Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

Knatten

Mulig du har rett Gus1.

Noen år siden jeg var på siste oppdatering da jeg er i en litt annen bransje for tiden.
Den gangen ble det sagt at man kunne følge kravene fra da siste store oppgradering eller nyinstallasjonen av anlegget, bare det ble opplyst i samsvarserklæringen om hvilke krav/forskrifter som lå til grunn og hvorfor.

Utifra kursleder den gangen så ble ikke en ny kurs tolket som noe som utløste at man måtte utføre installasjonen etter de siste forskriftene.

Det er godt mulig jeg husker feil også da, da det er noen år siden. Og det kan jo selvfølgelig ha kommet presiseringer etter dette.

Hva med resten av skapet han kobler seg inn i, og utvider med en ny kurs. Utløser ikke dette arbeidet i skapet også da krav til at resten av skapet skal følge siste forskrifter?

Gus1

Står i denne publikasjonen http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/Elsikkerhet%2078.pdf

Når det kommer til sikringsskapet så må de nye kravene etterleves for den nye kursen.
Altså skal man velge vern i henhold til kravene i bolignormen.
Avdekking og vurdering av varmeavgivelse skal også vurderes etter de nyeste forskrifter. Men her kan det ofte bli utfordrende med avdekking eksempelvis i et skap med både skrusikringer og automater. Men det er ikke et krav at skrusikringene byttes ut. Dog er det veldig å anbefale..  :)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Elnix

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:01
Tid er vel ikke det store problemet, elektrikkeren bruker kanskje 5 timer om du har et skap med rundt 20 2polete automater av gammel type, og dette er jobber "alle" gir fastpris på.

Hehe, joda. Problemet er at jeg er elektriker selv, og dermed blir elektroarbeid hjemme hos seg selv veldig lite interessant, spesielt etter kl 15 i ukedagene ;)

Men takker for innspill. Da blir det shopping hos Onninen en av de nærmeste dagene :)
2015 VW e-Golf

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA