Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye kWh ligger dere på i forbruk?

Startet av jornalm, lørdag 14. mars 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

kristiansander91

Heisann,

Jeg er i ferd med å selge fosilbrenneren min til fordel for en Nissan Leaf 2013 modell. Jeg vet at jeg allerede i april skal kjøre en tur til Hamar og bli værende der i noen dager.
Jeg lurte på om noen har kjørt en slik distanse før og har noen formening om hvordan det er?
Kjøreturen er allerede på røft 6 timer, i tillegg ser det ut som at det er nødvendig med røft 3 ladestopp på denne distansen so igjen gir meg enda en time på turen.
Jeg kjører veldig sjeldent så langt og normalt pendler ejg bare lokalt, derfor jeg skal ha en overgang til Leaf.

Spørsmålet er vel hovedsakelig om det er mer fornuftig å ta toget hele veien opp til fordel å kjøre med en nissan leaf så lang?

Takker for svar! :)

emil

Har ikke tatt hele den strekningen, men Mandal-Arendal har jeg kjørt en del ganger og Arendal - Oslo.

Tre ladestopp er veldig optimistisk. Som minimum vil jeg si følgende ladestopp: Arendal, Rugtvedt, Holmestrand, Sandvika og Gardermoen.

Sier du 6t på kjøreturen så blir det fort 2-3t med ladetid. Dårlig vær kan gi behov for flere ladestopp, kan kompenseres litt ved å kjøre litt saktere. Med litt buffer o.l. bør du nok beregne opp mot 10t på turen.

Utover tiden det tar skal ikke turen i seg selv by på så veldig mange problemer. Når vi kommer til april bør det være hurtigladere på følgende steder oppover mot Oslo:

Kristiansand (flere)
Lillesand
Arendal
Brokelandsheia
Rugtvedt
Telemarksporten
Tønsberg
Holmestrand
Grelland
Drammen (flere)
Liertoppen
Sandvika
Oslo (flere)

Så da er det bare å velge hvilke alternativer som passer best.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA