:00
Hva slags bil hadde de før de solgte?

Selv om B-klasse i seg selv nok har passelig med plass tror jeg ikke 11kW er raskt nok til at den kan fungere fornuftig som drosje.

11 kW lading tilsvarer ca 50-60 km/t ladehastighet. Starter B klassen dagen med 180 km rekkevidde eller 3 timers kjøring klarer den i løpet av et 8 timers skift rundt 300 km. På 1 år blir det 100 000 km eller sånn noenlunde samme som en vanlig taxi kjører.

En by-taxi kjører opp til 250km hver dag, så 300km skal da fungere greit.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA