Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av HenningH, fredag 13. mars 2015, klokken 16:00

« forrige - neste »

HenningH

Hei!
Oppdaget for litt siden at "rocker panel" på høyre side hadde løsnet (se bilder). Vet ikke helt hvordan dette har skjedd, men jeg har hatt mye problemer med ising i hjulbuene i den korte perioden vi har hatt snø her på østlandet. Mye mer enn det jeg kan huske jeg hadde ifjor. Det bygger seg opp knallhard is som er nesten umulig å fjerne. Men det faller jo av når man kjører (med tilhørende spetakkel). Jeg VET ikke om det er is som har forårsaket at denne plastlisten har blitt dratt løs, men mistenker det sterkt. Har ingen annen forklaring. I bunnen av hjulbrønnen
stikker en liten kant av denne listen litt ut, og når det klemmes ut isklumper mellom hjulbrønn og hjul kan man (eller ihvertfall jeg) se for meg at listen kan, under uheldige omstendigheter,  løsne på den måten man ser her.
Anyway, leverte bilen til avtalt tid i dag (som de allikevel ikke hadde registrert, slik at jeg ikke får igjen bilen før over helgen. Men det er en annen sak..)
Ved overlevering gikk de ganske langt i å antyde at dette ser de på som en skade (det er ingen andre tegn til skade på denne listen) her, og at de dermed ikke dekker utbedring. Jeg er ikke uenig at bilen er skadet, men dette har oppstått gjennom helt naturlig bruk og bilen har ikke vært utsatt for noe uhell/hendelse. Så jeg er naturligvis uenig i at jeg skal dekke dette, men det er jo min bil og mine penger så jeg er kanskje ikke helt objektiv.
Men er veldig interessert i å høre hva dere andre mener om dette? Jeg er jo ikke alene om å kjøre rundt med is i hjulbrønnene, så dette kan jo bli en aktuell problemstilling for flere.
P85 Doplhin grey

RaBalder

Ville forsøkt å finne ut om:

• ...har listen løsnet fordi det samler seg sørpe "inni" den. Og når det fryser så presses listen løs.
  • Eller har det samlet seg is/snø "inni" listen fordi den har løsnet av andre grunner.

Kjørte mye i snø/sørpe osv... i jula. Kaldt var det også, men har ikke fått noen løse lister på min bil.

Muffinman

Det er faktisk rart at ikke flere har fått skadet bilene sine av denne klabbingen. Har nesten vært forskånet for snø denne vinteren, men de to gangene jeg har kjørt langtur på snøføre måtte jeg stoppe jevnlig og hakke snø ut av hjulbuene før det pakket seg til is. Forrige vinter skjedde det veldig ofte, og ved en anledning måtte jeg heve bilen for å komme til å fjerne det verste. Da ble panelene presset fra hverandre slik at det var tydelige åpninger mellom skjermer/fanger og dette panelet. Heldigvis kom det nesten helt på plass igjen.

Det er ingen tvil om at Model S er spesielt utsatt for dette problemet. Sannsynligvis er lite plass rundt hjulene i kombinasjon med innerskjermer i ru filt årsaken. Merkelig at man ikke har testet med glattere innerskjermer for å se om det hjelper.

Om noen lager ettermarkedsdeler i glatt plast står jeg først i køen for å kjøpe.

trygvelo

Jeg har også fått et løst deksel i det område der, men det har vært lite snø her i vinter.

TeslaSvein63

Ikke pent det der. Det må da være klart at det kommer av snøen som stapper seg og bilens fjæringsbevegelse, eller mangel på den, siden den hardpakkete  snøen er i veien. Det har blitt skrytt mye om bilens vinterfordeler fra Tesla, så dette må de ordne opp i. Har jo vært snakk om andre innerskjærmer. Jeg har ventet på fix lenge nok. Nå må det skje noe, ellers så må Tesla demantere skrytet sitt. Slik kan vi jo ikke ha det. Forlang dette fixet gratis i all evighet, på grunn av konstruksjonsfeil. Kjør hardt, alle sammen.

OleJA

Ville holdt hardt på konstruksjonsfeil her. I tillegg til filt som klabber, så blir problemet forverret av at det trangeste området mellom hjul og hjulbue er nede i fremkant av hjulbuen. I praksis så virker denne som en trang trakt som all snø og is presses igjennom når den etterhvert løsner. Klart dette vil kunne skade paneler i dette området.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

kjølholdt

Har ikke hatt snø/hjulbue problematikken men ved siste service (1års) påpekte jeg at denne lista glipper litt i bakkant på begge sider. Tesla Bergen fikset det så godt de kunne var jeg ikke fornøyd sendte de bare bilen ned på karosseri avd til volvo(ligger i samme bygg ) syntes det så greit ut da jeg fikk bilen tilbake.
Men dette virker som en dårlig konstruksjon i utgpkt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

HenningH

Oppdatering: endte med at dette ble tatt på garanti. Det var jo fint. Men det ser ut som den løsningen som er valgt i hjulbuen ikke er helt optimal.
P85 Doplhin grey

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA