Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforsegling felger

Startet av Muffinman, lørdag 14. mars 2015, klokken 17:18

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:09
Snakket med dem i dag og de planlegger å bygge flere service sentere. Så det er jo et bra tegn.
Kanskje isolert sett, men samtidig er det et dårlig tegn om man ikke først og fremst prioriterer å få skikk på design og produksjonsprosesser slik at behovet for reklamasjonsarbeid reduseres betraktelig. Man må ta tak i de bakenforliggende årsakene og ikke utelukkende drive symptombehandling.

elbilertilalle

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:24
Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:09
Snakket med dem i dag og de planlegger å bygge flere service sentere. Så det er jo et bra tegn.
Kanskje isolert sett, men samtidig er det et dårlig tegn om man ikke først og fremst prioriterer å få skikk på design og produksjonsprosesser slik at behovet for reklamasjonsarbeid reduseres betraktelig. Man må ta tak i de bakenforliggende årsakene og ikke utelukkende drive symptombehandling.

Enig. Begge deler er viktig.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Muffinman

Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:11
Sitat fra: hgs på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:59
Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:49
Det er ventetid hos mange bilmerker - 3- 4 mnd er helt normalt. jeg ble så forbanna at jeg bestilte timer og har kjøpt mine biler i Førde.

Huffda, ikke hos en viss bruktbilimportør håper jeg?

Den tok jeg , går store omveier og kommer til å sette teslaen utenfor og ta et bilde på pur F..........
Teslatreff i Førde? Jeg er med  ;D

cirys1

Det er ventetid hos mange bilmerker - 3- 4 mnd er helt normalt. jeg ble så forbanna at jeg bestilte timer og har kjøpt mine biler i Førde.

Hvilke andre bilmerker har 3-4 måneder ventetid?

En gang så hadde Skoda Bergen 3 uker ventetid, da beklaget de og jeg kunne få time og 500 kr i avslag, + service på to dager i Voss. (ca 9 mil kjøring)

kos

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:00

Hvilke andre bilmerker har 3-4 måneder ventetid?

En gang så hadde Skoda Bergen 3 uker ventetid, da beklaget de og jeg kunne få time og 500 kr i avslag, + service på to dager i Voss. (ca 9 mil kjøring)
Opel Oldervoll - sørgelige greier.

snurrehue

Sitat fra: BMW850 på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:36
Nå er det vel ingen av de andre som kun har hatt litt over ett år med å bygge opp ett apparat fra grunnen av?

De har jo lenge visst hvor mange biler de solgte. De har dermed lenge hatt muligheter for å bemanne opp og eventuelt opprette nye servicesentre. Ryktene her inne på forumet har jo versert i eviglang tid om lokasjoner både her og der, gjerne ispedd jobbannonser. Hva skjer med Ålesund? Bodø? Kristiansand?

Jeg tror nok problemet er at Tesla har undervurdert barnesykdommene/kvaliteten på bilene. Når mange må innom både tre og fire ganger i året for diverse reparasjoner, sier det seg selv at dette sluker ressurser. Når videre salget stuper (om vi ser bort fra den nye peak nå når D-modellene ruller inn), så synker villigheten til å opprette nye service-steder og salgssteder, og de forsøker vel helst å ri av stormen på eksisterende lokasjoner.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:09
Det er et utbredt problem i bilbransjen å skaffe kvalifiserte mekanikere. Mange går aktivt inn for å avhjelpe situasjonen.

http://www.tk.no/__Det_er_ikke_skittent___jobbe_innen_bil-5-51-34660.html

Det finnes andre yrkeskategorier som er kanskje bedre skolert til "å skru på elbil" enn bilmekanikere. Da tenker jeg ført og fremst på automatikere og industrielektrikere (ikke "kabelsnekkere").
Nå som leverandørindustrien til oljenæringen sliter med beskjeftigelse, burde det være mange gode fagfolk tilgjengelig. De vil sikkert lett kunne kurses til elbiler - og raskere enn en "vanlig" bilmekaniker på fossilbiler kan?

Det er forbausende at bilmekanikere med et kort leverandørkurs slippes løs på spenningsatte anlegg med en slik kortslutningseffekt som en elbil utgjør - uten krav til fagbrev innen elektrofag eller tilsvarende grunnkompetanse.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

SR

Da jeg bestilte 20.000 km service i begynnelsen av juli i fjor, så var det 2,5 måneders ventetid. I og med at jeg på tidspunktet for service da ville ha kjørt en del mer enn 20.000 km så spurte jeg hvordan det ville bli mht garantibestemmelsene. Jeg fikk da følgende skriftlige svar:

"Så lenge servicetime er bestilt, og årlig service er registret er det i orden med service på et senere tidspunkt når kjøretøyet har passert 20000km.
Dette er bekreftet av ledelsen, og vi håndterer slike henvendelser daglig."
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

mr_Utopia

Kan jo være et problem at man ikke får tatt service før 10 000 km (5-6 mnd for noen) for sent. For en framtidig kjøper av bruktbilen kan vel det ha en betydning? Greitt at Tesla sier at garantien er i orden selv om service ikke er utført i henhold til programmet?

Og når garantien går ut og bilen skal selges, vil det da ha en betydning for en kjøper? Trolig ikke hvis de fleste  Tesla Model S har samme problemet.

Men jeg har spurt tidligere i tråden. Oppleves det like lang ventetid for dem som har forhåndsbetalt service og de som bestiller og skal betale kontant?

D.O

Kan bare svare for meg selv. 8års avtale og null problem ved service. (Se lengre bak i tråden for utfyllende svar)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cirys1

Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 10:12
Kan bare svare for meg selv. 8års avtale og null problem ved service. (Se lengre bak i tråden for utfyllende svar)
Skjønte ikke denne helt, for ikke du 4-5 måneders ventetid når du bestiller service, kommer man fortere frem i køen med serviceavtale??

D.O

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 10:27
Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 10:12
Skjønte ikke denne helt, for ikke du 4-5 måneders ventetid når du bestiller service, kommer man fortere frem i køen med serviceavtale??
anere ikke om serviceavtale utgjør noe, se side 7 i tråden(gidder ikke skrive alt på nytt)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

arnkl

Eg fekk nettopp mail frå Tesla om utvidingsplanene i 2015

Bergen (Kokstad) opnar i April.
Kristiansand, Ålesund og Brummundal i tredje kvartal.
Oslo Vest og Tromsø i fjerde kvartal.

Svært bra med nytt senter i Bergen, sidan ventetida der er komt opp i 4 månader og det er liten kapasitet ved eksisterande SC.

Ellers skal Tesla auke talet på skift og utvide opningstidene, så det er tydeleg at dei no tek grep for å få ned ventetida.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

TeslaTerje

Kjære Terje:

På vegne av hele Tesla teamet, ønsker vi å takke deg for din støtte. Norge er et meget spesielt og et viktig land for Tesla og din tålmodighet verdsettes høyt mens vi fortsetter innsatsen med å bedre din tilfredshet med din Tesla og med vårt team.

Vi vil ikke ikke være fornøyd før vårt servicenivå er perfekt. For å holde dem informert mens vi jobber mot vårt mål om servicenivå, ønsker vi å holde deg informert om de forbedringene vi gjør. Hvert av disse punktene blir spesifikt gjennomført for å forbedre din opplevelse.

Tesla utvider med fler lokasjoner I 2015. De vil avlaste eksisterende lokasjoner samt gi oss nye lokale service sentre der vi ikke er tilstedeværende i dag. Nye service lokasjoner som vil åpne i 2015 er:
Bergen / Kokstad April
Kristiansand Q3
Ålesund Q3
Brummundal Q3
Oslo Vest Q4
Tromsø Q4
Med disse nye lokasjoner vil antall tilgjengelige arbeids stasjoner dobles innen utgangen av året.
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

den12mann

Bra at de tar grep og utvider kapasitet, men jeg håper de også vurderer å gjøre noe her i Rogaland for det er mange Teslaer på veien og servicesenteret på Forus har lang ventetid. Gjerne ikke like ille som Bergen sine 4 mnd, men 2-3 mnd er nok fort sannheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA