Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforsegling felger

Startet av Muffinman, lørdag 14. mars 2015, klokken 17:18

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Sitat fra: weld77 på fredag 27. februar 2015, klokken 22:03
Snakket med et par fra Telsa på eventet på Hellerudsletta i dag. Nevnte at de sliter med leveringstid på service, de svarte som programforpliktet at det var "noe de jobbet mye med å forbedre om dagen". Om så skjer gjenstår å se, men det er nok liten vits i å tro at misnøyen med dette er et ukjent fenomen i Tesla Norge. Så dersom de faktisk ønsker å gjøre noe med det så burde arbeidet være i gang. For lenge siden. Å kapre kapable mekanikere på det sentrale Østlandet handler stort sett bare om lønn og generelle betingelser skulle jeg tro, så om de faktisk vil burde det være en overkommelig oppgave å få til.

En ting er ventetiden på service ved småting - som kan være irriterende nok, men hvordan ligger landet om det er krise av typen "bilen lader ikke", "bilen starter ikke" osv?
Det vi opplever nå er vel uten tvil en unntakstilstand. Tidligere (for 6 mnd siden) kom man til kjapt og man kunne ofte stikke innom og få fikset ting asap. Fortsett er det forøvrig slik at om du får en alvorlig feil så henter de bilen din asap og du får lånebil. Jeg er nok redd for at det vil ta minimum 6-12 mnd før de har tilstrekkelig kapasitet til å håndtere behovet og få normalisert ventetiden.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

weld77

Ja, jeg håper og tror at de får stell på dette, men det er uansett litt bekymringsverdig. Antall biler i Norge vet de lang tid i forveien, så det er enten toskeskap eller bevisst at de har havnet i denne situasjonen nå. Husk også på at nå er vi nok godt inne i "normale" kjøpere - som meg selv - som ikke kjøper Tesla for å være pioneerer eller har noen ambisjon om å redde verden eller whatever. Jeg kommer fra Skoda, og om Skoda ringte meg i morgen og sa at "du er den heldige vinner av en spesialservice der vi den dag i morgen kan fikse den aller minstre trivielle feil på bilen uten at det koster deg noesomhelst" så ville jeg faktisk takket nei siden det ikke er den minste trivielle feil jeg vet om på bilen min, og det er 2 år og snart 20.000 kilometer siden sist den var på service.

Det er etter hvert dette kvalitetsnivået og ikke minst ventetid på service for å få fikset småting folk er vandt med.

Krishell

Bilen din er bygget på 10-5år gamle utprøvde vw deler.  det merkelige er at de ikke er feilfrie ;)

kos

Hva er så bekymringsfull for - om bilen var en fossil så ja. men ikke en elbil som selv kontrollerer og oppjusterer seg selv. Om det er noe galt med bilen så er det en reklamasjon eller reparasjon. Men teslaen sine garantier gjelder selv om den ikke har vært på service - så ta det med ro, det gjør jeg, og tar servisene når det er tid til det.
Ellers har tesla vært flink til å rette opp feil - jeg har bare positive erfaringer.

En fossil har service intervaler for at den ikke skal slutte å virke - forbrenningsmotorens iboen faenskap- elmotoren har ikke denne iboende faenskapen. Så slapp av.

weld77

#109
Joda, men gammelt og velprøvd funker. Og når det mot all formodning ikke funker så fikses det kjapt.

Tesla har tenkt å ta deler av massemarkedet. Et marked som ikke er spesielt hyppt på å leve med småbugs og lange servicetider fordi bilen tross alt er kul. Og om et år eller så kommer Model X til landet men sannsynligvis en passe dose barnesykdommer på kjøpet. De bør virkelig få orden på dette, og det ganske fort siden behovet for ymse service sannsynligvis blir ganske stort.

Folk er neppe over tid spesielt sugne på å betale +/- millionen for en bil hvor det tar månedsvis å få fikset simple ting som ikke burde klikket i utgangspunktet. Har inntrykk av at feilene på Telsaer ikke har så mye med hva som gjør det til en grom bil å gjøre, men at det går mer på de trivielle sakene. Som ikke er kritisk, men iriiterende nok når det oppstår.

Jeg håper og tror de har fått orden på det innen jeg trenger tjenestene deres. Er ikke speiselt hypp på å vente flere måneder for å få fikset noe som ikke burde klikket i utgangspunktet. Om en rutineservice blir utsatt er det ikke et problem, men om jeg har en irriterende, men ikke kritisk feil. og det tar en evighet å få fikset det så er det not so cool.

Da jeg hadde min forrige bil på obligatorisk sjekk før garantien utløp så oppdaget Møller en sær sak (ene tonen på hornet var ikke riktig - hadde aldri tenkt over det selv). De måtte bestille en del fra Tyskland så beklageligvis tok det en hel uke før de kunne fikse det.

kos

Sitat fra: weld77 på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:00
Joda, men gammelt og velprøvd funker. Og når det mot all formodning ikke funker så fikses det kjapt.

Tesla har tenkt å ta deler av massemarkedet. Og om et år eller så kommer Model X til landet men sannsynligvis en passe dose barnesykdommer på kjøpet. De bør virkelig få orden på dette, og det ganske fort.

Folk er neppe over tid spesielt sugne på å betale +/- millionen for en bil hvor det tar månedsvis å få fikset simple ting som ikke burde klikket i utgangspunktet. Har inntrykk av at feilene på Telsaer ikke har så mye med hva som gjør det til en grom bil å gjøre, men at det går mer på de trivielle sakene. Som ikke er kritisk, men iriiterende nok når det oppstår.

Jeg håper og tror de har fått orden på det innen jeg trenger tjenestene deres. Er ikke speiselt hypp på å vente flere måneder for å få fikset noe som ikke burde klikket i utgangspunktet. Om en rutineservice blir utsatt er det ikke et problem, men om jeg har en irriterende, men ikke kritisk feil. og det tar en evighet å få fikset det så er det not so cool.

Hei bor i Bergen og kjenner flere som har tesla - stort sett bare glis å se og høre. Men det er helt riktig at det er noe småknesk de fikser på. Men mesteparten av disse feilene er selvsagt fordi det er en kostbar bil og vi setter krav der etter. Men som bil er det desidert det beste jag har hatt til nå. Men antar at en og annen mandagsbil finnes her også - og da gjelder det bare en ting - kvitt deg med den eller aller best, tesla tar den tilbake og du får en ny - så kan de bruke den selv. Så tror jeg også det er forskjell på service sentrene. Noen er bedre enn andre.

cirys1

Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:09
Hei bor i Bergen  Så tror jeg også det er forskjell på service sentrene. Noen er bedre enn andre.

Bergen er ikke en av dem, 5 Måneder for og bestille service nå, en kompis ringte her om dagen fikk time Juli.. :o

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på lørdag 28. februar 2015, klokken 00:30
Ja, jeg håper og tror at de får stell på dette, men det er uansett litt bekymringsverdig. Antall biler i Norge vet de lang tid i forveien, så det er enten toskeskap eller bevisst at de har havnet i denne situasjonen nå. 

Det er ikke sikkert det er så enkelt å få tak i nok kvalifisert personell i Norge heller. Gode mekanikere vokser neppe på trær, og det kan ta lang tid å rekruttere de rette folkene dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det er et utbredt problem i bilbransjen å skaffe kvalifiserte mekanikere. Mange går aktivt inn for å avhjelpe situasjonen.

http://www.tk.no/__Det_er_ikke_skittent___jobbe_innen_bil-5-51-34660.html

mr_Utopia

Det kjøper jeg ikke at det er vanskelig å skaffe mekanikere. Det er ikke 5 mnd ventetid hos andre merker. Ergo nok mekanikere i markedet. Ingen diskusjon
At Tesla evt ikke vil betale det som trengs er en annen sak. Nissan, VW, Ford, Mitsubushi, Peugeot, Toyota og flere leverer biler med el bil teknologi. Rimelig sikker på det Ikke er 5mnd ventetid noen andre steder.

BMW850

Nå er det vel ingen av de andre som kun har hatt litt over ett år med å bygge opp ett apparat fra grunnen av?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kos

Det er ventetid hos mange bilmerker - 3- 4 mnd er helt normalt. jeg ble så forbanna at jeg bestilte timer og har kjøpt mine biler i Førde. Her er det stort sett ikke kø. Alle merkeforhandlere og hard konkurranse og en befolkning i fylket på 100 000. Topp service , flinke mekanikere og stort sett tilgjengelig når du ringer innen en uke - to.
Og de gir korrekte tilbakemeldinger om reparasjonen eller servicen tar to minutter eller 10 dager. Så får du beskjed.

Tesla i Bergen er for øvrig flinke. Men tesla skulle tatt noen av sine mekanikere å sendt de til Norge om det er mekanikere det står på. - traff på en amerikaner i Bergen - en flott opplevelse.

hgs

Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:49
Det er ventetid hos mange bilmerker - 3- 4 mnd er helt normalt. jeg ble så forbanna at jeg bestilte timer og har kjøpt mine biler i Førde.

Huffda, ikke hos en viss bruktbilimportør håper jeg?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

elbilertilalle

Snakket med dem i dag og de planlegger å bygge flere service sentere. Så det er jo et bra tegn.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

kos

Sitat fra: hgs på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:59
Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:49
Det er ventetid hos mange bilmerker - 3- 4 mnd er helt normalt. jeg ble så forbanna at jeg bestilte timer og har kjøpt mine biler i Førde.

Huffda, ikke hos en viss bruktbilimportør håper jeg?

Den tok jeg , går store omveier og kommer til å sette teslaen utenfor og ta et bilde på pur F..........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA